آیا شما هم تا به حال در مورد بهترین فرصت برای مطالعه و همچنین توانایی مغز برای کارکرد بیشتر فکر کرده اید؟ به نظر شما بهترین زمان مطالعه زیست چه‌ زمانی است؟ پاسخ به این پرسش ها در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد معتقدند ساعات پایانی شب بهترین زمان برای یادگیری است. به این علت که با خوابیدن، مغز فرصت پردازش و تثبیت اطلاعات ورودی را دارد. ولی عده ای دیگر اعتقاد دارند اوایل صبح، مناسب ترین فرصت برای مطالعه است. این افراد، ذهن آماده و بدون خستگی را برای درس خواندن ترجیح می‌دهند.

برای پی بردن به اهمیت درس زیست شناسی، کافی است نگاهی به آمار درصد درس زیست در چندسال اخیر داشته باشید. به صورت تقریبی، فقط 8 درصد از داوطلبان درصد بالای 80 را کسب می‌کنند. اخیرا پایه ثابت درس زیست، سوال های شمارشی هستند. در کنکور، توجه ویژه ای به قیدها می‌شود. همچنین طراحان سوال، بیشتر بر روی مباحث گیاهی و ژنتیکی مانوور می‌دهند. همه این مباحث، باعث ایجاد تفاوتی میان کنکور دهه اخیر و کنکور سال های قبل می‌شود.

به همین علت، زیست در کنکور جنبه کاملا مفهومی دارد. داوطلبان برای گرفتن نتیجه مطلوب، باید نگرش خود را به درس زیست شناسی عوض کنند. داوطلبان نباید درس زیست را به صورت حفظی مطالعه کنند، بلکه باید با مرور، به تمام مطالب تسلط پیدا کنند. بنابراین روشن است که این درس، نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد. مرور و تکرار، از مهمترین المان های مطالعه این درس هستند. لذا پیشنهاد می‌کنیم روزانه 1 الی 3 ساعت برای این درس وقت بگذارید.

ما در این مقاله از سایت زیست پلاسم با ذکر نکاتی درباره بهترین زمان مطالعه زیست، شما را در این امر یاری می‌کنیم.

تفاوت میزان یادگیری در صبح زود و آخر شب 

جدیدا بر اساس نظریه محققین، ساعت 18:30 تا 20:30 بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری است. یافته های جدید نشان می‌دهد، بدن انسان در هر ساعت از شبانه روز توانایی های خاصی دارد. طبق گفته محققان، بیشترین فعالیت حافظه کوتاه مدت در ساعات آخر صبح تا اوایل بعداز ظهر است. بهترین زمان فعال شدن حافظه بلند مدت از 18:30 تا 20:30 است. پس این فاصله زمانی، بهترین فرصت برای مطالعه به‌شمار می‌رود. همچنین در ساعات آخر شب و اوایل صبح، فعالیت حافظه کوتاه مدت و میزان درک مطلب در پایین ترین حد ممکن است.

بهترین زمان مطالعه چه‌موقع است؟

هنوز به صورت دقیق، زمانی برای مطالعه مشخص نشده‌ است. بنابراین، به صورت کلی نمی‌توان گفت چه زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید و چه زمانی از آن پرهیز کنید. تعیین زمان مناسب برای مطالعه و استراحت، به خود شما بستگی دارد. در واقع شما باید خودتان را از لحاظ جسمی و روانی ارزیابی کنید.

معمولا ساعاتی برای مطالعه که به آن ها عادت کرده‌اید، بهترین فرصت هستند. برای مثال اگر بر اساس عادت صبح ها در مکان و ساعتی خاص مطالعه می‌کنید، همان بهترین زمان برای مطالعه شما است؛ زیرا آمادگی کافی را دارید.

فقط به یاد داشته باشید بلافاصله بعد از غذا خوردن شروع به مطالعه نکنید. زیرا در این زمان به علت پر بودن معده، خون به آن هجوم می‌آورد و خون کافی به مغز نمی‌رسد. در نتیجه حس خواب الودگی به شما دست می‌دهد و سطح هوشیاری مغز کاهش می‌یابد. بنابراین پس از خوردن غذا کمی استراحت کرده و بعد به ادامه مطالعه بپردازید.

بهترین زمان مطالعه درس زیست

مزایای مطالعه در شب و روز 

مزایای مطالعه در روز:

  • مغز سرحال و بدون خستگی، آماده برای یادگیری مطالب است.
  • در اختیار داشتن نورهای طبیعی، که باعث سرزنده شدن و هوشیاری شما می‌شوند.
  • زمان خواب شما در حالت طبیعی و نرمال باقی می‌ماند.
  • می‌توانید درس خواندن خود را با مدرسه و کلاس ها تطابق بدهید.

مزایای مطالعه در شب:

  • سکوت و تمرکز بیشتری در اختیار دارید.
  • وقفه، مزاحمت ها و حواس پرتی های کمتری در حین درس خواندن دارید.
  • ذهن شما برای تفکر خلاق، واضح تر است.
  • مغز برای یادآوری، عملکرد بهتری دارد.

تعادل بین کیفیت و کمیت مطالعه

با اینکه کمیت مطالعه اهمیت دارد؛ اما نباید از کیفیت آن هم غافل شد. شما باید مطالب را عمیق و اصولی و به صورت مفهومی بخوانید. این موضوع در درس هایی مانند زیست که کاملا مفهومی است، اهمیت ویژه ای دارد. در واقع مطالعه 80 درصد از مطالب با کیفیت 100 درصد، بسیار بهتر از مطالعه کامل کتاب با کیفیت پایین است. پس اگر زمان مطالعه زیادی دارید؛ اما نتیجه مطلوبی در آزمون های ازمایشی کسب نمی‌کنید، باید کیفیت خواندن مطالب را بالا ببرید.

بهترین زمان و روش مطالعه زیست

حتما به عنوان یک داوطلب کنکوری، شما هم زمان زیادی صرف مطالعه درس زیست می‌کنید. در هنگام مطالعه درس هایی مانند زیست که عمقی و مفهومی هستند، باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. بهتر است هر روز زمانی را برای مطالعه درس زیست اختصاص دهید. توصیه می‌کنیم این زمان بین 1 تا 3 ساعت، بسته به مرور و یا یادگیری متفاوت باشد. با توجه به صحبت های قبلی بهترین زمان مطالعه زیست، زمانی است که حافظه بلند مدت در اوج عملکرد خود قرار دارد. پس بهتر است بعد از ظهر و بعد از یک استراحت، مطالعه زیست را شروع کنید.

حتما بهترین روش های خواندن زیست را پیدا کنید. ممکن است شما زمان کافی برای این درس اختصاص دهید؛ اما با روش های غلط فقط وقت خود را تلف کنید. می‌توانید با خواندن مقاله های اموزشی درباره این موضوع و استفاده از تجربه افراد دیگر، عملکرد خود را در این زمینه بهبود ببخشید. ما مقاله های زیادی درباره صفر تا صد خواندن زیست برای کنکور در اختیار شما قرار دادیم.

هنگام اضطراب و هیجان های عصبی مطالعه نکنید

متخصصان معتقدند مهمترین عامل تخریب حافظه و عدم  تمرکز، اضطراب است. داشتن برنامه ریزی و استفاده بهتر از زمان، سبب کاهش اضطراب و افزایش یادگیری مغز می‌شود. در این حالت، بهتر است قبل و بعد از هر مطالعه کمی استراحت کنید. در این صورت، مغز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

 

شما با رعایت این سه اصل می‌توانید درصد خوبی در کنکور را از آن خود کنید. یادگیری موثر زیست شناسی نیازمند عواملی مانند مطالعه آن به صورت پله پله است. به همین دلیل، مطالب پایه ای را خوب بیاموزید و بعد سراغ مطالب دیگر بروید. همچنین مطالبی در خصوص بهترین زمان مطالعه زیست بیان کردیم. با رعایت این نکات می‌توانید بهترین نتیجه را کسب کنید. زمان مطالعه به خودتان وابسته است. ببینید در چه زمانی از نظر جسمی و روحی آمادگی لازم را دارید. هیچ زمانی به طور دقیق برای مطالعه وجود ندارد، هر زمان احساس کردید دارای آمادگی لازم برای شروع مطالعه هستید، مطالعه را با توجه به رعایت نکات ذکر شده آغاز کنید. همچنین اگر نسبت به زمان­ های خاص برای مطالعه شرطی شده­ اید حتماً از آن زمان­ ها نهایت استفاده را ببرید.

در روند طی کردن پله های لازم برای کسب موفقیت، گروه آموزشی زیست پلاسم با ارائه راهکار های عملی در کنار شما دانش آموزان عزیز می‌باشد. جهت دریافت مشاوره بیشتر با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید