خودباوری، نیرو و انگیزه لازم برای موفقیت و رسیدن به اهداف است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند. یکی از لازمه‌های اصلی و اولیه موفقیت در کنکور نیز خودباوری است. انسان‌ها بدون خودباوری نمی‌توانند کاری را شروع کنند و یا به درستی تصمیم گیری کنند و به هدف خود برسند. تاثیر خودباوری در موفقیت بسیار زیاد است، در واقع خودباوری و موفقیت کاملا به هم مرتبط و مکمل یکدیگر هستند.

خودباوری به عنوان کلیدی طلائی برای موفقیت در کنکور است. ممکن است برای اکثر دانش آموزان این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان با خودباوری در کنکور موفق شد؟ در این مقاله قصد داریم، به این سوال و بیان تاثیر خودباوری در موفقیت در کنکور و همچنین روش‌های رسیدن به این خودباوری بپردازیم.

تاثیر خودباوری در موفقیت

خوباوری، باور من می‌توانم و تمرکز بر رسیدن به اهداف منطقی است. خودباوری به زبان ساده، باور کردن توانایی‌های خودمان است. افرادی که دارای خودباوری هستند، همیشه یقین دارند که می‌توانند در اهداف خود موفق شوند.

در مقدمه گفتیم که خودباوری و موفقیت به هم مرتبط و مکمل یکدیگر هستند. خودباوری بستر لازم برای رسیدن به موفقیت را فراهم می‌نماید. موفقیت، باعث افزایش احساس خودباوری و توانمندی درونی فرد می‌شود.

موفقیت و خودباوری با هم در یک سطح قرار دارند. خودباوری بالا‌تر باعث میزان موفقیت بیشتر و کسب موفقیت‌های بیشتر، باعث افزایش احساس خودباوری در فرد می‌شود.

همچنین خودباوری برای شروع هر کاری ضروری است. افرادی که این باور را ندارند، به علت عدم خودباوری و اعتماد به خود هیچوقت برای رسیدن به اهداف تلاش نمی‌کنند.

دانش آموزانی که در گذشته، در زمینه تحصیلی با شکست مواجه شده‌اند تا حد زیادی مورد سرزنش خود و اطرافیان واقع شده‌اند. این دانش آموزان، برای رسیدن به موفقیت تحصیلی باید خودباوری را در خود تقویت کنند.

برعکس دانش آموزانی که در گذشته نمرات خوبی کسب کرده‌اند، خودباوری لازم را برای موفقیت دارند. بنابراین این دسته از دانش آموزان، تاثیر خودباوری در موفقیت را کاملا باور دارند.

روش‌های افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت

تابحال با تاثیر خودباوری در موفقیت تا حد زیادی آشنا شدیم. در ادامه همه روش‌های لازم برای افزایش خودباوری، در جهت رسیدن به موفقیت را بیان می‌کنیم.

خودباوری را یاد بگیرید و در خود تقویت کنید!

با توجه به تاثیر خودباوری در موفقیت، باید این باور را در خود افزایش دهیم. خودباوری، نوعی باور و یقین “من می‌توانم” است. افراد در کودکی، افکار محدود کننده ندارند و همیشه یقین دارند که می‌توانند همه کار‌ها را انجام دهند. اما با افزایش سن، بدبینی افراد و “من نمی‌توانم‌ها” نیز افزایش می‌یابند.

با توجه به افکار مثبت در زمینه خودباوری در دوران کودکی، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان خودباوری را ایجاد کرد و یا افزایش داد. بنابراین دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت باید این باور را در خود افزایش دهند و یا تقویت کنند.

تاثیر خودباوری در موفقیت

فراموشی شکست‌های گذشته و افزایش خودباوری 

ممکن است همه افراد در زندگی خود اشتباهات، مسیر‌های غلط و یا انتخاب‌های اشتباه زیادی داشته باشند. همه این موارد زمینه‌ساز شکست افراد می‌شوند؛ اما این شکست‌ها نباید مانع رسیدن به پیروزی و موفقیت در آینده باشند. با توجه به جمله معروف “شکست، پل پیروزی است.” می‌توان شکست‌های گذشته را فراموش کرد و آن‌ها را به زمینه‌ای برای موفقیت تبدیل کرد.

دست از مقایسه کردن خود با دیگران و پرورش افکار منفی بردارید!

متاسفانه بسیاری از دانش آموزان از تاثیر خودباوری در موفقیت اطلاع کافی ندارند و همیشه در حال مقایسه خود با دیگران هستند. این دسته از افراد تصور می‌کنند که نفرات برتر کنکور، از نیرو و یا ذهنی خارق العاده و مافوق بشر برخوردارند. در حقیقت این افکار، فقط بهانه و دام و تله‌های ذهنی هستند اما در واقعیت موفقیت در کنکور مستلزم خودباوری و تلاش است.

تاثیر تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت در افزایش خوباوری و موفقیت 

یکی از روش‌ها برای تقویت خودباوری، اجتناب از تمرکز بر افکار منفی و مشکلات است. بنابراین دانش آموزان نباید بر نقاط ضعف خود تمرکز کنند و آن‌ها را به عنوان مانعی برای رسیدن به موفقیت ببینند. یکی از توصیه‌های گروه آموزشی زیست پلاسم، اصلاح نقاط ضعف و تبدیل آن‌ها به نقاط قوت است.

افزایش افکار مثبت، نقاط قوت و استعداد‌ها  

از دیگر روش‌های موثر برای افزایش خودباوری، تمرکز بر نقاط قوت و استعداد‌ها و پرورش آن‌ها است. دانش آموزان می‌توانند با یادداشت نکات، ویژگی‌ها و افکر مثبت، ذهن را به سمت اتفاقات مثبت ببرند و در نهایت نتیجه دلخواه را کسب کنند.

به خودتان انگیزه بدهید

بهترین مشاور هر فردی خودش است. بنابراین معمولا به دانش آموزانی که دچار شک و تردید و پر از افکار و انرژی‌های منفی هستند، توصیه می‌شود به خودشان انگیزه بدهند.

تاثیر خودباوری در موفقیت

اهداف منطقی داشته باشید

حتما بار‌ها این جمله را شنیده‌اید: “سنگ بزرگ، نشانه نزدن است”. دانش آموزانی که اهدافی بزرگ‌تر از توانایی خود، برای خوشان تعیین می‌کنند معمولا با شکست مواجه می‌شوند. اهداف باید کوچک، واقعی، منطقی و مطابق با توانایی‌های هر فردی باشد.

کمال گرا نباشید

ممکن است بسیاری از دانش آموزان بعد از شرکت در آزمون‌های آزمایشی روحیه خود را ببازند و خودباوری را از دست بدهند. این افراد با تصور اینکه عالی نیستند و نمی‌توانند در کنکور موفق شوند برای ادامه مسیر تلاش نمی‌کنند. این تصور، در اثر کمال گرایی است. لذا توصیه لازم به این افراد، رفع کمال گرایی است.

با توجه به تاثیر خودباوری در موفقیت، “من نمی‌توانم‌های” ذهنتان را برطرف کنید و آن‌ها را با افکار مثبت پر کنید. به جای سرزنش خود برای شکست‌های گذشته، از آن‌ها درس بگیرید و راه را برای موفقیت‌های آینده هموار کنید. به جای اینکه نیروی خود را صرف مقایسه خود با دیگران کنید، همین نیرو را برای افزایش مهارت و توانمندی‌های خود صرف کنید. گام‌های کوچک، پیوسته و واقعی بردارید. به خودتان انگیزه بدهید و نقاط ضعف خود را به نقاط مثبت تبدیل کنید.

در این مسیر، گروه آموزشی زیست پلاسم در زمینه آموزشی و آمادگی‌های ذهنی دانش آموزان در خدمت شما دانش آموزان عزیز است. برای دریافت مشاوره‌های بیشتر با ما تماس بگیرید.

مطالعه این مقاله نیز برای شما مفید است: موثر‌ترین روش‌ها در درمان وسواس مطالعاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید