در این مقاله می‌خواهیم به یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در دنیا امروز بپردازیم. شما برای تحصیل در رشته پزشکی باید دارای علاقه زیاد به این رشته و درس‌های مربوط به آن باشید. در ادامه با معرفی رشته پزشکی، درس‌های مهم در این رشته‌، گرایش‌های مهم این رشته و بازار کار آن همراه شما هستیم تا بهترین رشه مناسب با روحیات خود را انتخاب و آینده‌ای درخشان را برای خود رقم بزنید. بیشتر افراد کنکوری تمام تلاش خود را می‌کنند تا در رشته‌های برتر کنکور قبول شوند. ولی آیا اگر فرد کنکوری تراز مورد نیاز برای قبولی در این رشته‌ها را بیاورد حتما باید به این رشته‌های برتر برود یا عوامل مهم دیگر نیز وجود دارد؟

معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

پزشک شخصی است که توانایی درمان و تجویز دارو برای بیماران در حوزه‌ی فعالیت خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت کرده است.  پزشکان می‌توانند پزشک مراقبت‌های اولیه باشند یا ممکن است تخصص‌هایی داشته باشند مانند پزشکی داخلی، پزشکی فوریت‌های پزشکی، زنان و زایمان، اعصاب و روان، اطفال، جراحی، روانپزشکی، غدد درون ریز، چشم پزشکی یا بیهوشی.

در حال حاضر نظام آموزشی پزشکی عمومی شامل 4 دوره می‌شود که به طور میانگین بین 9 تا 14 سال طول می‌کشد. شامل علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است. در ادامه هرکدام از این دوره‌ها صحبت خواهیم کرد.

علوم پایه

دوره علوم پایه اولین دوره آموزش پزشکی است که تقریبا بین 2.5 سال و معادل 5 ترم است. در این دوره دانشجو با علومم پایه مورد نیاز برای مرحله کارآموزی بالینی آشنا می‌شود و باید 91 واحد دروس اختصاصی و عمومی را بگذارند. این دروس شامل بیوشیمی، بافت‌شناسی، روانشناسی، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری -عملی)، ژنتیک، آسیب‌شناسی عمومی، میکروب‌شناسی دوره فیزیوپاتولوژی، فیزیولوژی(نظری – عملی)، ایمونولوژی(نظری)، اپیدمیولوژی، تغذیه، زبان تخصصی، جنین‌شناسی و انگل شناسی می‌شود.

پس از گذراندن این دروس دانشجو باید در آزمون جامع علوم پایه شرکت کند. این آزمون شامل 200 سئوال از مباحث تدریس شده در طول 2.5 سال است و باید حداقل نمره که 90 نمره است کسب شود تا دانشجو وارد دوره بعدی آموزش پزشکی که فیزیوپاتولوژی است بشود.

فیزیوپاتولوژی

دوره فیزیوپاتولوژی پس از قبولی در ازمون علوم پایه آغاز می‌شود. این دوره شامل دو ترم 6 و 7 پزشکی است و بیشتر کلاس‌ها به صورت تئوری و بعضی اوقات عملی و در دانشگاه‌ها است. پس از پایان این دوره باید معدل بین 12 تا 20 را دریافت کنید تا بتوانید وارد مرحله بعدی شوید اگ موفق به دریافت حداقل نمره نشدید باید دوباره آزمون دهید.

این دوره مجموعا دارای 31 واحد درسی است و واحدها شامل آسیب‌شناسی اختصاصی، سیمیولوژی، فارماکولوژی، دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها می‌شود. در این دوره دانشجو نحوه‌ی شرح حال گیری از بیمار  و مکانیسم داروها را می‌آموزد و بیماری‌های هر ارگان را مورد بررسی قرار می‌دهند. در انتهای این دوره جشن روپوش سفید برگزار می‌شود.

کارآموزی بالینی

در این دوره دانشجویان باید از آموخته‌هایی که در 3.5 سال قبل آموخته‌اند استفاده کرده و با یافته‌های بالینی که از بیماران دریافت می‌کنند تطبیق دهند و با بهره‌گیری از دانش خود روش‌های ماسب برای درمان فرد را ارائه دهند. این دوره شامل 95 واحد درسی است که 21 ماه تقریبا 7 ترم است. نمره قبولی در دوره کارآموزی بالینی باید 10 از 12 باشد و معدل کل حداقل 14 باشد.

در پایان این دوره امتحان پیش کارورزی برگزار می‌شود و درصورت عدم کسب نمره قبولی در این امتحان حداکثر 4 مرتبه به فاصله هر 6 ماه یکبار دانشجو می‌تواند دوباره در این امتحان شرکت کند. بیماری عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های جراحی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماری‌های کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها و … از واحدهای درسی این دوره است.

کارورزی بالینی

معرفی رشته پزشکی

دوره کارورزی بالینی یا همان اینترنی آخرین دوره آموزش پزشکی است. در این دوره دانشجویان به مدت 18 ماه 64 واحد درسی را می‌گذرانند. در این دوره دانشجویان مسئولیت معاینه بیماران، تشخیص بیماری و اقدامات درمانی را در بیمارستان زیر نظر استادان بر عهده خواهند داشت تا بتوانند بطور مستقل به درمان بیماران بپردازند و آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند.

این 18 ماه به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود

  • داخلی 4 ماه
  • جراحی 3 ماه
  • کودکان 3 ماه
  • زنان 2 ماه
  • چشم- گوش- روانی- بهداشت- پوست- عفونی- قلب و اعصاب هر کدام 1 ماه

واحدهایی که در این ترم باید پاس کنید شامل کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش روانپزشکی می‌شود.

ادامه تحصیل رشته پزشکی

همه‌ی دانشجویان رشته پزشکی بعد از اتمام تحصیل موظف‌اند به مدت 2 سال طرح در مناطق محروم را بگذرانند و به طبابت مردم در این مناطق مشغول شوند. در دوره‌های بالاتر مثل تخصص نیز طرح 2 ساله وجود دارد. آقایان موظف به گذراندن 2 سال سربازی نیز هستند. بعد از آن فرد می‌تواند در آزمون تخصصی دانشگاه‌ها شرکت و یکی از گرایش‌های پزشکی را به علاقه خود انتخاب کند. از بهترین گرایش‌های تخصص می‌توان به رادیولوژی، جراحی زیبایی، جراحی قلب و چشم پزشکی اشاره کرد.

آینده شغلی رشته پزشکی

درمورد آینده شغلی هم باید گفت که پزشک عمومی در شهرهای بزرگ خیلی متقاضی ندارد به دلیل اینکه ظرفیت پزشکی 1401 افزایش یافته است. اما در کشور ما در مناطق محروم نیاز فوری و زیاد به پزشک داریم. افرادی که تخصص خود را در گرایش‌های مختلف می‌گیرند در همه جا بازار کار خوبی دارند. حقوق رشته پزشکی بین 5 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متفاوت است.

رتبه قبولی پزشکی در کنکور

در معرفی رشته پزشکی یکی از مهم‌ترین موارد رتبه قبولی پزشکی در کنکور است. حداقل درصد لازم برای قبولی پزشکی به طور میانگین 70 درصد برای دروس عمومی و اختصاصی است و رتبه قبولی پزشکی در کنکور زیر 1000 است. در زیرگروه 1 زیست دارای ضریب 4، فیزیک دارای ضریب 2، ریاضی ضریب 2 و شیمی که آخرین درس در دفترچه اختصاصی‌ها می‌باشد دارای ضریب 3 است.

در این مقاله به معرفی یکی از رشته‌های برتر تجربی یعنی معرفی رشته پزشکی پرداختیم. رشته پزشکی رشته‌ای سخت است و افرادی با روحیات جنگنده، با دقت و صبور را نیاز دارد. اگر شما فردی با این روحیات هستید سریع‌تر تلاش برای قبولی در این رشته را آغاز کرده و درصد زیست خود را به آقای حمیدرضا زارع معلمی جوان و کارآمد در درس زیست دبیرستان بالا ببرید. برای آشنایی با نحوه‌ی کار آقای زارع دبیر زیست و دوره‌های متفاوت ایشان با سایت زیست پلاسم و مشاوران ایشان درارتباط باشید. برای آشنایی با زمان و تکنیک تست زدن عمومی همراه سایت زیست پلاسم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید