دانش آموزان پایه یازدهمی باید از این موضوع مطلع باشند که فصل تابستان، بهترین فرصت برای شناخت توانایی ها و ارزیابی های اولیه است. در این صورت، با شناخت بیشتر، درصد آزمون و خطا کاهش می‌یابد. همچنین دانش آموزان با تقویت نقاط ضعف، تلاش خود را ادامه می‌دهند.  از طرفی فصل تابستان 25 درصد از زمان یک سال کنکوری را تشکیل می‌دهد. در حقیقت 3 ماه زمان بسیار ارزشمندی برای افرادی است که قصد دارند در کنکور رتبه های عالی کسب کنند. بر این اساس در برنامه ریزی درس زیست یازدهم باید نسبت به بازه تابستان توجه کافی داشت.

در این مقاله به شرح کامل نحوه برنامه ریزی زیست یازدهم در فصل تابستان پرداخته ایم.

آغاز تابستان یک فرد کنکوری

1- تعیین اهداف و برنامه ریزی درس زیست یازدهم بر اساس اهداف

اولین گام مورد نیاز هر فرد برای شروع هر کاری، مشخص کردن اهداف است. همه دانش آموزان حتما باید زمانی را برای تعیین هدف خود از شرکت در کنکور و انتخاب شغل مورد علاقه خود اختصاص دهند. به همین منظور دانش آموزان باید معیارهای زیر را جهت تعیین اهداف خود در نظر بگیرند:

  • میزان علاقه به شغلی که مدنظر دارند
  • میزان شناخت کافی از رشته ای که قصد ادامه تحصیل و صرف بخش زیادی از زمان خود در آن را دارند
  • آیا هدف آن ها ارزش صرف نظر کردن از لذت های زندگی و تحمل سختی ها و کم و کاستی ها را دارد؟

اهداف برای ما مانند قطب نما عمل می‌کنند. ما بر اساس همین اهداف، نیازها و توانایی های خود برنامه ریزی می کنیم. سپس تلاش می‌کنیم، ادامه می دهیم و انگیزه داریم. لذا مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم توصیه اکیدی بر برنامه ریزی درس زیست یازدهم بر اساس علایق و توانایی های خود دارند.

2- شروع مطالعه بدون اتلاف وقت

دانش آموزان باید پس از تعیین هدفف بدون اتلاف وقت و بی‌درنگ مطالعه را آغاز کنند. در طی مسیر مراقب دام، تله و موانع ذهنی باشند. یکی از این موانع ذهنی، انتظار برای محیا شدن همه امکانات و شرایط برای درس خواندن است. این انتظار شامل مواردی نظیر: تهیه تمام کتاب های کمک درسی، برنامه ریزی دقیق و داشتن مشاور می‌باشد. در این صورت عملگرایی افراد بسیار کاهش می‌یابد. همچنین باعث اتلاف وقت آن ها نیز می‌شود.

بعد از شروع مطالعه در طول مسیر نیازها نیز بهتر مشخص می‌شود. همچنین دانش آموزان دسترسی بسیار سریع تری به ابزارهای مورد نیاز خود خواهند داشت. اما در صورتی که تعلل کنند، ممکن است دسترسی به همه امکانات و شرایط ایده آل آن ها امکان پذیر نباشد.  همچنین زمان آن ها نیز به هدر می‌رود.

3- تسلط کامل بر تمامی پایه های تحصیلی دوره متوسطه

قطعا بهترین کار برای دانش آموزان یازدهمی بهبود هر چه بیشتر نقاط قوت پایه دهم و یازدهم خود به مرور زمان می‌باشد. همچنین تقویت نقاط ضعف و تبدیل آن ها به نقاط قوت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرفی به علت شرایط کرونا و مجازی شدن آموزش ها در دو سال اخیر، دانش آموزان با مشکلات سختی روبه رو شده اند. بنابراین در روند برنامه ریزی درس زیست یازدهم، بایستی شناسایی و رفع اشکال این مباحث در اولویت کار آن ها باشد.

طبق بررسی های انجام شده حدود 60 الی 70 درصد سوالات کنکور سال های اخیر از سال دهم و یازدهم مطرح شده است. همچنین مطالب این دو سال به خصوص در درس زیست شناسی با هم ارتباط دارند و مکمل یکدیگرند و قابلیت ترکیب زیادی دارند.

4- تعیین پایه مناسب برای شروع مطالعه در زمان برنامه ریزی درس زیست یازدهم

این مسئله در درس زیست شناسی آنچنان پیچیده نیست، موضوعی که اهمیت دارد شروع به موقع و یادگیری کامل مفاهیم پر اهمیت است. به دلایل زیر، پیشنهاد ما شروع مطالعه زیست از پایه دهم می‌باشد:

  • به علت گذشت مدت زمانی کوتاه از امتحانات پایانی پایه یازدهم دانش آموزان مباحث زیست یازدهم را به تازگی مطالعه کرده و آموزش دیده اند. بنابراین تا حدودی با مباحث سال یازدهم آشنایی دارند. به علاوه از سال یازدهم کمی خسته شده اند و به تنوع مطالعاتی نیاز دارند. در نتیجه با انگیزه و انرژی بیشتری مطالعه را شروع می‌کنند
  • بسیاری از دانش آموزان نیز زیست دهم را تقریبا دوسال پیش مطالعه نموده اند. در این صورت احتمال به فراموشی سپردن این مطالب بسیار زیاد است. همین موضوع باعث ایجاد نگرانی و دغدغه در دانش آموزان می‌شود.

بنابراین طبق دلایل بالا توصیه مشاوران به اکثر دانش آموزان، شروع مطالعه از سال دهم است. البته دانش آموزانی که شرایط بالا را نداشته باشند یا طبق برنامه خاص مشاور یا مدرسه پیش می‌روند از این قاعده مستثنی هستند.

برنامه ریزی درس زیست یازدهم

5- مطالعه زیست شناسی به صورت مبحثی

در درس زیست شناسی برای برقراری ارتباط بهتر مطالب به یکدیگر، آشنایی با شیوه ترکیبی خواندن درس زیست و جمع بندی بهتر مباحث فصل های گیاهی و جانوری مرتبط به هم در دو پایه را با هم مطالعه نمائید.

 6-آیا در تابستان زمان کافی برای مطالعه همه فصل ها وجود دارد؟

مطالعه تمام فصل ها در تابستان وابسته به شرایط زیر می‌باشد:

  • میزان تسلط دانش آموزان بر درس زیست و میزان مطالعه آن ها در گذشته
  • سرعت و سطح یادگیری دانش آموزان
  • تعداد ساعات مطالعه در طول روز

به صورت کلی با برنامه ریزی درس زیست یازدهم به صورت منظم می توان ضمن مرور درس زیست به تسلط کامل و کافی در این درس رسید. در ادامه به ذکر فصل های مهم زیست کنکور در پایه های دهم و یازدهم می‌پردازیم که مطالعه آن ها نیازمند زمان بیشتری است:

  • فصل های گوارش و گردش مواد
  • فصل گیاهی پایه دهم
  • تنظیم عصبی، حواس و ایمنی
  • تولید مثل جانوری و گیاهی

7- نیاز به تطبیق شرایط فردی و روش مطالعه به سبک کنکور

تطبیق شرایط فردی و روش مطالعه به سبک کنکور نیازمند انجام پیش نیازهایی به شرح زیر می‌باشد:

  • درس خواندن به روش کنکوری
  • تست زدن و تقویت تکنیک های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی به مرور زمان
  • به چالش کشیدن خود با شرکت در آزمون های آزمایشی و همچنین آزمون گرفتن از خود، به این منظور دانش آموزان باید از بهترین آزمون های آزمایشی شناخت پیدا کنند
  • مطالعه پیوسته و منظم هر روزه و با میزان ساعت مشخص و یکسان
  • اختصاص زمانی برای استراحت های کوتاه مدت روزانه و یا آخر هفته در جهت حفظ انرژی و انگیزه مطالعه
  • دانش آموزان باید در شروع مطالعه، مطالب را بر اساس دشورای و حجم فصل ها اولویت بندی کنند. با نزدیک تر شدن به زمان کنکور به علت محدودیت زمانی دانش آموزان باید بیشتر زمان خود را به مرور و تست زنی اصولی درس زیست اختصاص دهند.

8- کاهش آزمون و خطا

فصل تابستان دوره ای طلایی در مطالعه برای کنکور و کسب موفقیت است. مزایای استفاده از فصل تابستان برای مطالعه عبارتند از:

  • یادگیری روش مطالعه هر درس به صورت کنکوری
  • برنامه ریزی شخصی براساس نیاز و توان فردی
  • یادگیری روش های درست تست زنی هر درس
  • عادت به ساعت مطالعه بالا را یاد بگیریم

اما دانش آموزان باید برای جلوگیری از اتلاف وقت و آزمون و خطاهای افراطی در هر درس با متخصصین آن درس مشورت کنند و راهنمایی بگیرند. همچنین برای کل مسیر نیز باید به یک مشاور متخصص مراجعه کنند.

از مراجعه و حسن اعتماد شما دانش آموزان عزیز به گروه آموزشی زیست پلاسم بسیار خرسندیم. ما تا روز کنکور در کنار شما هستیم. شما می‌توانید از تجارب و تخصص تیم ما در زیست شناسی کنکور استفاده کنید. جهت ارتباط با ما با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

 

 

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید