تغذیه مناسب و صحیح در دوران کنکور نیز، یکی از رکن‌های مهم و اساسی در این دوران است. داوطلبان کنکور باید علاوه بر مطالعه برای کنکور، به مدیریت استرس در این دوران، ورزش در دوران کنکور و همچنین تغذیه مناسب بسیار توجه کنند. تغذیه صحیح و مناسب در کنکور باعث تقویت حافظه و در نتیجه مطالعه مفید و موفقیت هر چه بیشتر در کنکور می‌شود. برای اطلاع از همه فواید تغذیه سالم و مفید در دوران کنکور تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تغذیه مناسب و سالم در دوران کنکور

تغذیه خوب و سالم در سلامت اندام‌ها و حافظه بهتر تاثیر زیادی دارد. در واقع، داشتن رژیم غذایی سالم علاوه بر بهبود سلامت و تندرستی، آمادگی ذهنی افراد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. تغذیه مناسب و صحیح در دوران کنکور، شامل همه مواد غذایی سالم در هرم غذایی است. در هرم غذایی نان، غلات، گوشت، میوه و سبزیجات، لبنیات و… موجود هستند. با مصرف صحیح و طبق برنامه این مواد غذایی، همه کمبود‌های بدن برطرف شده و بدن تقویت می‌شود.

صبحانه مناسب دوران کنکور

صبحانه به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده غذایی در کل زندگی و به ویژه در دوران کنکور است. به همین علت دانش آموزان کنکوری باید صبحانه بسیار مقوی و فاقد هر گونه مواد مضر مصرف کنند. صبحانه مناسب باید شامل پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مانند خرما، گردو، عسل، شیر، تخم مرغ، نان و… باشد. مواد قندی و شیرین نیز باید به صورت کامل از صبحانه حذف شوند زیرا مصرف این مواد غذایی باعث افزایش انسولین و کاهش قند خون می‌شود.

نکات مهم در تغذیه مناسب دوران کنکور

رژیم غذایی دوران کنکور باید بسیار متنوع و سالم باشد. مصرف غذای تکراری به علت افت شدید انرژی و تمرکز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. دانش آموزان باید از رژیم غذایی در طول روز استفاده کنند که عملکرد و انرژی بدن را بهبود دهد و همه مواد مفید برای بدن را تامین کند. تغذیه صحیح و مناسب متشکل از انواع ویتامین‌ها، چربی و کربوهیدارت‌ها، قند‌ها، مواد معدنی و… است. کمبود هر کدام از این گروه‌های غذایی باعث بروز برخی مشکلات و بیماری‌ها در بدن افراد می‌شود. لذا همه افراد، باید به رژیم غذایی سالم و به ویژه تغذیه صحیح و مناسب در دوران کنکور توجه کافی داشته باشند.

بهترین خوراکی‌ها برای تغذیه مناسب و صحیح در دوران کنکور

در دوران کنکور، دانش آموزان باید به جسم و حافظه خود خیلی توجه کنند اما توجه به حافظه بسیار مهم‌تر است. افرادی که حافظه قوی‌تری دارند، در یادگیری مطالب و در نتیجه آزمون‌های آزمایشی و کنکور بسیار موفق‌تر هستند. درصد زیادی از حافظه قوی به تغذیه مناسب بستگی دارد. تفاوت دانش آموزان با حافظه ضعیف و حافظه قوی، در تعداد دفعات لازم برای مطالعه دروس است. در واقع دانش آموزان ضعیف برای یادگیری کامل مطالب به تعداد دفعات بیشتری برای مطالعه نیاز دارند.

در ادامه بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه در دوران کنکور را معرفی می‌کنیم.

تغذیه صحیح و مناسب در دوران کنکور

گوجه

گوجه، یکی از موثر‌ترین مواد غذایی در پیشگیری از فراموشی و آلزایمر است. مصرف این ماده غذایی در دوران کنکور و همچنین میانسالی برای بهبود عملکرد مغز خیلی توصیه می‌شود.

نوشیدنی‌های کافئین دار

با توجه به اینکه کافئین تا حد زیادی در بهبود و تقویت حافظه نقش دارد، مصرف چای و قهوه در این دوران بسیار مفید است. همچنین مصرف این نوشیدنی‌ها در رفع خستگی نیز خیلی موثر هستند.

گوشت مرغ و ماهی

این دو نوع گوشت منبع غنی از پروتئین هستند. مرغ و ماهی باعث رفع گرسنگی و احاس سیری طولانی مدت می‌شوند. همچنین در کاهش وزن تاثیر زیادی دارند.

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار از جمله خوراکی‌های بسیار موثر برای بهبود عملکرد حافظه هستند. مصرف آجیل به ویژه در زمان استراحت دانش آموزان توصیه می‌شود.

تخم مرغ

یکی از بهترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها در دوران کنکور تخم مرغ است. این ماده غذایی، حاوی مقدار زیادی پروتئین و سایر مواد مغذی و مفید است.

تغذیه صحیح و مناسب در دوران کنکور

میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کاهو، اسفناج، کدو و… در دوران کنکور در برای تامین آنتی اکسیدان، ویتامین و آب بدن بسیار موثر هستند.

عسل

عسل ماده غذایی بسیار مقوی، موثر در تامین انرژی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن است. به همین دلیل برای تقویت بدن و رفع ضعف در دوران کنکور، مصرف عسل بسیار توصیه می‌شود.

مصرف آب و مایعات فراوان

مصرف آب و مایعات در رفع خستگی و گوارش مناسب دانش آموزان تاثیر زیادی دارد. همچنین مانع از ابتلا به سردرد‌های ناشی از کم آبی بدن می‌شود.

تغذیه مناسب و صحیح روز کنکور

خوراکی‌های روز کنکور شامل صبحانه و خوراکی‌های سر جلسه هستند. صبحانه روز کنکور باید قدرت سیر کنندگی زیادی را تا نزدیکی ظهر داشته باشد و در عین حال باعث سنگینی معده و خواب آلودگی فرد نشود. خوراکی‌های مناسب جلسه کنکور شامل مویز، خرما، کشمش و گردو هستند. این خوراکی‌ها انرژی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. همچنین در صورت افت فشار، مصرف آبنبات بسیار موثر است. مصرف شیر در شب قبل از آزمون نیز در جهت خواب راحت‌تر توصیه می‌شود.

با تغذیه‌ای سالم و مفید می‌توان یادگیری در دوران کنکور را تا حد زیادی افزایش داد. برای بهبود عملکرد مغز و حافظه نیازی به مصرف مکمل‌های خاص و گران‌قیمت نیست. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، دستور تغذیه مناسب و صحیح دوران کنکور را به شما دانش آموزان عزیز ارائه می‌دهند. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

مطالعه این مقاله نیز برای شما مفید است: آیا از تاثیر ورزش در دوران کنکور آگاه هستید؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید