ورزش فواید زیادی برای جسم و روح افراد دارد. حتی افرادی که مدت زمان کمی را در طول روز به ورزش اختصاص می‌دهند از جسم سالم‌تر و روحیه شاداب‌تری برخوردار هستند. فواید ورزش برای کنکوری‌ها بسیار زیاد هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تمرکز، بازدهی، شادابی و همچنین کاهش خستگی اشاره نمود. در این مقاله سعی داریم درباره تاثیر ورزش در دوران کنکور به صورت مفصل صحبت کنیم.

تاثیر ورزش در سلامتی جسم و روح

یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های زندگی افراد سلامتی است، این سلامتی ممکن است با مصرف غذاهای مضر و یا کم تحرکی به خطر بیافتد. بنابراین ورزش، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر ضامن سلامتی است. ورزش در سلامتی جسم و روح تاثیر زیادی دارد. ورزش با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. از جمله تاثیرات ورزش بر سلامتی روحی نیز می‌توان به افزایش نشاط و شادی و همچنین کاهش اضطراب اشاره نمود. افرادی که ورزش می‌کنند معمولا از نظر جسمی سالم‌تر و از نظر روحی بسیار شاد‌تر از افراد معمولی هستند.

همه چیز در مورد تاثیر ورزش در دوران کنکور

تقریبا همه و یا اکثر دانش آموزان کنکوری، ورزش در دوران کنکور را کاری بیهوده و باعث اتلاف وقت می‌دانند؛ اما تاثیر ورزش در دوران کنکور بسیار زیاد است. بنابراین مشاوران به دانش آموزان توصیه می‌کنند علاوه بر مطالعه، ورزش را نیز در برنامه خود جای دهند.
در دوران کنکور دو نوع ورزش به دانش آموزان توصیه می‌شود:

  • ورزش‌های سبک: این ورزش‌ها باید به صورت کششی، روزانه و در مدت زمان کوتاهی باشند. اختصاص ورزانه 20 الی 30 دقیقه به ورزش، باعث افزایش زیاد انرژی دانش آموزان می‌شود. دانش آموزان می‌توانند با ورزش صبحگاهی و یا در زمان استراحت با انرژی مضاعفی به مطالعه ادامه دهند. در این صورت می‌توانند، از تاثیر ورزش در دوران کنکور بهره کافی را ببرند. این نوع ورزش‌ها به ویژه در روز‌های پایانی، باید سه بار در روز انجام شوند. بیشتر کشش‌ها، باید در نواحی شانه، کمر و گردن باشند.
  • ورزش‌های 2 الی 3 ساعته: این نوع از ورزش‌ها سنگین هستند و برای تخلیه انرژی دانش آموزان در دوران کنکور بسیار مناسب هستند. به علت خستگی زیاد، کاهش انرژی و همچنین احتمال مصدوم شدن، انجام روزانه این ورزش‌ها توصیه نمی‌شود. از جمله این ورزش‌ها می‌توان به شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و… اشاره نمود.

همچنین دانش آموزانی که ورزشکار حرفه‌ای هستند باید در دوران کنکور بین ساعت مطالعه و ورزش تعادل کافی را برقرار کنند. در این صورت مانع از اتلاف وقت و خستگی زیاد می‌شوند.

تاثیر ورزش در دوران کنکور

فواید ورزش برای کنکوری‌ها

تاثیر ورزش در دوران کنکور شامل موارد زیر هستند:

  • پیشگیری از ساییدگی مفاصل و ابتلا به مشکلات گردن، کمر و دست در اثر نشستن طولانی مدت در طول روز
  • افزایش شادابی و عزت نفس
  • کاهش افسردگی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • افزایش تمرکز و بازدهی دانش آموزان

2 ورزش موثر در دوران کنکور 

ورزش‌های مناسب ساعت استراحت دانش آموزان

دانش آموزان باید در زمان استراحت خود ورزش‌های کششی و سبکی را انجام دهند. در ادامه ورزش‌های مناسب زمان استراحت دانش آموزان را با ذکر جزئیات بیان می‌کنیم:

  • کشیدن عضلات و حرکت نرم سر و گردن: این موارد مانع از ثابت ماندن طولانی مدت ماهیچه‌ها می‌شوند. همچنین این حرکات، باعث بازگشت و جذب مقدار زیادی اکسیژن به ماهیچه‌ها می‌شوند.
  • ریلکس کردن و مدیتیشن: دانش آموزان می‌توانند با بستن چشم‌ها و تمرکز بر تنفس عمیق خود، به راحتی مدیتیشن انجام دهند. انجام مدیتیشن، به مدت زمان زیادی نیاز ندارد.

شنای آرنج

این شنا استقامت بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و باعث افزایش تحرک نقاطی مانند ماهیچه‌های لگن و زانو می‌شود. به علت کم تحرکی دانش آموزان در دوران کنکور این نوع شنا به آن‌ها توصیه می‌شود.

با توجه به تاثیر ورزش در کنکور، به دانش آموزان توصیه می‌شود به صورت روزانه و منظم ورزش کنند. تنفس عمیق روزانه نیز در افزایش شادابی فرد و همچنین کشش تاثیر زیادی دارد. همچنین گاهی اوقات، انجام برخی از تمرین‌های هوازی در کنار تمرین‌های کششی روزانه بسیار موثر هستند. به توصیه مشاوران، بهتر است تمرین‌ها در مکانی آرام و دارای تهویه مناسب انجام شود.

ورزش کردن در دوران کنکور با ترشح هورمون آدرنالین در بدن، باعث افزایش تمرکز و آمادگی بیشتر ذهن برای مطالعه می‌شود. اختصاص مدت زمانی به ورزش در طول روز هر چند کوتاه، می‌تواند تا حد زیادی بازدهی مطالعه شما را افزایش دهد. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم با مشاوره‌های تخصصی و مخصوص برای هر شخص، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند. برای دریافت مشاوره‌های بیشتر از سراسر کشور با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید