تمرکز به معنی تجمع همه حواس بر موضوعی خاص است. تمرکز حواس از جمله عوامل موثر در افزایش بازدهی و کیفیت مطالعه است. یکی از عادت‌های همیشگی ذهن، تمایل به سرگرم و مشغول بودن است. اگر فعالیتی که در حال انجام آن هستید ذهن شما را به اندازه کافی سرگرم نکند شما دچار حواس پرتی و عدم تمرکز می‌شوید. بنابراین، اگر در زمان مطالعه، ذهن شما کاملا مشغول و درگیر نشود شما دچار عدم تمرکز می‌شوید. با توجه به اکتسابی بودن تمرکز، پس می‌توان آن را تغییر و افزایش داد. به همین منظور، در این مقاله گروه آموزشی زیست پلاسم به بررسی روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه می‌پردازد.

آیا تمرکز ذاتی است؟

تعداد زیادی از انسان‌ها تصور می‌کنند که تمرکز عاملی ذاتی است. در صورتی که تمرکز کاملا اکتسابی است و هر فردی می‌تواند با انجام برخی از روش‌ها، هنگام مطالعه و سایر فعالیت‌های روزمره تمرکز خود را افزایش دهد. در ادامه همه روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه را بیان کرده‌ایم.

روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

عامل اصلی درک و فهم مطالب در زمان مطالعه، تمرکز و توجه کافی به درس است. به ویژه در زمان مطالعه درسی مفهومی، ترکیبی و حجیم مانند درس زیست، دانش آموزان باید تمرکز کافی را برای یادگیری مطالب داشته باشند. کلید طلایی برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه، استفاده از روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه است.

روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه، علاوه بر افزایش کیفیت مطالعه تا حد زیادی در صرفه جویی در زمان موثر هستند. اگر شما نیز به دنبال مطالعه‌ای با کیفیت در حداقل زمان ممکن هستید، می‌توانید از روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه به سبک زیست پلاسم استفاده کنید.

مطالعه مقالاتی که برای شما مفید هستند: نحوه ترکیبی خواندن درس زیست و نحوه مفهومی خواندن درس زیست  ویژه داوطلبان کنکور تجربی

شناسایی و حذف عامل اصلی حواس پرتی

منشا اصلی حواس پرتی و عدم تمرکز، درونی و بیرونی است. عوامل درونی حواس پرتی در اثر درگیری‌های فکری انسان و موانع عدم تمرکز ایجاد می‌شوند. عوامل درونی حواس پرتی، شامل مشکلات و احساساتی مانند درد، سردرد، غصه، اضطراب و نگرانی، گرسنگی و تشنگی، عصبانیت، دلهره و ترس و… هستند.

عوامل بیرونی شامل سر و صدای تلویزیون، نور و… هستند. این عوامل معمولا توسط حواس انسان ایجاد می‌شوند. عوامل بیرونی، بسیار راحت‌تر از عوامل درونی قابل حذف و نادیده گرفتن هستند.

قبل از مطالعه، درباره مبحث مورد نظر از خودتان سوال بپرسید

یکی از روش های موثر برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه، طرح سوال قبل از شروع مطالعه است. طرح سوال قبل از مطالعه باعث تحریک حس کنجکاوی در ذهن خواننده می‌شود.

دانش آموزان بعد از طرح سوال با علاقه، تمرکز و توجه و جدیت بیشتری به مطالعه درس می‌پردازند. در این صورت مطالعه بسیار عمیق‌تر و کاربردی‌تر است زیرا دانش آموزان تمایل به دریافت پاسخ دارند. در واقع رسیدن به جواب سوالات مستلزم تمرکز و تلاش زیاد دانش آموزان است.

تندخوانی، از موثر‌ترین روش‌ های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

افرادی با استفاده از روش تندخوانی، تمام حواس و تمرکز و توجه خود را صرف یادگیری درس می‌کنند. همانطور که در مقدمه نیز گفتیم ذهن تمایل دارد در لحظه مشغول باشد؛ لذا در صورت کندخوانی ذهن وقت اضافی دارد و در نتیجه از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و زمینه حواس پرتی را در افراد ایجاد می‌کند. تندخوانی، به عنوان یکی از روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه، مانع از حواس پرتی و عدم تمرکز می‌شود.

اطلاع از کلیت موضوع با مطالعه اجمالی قبل از مطالعه اصلی

دانش آموزان می‌توانند قبل از شروع مطالعه کلی، نگاهی اجمالی به مطالب کتاب داشته باشند. هدف از مطالعه اجمالی، پی بردن به نکات اصلی و اساسی درس بدون مطالعه جزئیات و برای اهداف زیر است:

  • سازمان بندی مطالب
  • تخمین میزان زمان لازم برای مطالعه
  • پی بردن به میزان حجم و دشواری کتاب

در زمان مالعه جدیت داشته باشید

یکی از روش‌های جلوگیری از حواس پرتی و افزایش تمرکز هنگام مطالعه، جدیت داشتن در زمان درس خواندن است. دانش آموزان باید به محض شروع مطالعه، خود را ملزم به درس خواندن در مدت زمان خاصی کنند. شروع سریع مطالعه باعث ایجاد تمرکز حواس است. اتلاف وقت و شک و تردید در مطالعه از عوامل اصلی کاهش تمرکز و حواس پرتی هستند.

دانش آموزان در زمان درس خواندن نباید به چیزی به جز درس توجه کنند. در هر بازه زمانی، باید مقدار خاصی از مطالب برای مطالعه در نظر گرفته شود. این بازه زمانی نباید طولانی شود، همچنین باید از وسواس مطالعاتی و بهانه تراشی پرهیز شود. برای نتیجه بهتر، مطالعه باید با جدیت و علاقه انجام شود.

استفاده از راهنما، از روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

از جمله روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه، می‌توان به مطالعه با استفاده از راهنما اشاره نمود. استفاده از راهنما‌هایی مانند مداد و انگشت در زمان مطالعه، باعث افزایش تمرکز و توجه، روان‌تر خواندن مطالب، جلوگیری از دوباره خوانی، صرفه جویی در زمان و همچنین جلوگیری از خستگی می‌شود. دانش آموزان می‌توانند با استفاده از مداد، زیر مطالب مهم خط بکشند که همین موضوع باعث افزایش تمرکز می‌شود.

روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

ارتباط علاقه به مطالعه و افزایش تمرکز

علاقه به مطالعه، از جمله عوامل و روش های اصلی افزایش تمرکز هنگام مطالعه است. دانش آموزان، به مطالبی که به آن‌ها علاقه بیشتری دارند توجه بیشتری می‌کنند و آن‌ها را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند. فکر کردن به اهداف آینده، یکی از عوامل موثر در ایجاد علاقه و انگیزه لازم هنگام مطالعه است. حذف افکار و عوامل مزاحم نیز، در ایجاد شور و علاقه در زمان مطالعه بسیار موثر است.

برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه، زمان مناسبی را به مطالعه اختصاص دهید!

یکی از روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه، تعیین زمان و مکان خاصی برای مطالعه است. دانش آموزان برای تمرکز کافی بر درس، باید در مکانی آرام و در ساعتی از روز که شادابی و انرژی و انگیزه بیشتری دارند به مطالعه بپردازند. تعیین زمان مناسب برای مطالعه، نسبت به شرایط هر شخصی متفاوت است. ممکن است زمان مناسب برای مطالعه در برخی افراد صبح‌ها و بعد از بیدار شدن است و برخی افراد شب‌ها در سکوت و آرامش بیشتر می‌توانند مطالعه کنند.

قدرت نه گفتن داشته باشید!

دانش آموزان باید توانایی کافی برای نه گفتن به دوستان و خانواده خود داشته باشند. برخی اوقات ممکن است خانواده و یا دوستان در زمان مطالعه از آن‌ها درخواست حضور در مهمانی، تفریح و… داشته باشند. افراد در این شرایط، باید قدرت کافی برای نه گفتن داشته باشند.

حذف افکار و عوامل منفی ذهنی

داشتن تصور مثبت از خود، باعث افزایش انگیزه و انرژی لازم برای مطالعه است. دانش آموزان باید قبل از شروع مطالعه و در مدت آمادگی برای کنکور، تصور مثبتی از خود داشته باشند. دانش اموزان همچنین در این مدت، باید تمام افکار منفی، ترس و بدگمانی  راجع به خود را حذف کنند. غرق شدن در افکار منفی، به جز کاهش تمرکز به همراه نخواهد داشت.

در این مقاله، انواع روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه را بیان کردیم. بخش زیادی از موفقیت در کنکور به آمادگی‌های روانی افراد بستگی دارد. دانش آموزان باید علاوه بر مطالعه دروس از روحیه و تمرکز خوبی نیز برخوردار باشند. برای افزایش تمرکز سعی کنید به توانایی‌های خودتان ایمان داشته باشید، عوامل حواس پرتی و افکار منفی را حذف کنید و مکان و زمان خاصی را به مطالعه اختصاص دهید. در این صورت می‌توانید مطالعه‌ای عمیق و با کیفیت و با بازده بسیار بالا داشته باشید.

ما رویا‌های شما را با ارائه دوره‌ها و جزوه‌های کنکور تجربی از بهترین اساتید، محقق می‌کنیم. برای دریافت مشاوره‌های تخصصی رشته تجربی، کافی است با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید