اگر دانش آموز رشته تجربی هستید ممکن است تمام انرژی، زمان و توان خود را صرف مطالعه و تست زنی دروس اختصاصی کنید. دروس اختصاصی و به ویژه درس زیست شناسی در کنکور تجربی از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار هستند؛ اما این مسئله نباید باعث عدم توجه شما به دروس عمومی در کنکور شود. مطلب دیگری که هنگام مطالعه دروس عمومی باید به آن توجه کنید تست زنی است، این تست زنی باید مانند دروس اختصاصی اصولی باشد. در این مقاله شما را با بهترین روش‌های تست زنی و همچنین بهترین زمان تست زدن دروس عمومی آشنا می‌کنیم.

میزان اهمیت دروس عمومی در کنکور تجربی چقدر است؟

دروس عمومی نیز نقش زیادی در تعیین رتبه شما دارند. به ویژه دروسی مانند عربی و زبان انگلیسی می‌توانند باعث تمایز شما از سایر داوطلبان شوند. اگر نیم نگاهی به کارنامه رتبه‌های برتر در سال‌های گذشته بیندازید به میزان اهمیت این دروس پی می‌برید. پیش از شروع مطالعه دروس عمومی سعی کنید بودجه بندی دروس عمومی کنکور به ویژه کنکور سال گذشته را بررسی کنید.

علاوه بر توجه به بودجه بندی‌ها، سعی کنید منابع خوبی را نیز برای دروس عمومی انتخاب کنید. به عنوان مثال در درسی مانند عربی که دارای ضریب و اهمیت بسیار بالایی در میان دروس عمومی است باید نهایت دقت را هنگام انتخاب منابع به کار ببرید. سعی کنید مطالعه دروس عمومی را به روز‌ها و زمان‌های خاص و یا دوران جمع بندی موکول نکنید. مطالعه این دروس باید به موازات دروس اختصاصی و در تمام طول سال باشد.

به نظر شما مطالعه دروس عمومی کافی است؟ خیر، شما باید علاوه بر مطالعه، زمانی را به تست زدن برای دروس عمومی نیز اختصاص دهید. به همین منظور باید بهترین زمان تست زدن دروس عمومی را بشناسید و در این زمان، به مهارت کافی در موارد زیر برسید:

  • مرور مطالب از طریق تست زنی
  • مدیریت زمان تست زنی در کنکور
  • آشنایی کامل با تکنیک تست زنی دروس عمومی
  • تقویت مهارت تست زنی عمومی
  • جمع بندی دروس عمومی با تست زنی

شناخت بهترین زمان تست زنی دروس عمومی

شما برای شناخت بهترین زمان تست زدن دروس عمومی و همچنین تکنیک تست زنی دروس عمومی باید تجربیات رتبه‌های برتر را مطالعه کنید. مشاوران گروه زیست پلاسم نیز می‌توانند بر اساس تجربیات خود در مشاوره با همه رتبه‌ها شما را راهنمایی کنند. یکی از باور‌ها و عادات اشتباهی که خیلی از افراد دارند تست زدن بلافاصه بعد از مطالعه دروس است. این روش اشتباه‌ترین روش برای تست زنی است. افرادی که بلافاصله بعد از مطالعه تست می‌زنند معمولا بسیاری از سوالات را به درستی پاسخ می‌دهند. به نظر شما مشکل این روش چیست؟

  • داوطلبان در ارزیابی و به چالش کشیدن خود دچار مشکل می‌شوند.
  • دانش آموزان دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوند.
  • مطالب به خوبی مرور نشده و در نتیجه در حافظه بلند مدت ثبت نمی‌شوند.

بهترین زمان تست زدن دروس عمومی، حداقل 24 ساعت بعد از مطالعه اولیه است. در صورتی که قصد تست زدن بلافاصله بعد از مطالعه را دارید بهتر است فقط به سراغ تست‌های آموزشی بروید و از زدن تست سنجشی و زمان‌دار بپرهیزید.

بهترین زمان تست زدن دروس عمومی

برترین روش تست زدن دروس عمومی

بعد از صحبت درباره بهترین زمان تست زدن دروس عمومی، قصد داریم برترین روش تست زدن دروس عمومی به توصیه مشاوران زیست پلاسم را بیان کنیم. برترین روش و تکنیک تست زنی دروس عمومی شامل چهار مرحله زیر است:

  • مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی 24 ساعت بعد از مطالعه اولیه
  • تست زدن
  • مرور مجدد خلاصه نویسی‌های گذشته
  • مطالعه مبحث جدید
  • مرور دوباره تست‌ها حداقل یک روز بعد

موارد مذکور برای دروس عمومی حفظی مناسب است. بهترین زمان تست زدن دروس عمومی مفهومی و مهارتی نیز حداقل 24 ساعت بعد از مطالعه اولیه است؛ اما روش مطالعه این دروس با روش مطالعه دروس عمومی حفظی کمی متفاوت است. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مطالعه مبحث آموزشی در کتاب کمک درسی
  • حل سوالات تشریحی از کتاب درسی
  • حل تست‌های آموزشی
  • تمرین تست از سوالات زمان‌دار و سنجشی

بعد از طی کردن این مراحل، حتما باید به تحلیل سوالات بپردازید. بهترین ابزار برای این تحلیل، پاسخنامه تشریحی در کتاب تست است. در این صورت، به نقاط ضعف و قوت خود در تست زدن پی می‌برید و با مهم‌ترین نکات هر مبحث آشنا می‌شوید.

بهترین زمان تست زدن دروس عمومی در دوران جمع بندی  

دوران جمع بندی، یکی از مهم‌ترین دوران‌های آمادگی برای کنکور است. در این دوران شما باید مطالبی که در طول سال مطالعه کرده‌اید را در ذهن خود ثبت کنید. تست زدن هم در دروس عمومی و هم در دروس اختصاصی بهترین روش برای جمع بندی و مرور است. اختصاص زمانی مشخص برای تست زدن دروس عمومی در دوران جمع بندی اشتباه است. بهترین زمان تست زدن دروس عمومی در دوران جمع بندی همزمان با تست زنی دروس اختصاصی است. در این صورت شما هر دو دسته دروس را به خوبی جمع بندی و مرور می‌کنید.

جمع بندی

دانش آموزان زیادی هستند که زمان زیادی را به مطالعه دروس اختصاص می‌دهند اما در کنکور‌های آزمایشی و کنکور سراسری ناموفق عمل می‌کنند. به نظر شما مسئله اصلی شکست این دانش آموزان در کنکور چیست؟ موارد زیادی از جمله عدم مطالعه صحیح، ناتوانی در کنترل استرس در کنکور، عدم مرور مطالب و عدم تست زنی درست باعث این شکست می‌شود. دانش آموزانی که در طول سال، سوال‌های تستی را تمرین نمی‌کنند با روش طراحان سوال کنکور آشنایی ندارند و همچنین نمی‌توانند زمان خود را به خوبی مدیریت کنند.

میزان اهمیت تست‌ها در کنکور هم در دروس عمومی و هم در دروس اختصاصی به یک اندازه است. بنابراین سعی کنید هنگام تست زدن، به دروس عمومی نیز بسیار توجه کنید و زمانی مناسب را به آن‌ها اختصاص دهید. به ویژه درس عربی از جمله دروس عمومی دشوار است که بسیاری از دانش آموزان از مطالعه آن می‌ترسند و یا زمانی را برای مطالعه صرف نمی‌کنند. شما می‌توانید از همین مسئله به عنوان فرصتی برای افزایش درصد دروس عمومی استفاده کنید.

مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم با مدیریت استاد حمیدرضا زارعی در همه حوزه‌های رشته تجربی آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به شما عزیزان هستند. این گروه آموزشی، سابقه 7 سال تدریس تخصصی زیست کنکور را دارد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آمادگی کامل در درس زیست شناسی کنکور و زیست امتحان نهایی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات و محصولات ما می‌توانید با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید