سال کنکور و سال‌های منتهی به آن اهمیت زیادی برای دانش آموزان دارد و سلامتی فیزیکی و روحی دانش آموز نقش بسیار مهمی را اجرا می‌کند. به همین دلیل است که تغذیه مناسب در دوران کنکور برای یک دانش ‌آموز باید بسیار مقوی و دارای تمام مواد مورد نیاز فرد باشد. در این مقاله می‌خواهیم تغذیه مناسب برای دوران کنکور را به دانش آموزان معرفی کنیم تا بتوانند به بهترین شرایط سلامت فیزیکی خود دست یابند.

اهمیت تغذیه مناسب برای دوران کنکور

تغذیه در دوران کنکور برای تقویت حاقظه کنکوری‌ها و سلامت فیزیکی آن‌ها بسیار مهم است به همین دلیل باید از بک الگو صحیح پیروی کند تا انرژی مورد نیاز تمام‌ قسمت‌های بدن را فراهم کند. بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما ارزش غذایی ندارد و حتی برای بدن نیز مضر هستند. آشنایی ما با مواد غذایی سالم در هر دوره از زندگی می‌تواند تأثیرات مثبتی روی زندگی ما داشته باشد.

به دلیل اینکه کنکوری‌ها باید بیشتر ساعات روز خود را به تحصیل و یادگیری مطالب آمزشی بپردازند یک برنامه تغذیه مناسب برای رفع کسالت و خواب‌آلودگی، بیماری‌ها، بی‌خوابی، عدم تمرکز می‌توانند کمک زیادی به او بکند. تغذیه مناسب همین طور می‌تواند قدرت بدنی، حافظه و تمرکز و یادگیری فرد را بالا ببرد. کمبود ویتامین‌ها در رژیم غذایی دوران کنکور می‌تواند باعث ایجاد بیماری در فرد شود.  از هر طرف که به بررسی تغذیه در دوران کنکور می‌پردازیم ابعاد بزرگ‌تری به خود می‌گیرد، ازاین‌جهت به این نتیجه می‌رسیم که تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر روی موفقیت فرد محسوب می‌شود که باید والدین به این امر توجه کافی داشته باشند.

برنامه تغذیه مناسب برای دوران کنکور برای صبحانه

تغذیه مناسب برای دوران کنکور

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده غذایی در هر نوع رژیمی است و به این دلیل برای کنکوری‌ها اهمیت دارد که ساعات بعد از صبحانه مربوط به مهم‌ترین زمان مطالعه و یادگیری است زیرا ساعات اولیه‌ی صبح میزان یادگیری بالاتر از ساعات دیگر است. باید بحانه به اندازه کافی باشد نه خیلی زیاد و نه خیلی کم و باید مواد مورد نیاز را دارا باشد تا دچار افت قند خون و کاهش تمرکز و یادگیری نشود. در این وعده غذایی بهتر است از مواد غذایی سالم و پروتئین دار استفاده کنید. مواد قندی مثل خرما در وعده صبحانه به افزایش فشار خون و سر حال بودن شما کمک می‌کند.

زمان خوردن صبحانه را عقب نیندازید و در یک زمان مشخص صبحانه خود را بخورید. مصرف مغزها(مثل مغز گردو و بادام) و آبمیوه طبیعی هم در صبحانه بسیار مفید هست. از دیگر موادی که شما می توانید صبح مصرف کنید مویز است. مویز نوعی کشمش و از جمله مواد تقویت کننده حافظه به شمار می‌رود.

سایر وعده‌های غذایی در تغذیه مناسب در دوران کنکور شامل ناهار و شام می‌شود بهتر است در دوران کنکور به جای 3 وعده غذایی 5 وعده غذایی داشته باشید(3 وعده اصلی و 2 میان وعده) و حجم هر کدام را کم‌تر کنید که در طول روز احساس گشنگی نداشته باشید. در انتخاب محتویات سایر وعده‌های غذایی هم هوشیار باشی و سعی کنید که‌ از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان و غلات بخصوص انواع سبوس دار بیشتر از شکلات و شیرینی و نوشابه و این قبیل قند‌های ساده استفاده کنید.

زمانی فقط برای غذا خوردن

در زمانی که برای خوردن غذا اختصاص می‌دهید فقط باید غذا بخورید؛ پس کتاب و جزوه و گوشی و حتی تلویزیون را کنار بگذارید. این توصیه برای وقت استراحت هم است؛ روتین‌ داشتن ضمناً به‌این معناست که در هر زمان با تمرکز کامل فقط یک کار را انجام دهید.

استفاده از قهوه و کافئین به میزان متعادل

اکثر دانش آموزان برای شب بیدار ماندن این مواد رو در رژیم غذایی خودشان جا میدهند اگرچه مصرف این مواد محرک در کوتاه مدت باعث افزایش سطح هوشیاری و بیدار موندن شما میشود ولی در دراز مدت نتیجه عکس میدهد و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث کاهش توانایی در تمرکز و یادگیری می‌شود.

آب مهم‌ترین جز هر رژیم

داوطلبان کنکور در ایام درس خوندن معمولاً آب خوردن رو فراموش می‌کنند. این مسئله باعث یبوست، خشکی پوست و اختلال در سلامت پوست می‌شود و در واکنش‌های بیوشیمیایی داخلی بدن ناسازگاری ایجاد می کند. پس به اندازه کافی آب مصرف کنید.

بهترین غذاها برای دوران کنکور

غذاهای مناسب برای دوران کنکور

میوه هایی مثل پرتقال، انبه چربی و قند لازم برای مغز را تأمین می‌کند، انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان است، پلی‌فنول دارد و رسوراتول که عملکرد حافظه را بسیار بهبود می‌بخشد و موز پتاسیم و قند طبیعی را در برنامه تغذیه وارد می‌کند. انواع مغزها به عنوان میان وعده دارای کلسیم و فسفر و آهن فراوان است.

توصیه‌هایی برای تغذیه مناسب در دوران کنکور

  • زنجبیل و نعناع را در برنامه غذایی خود قرار دهید. زیرا سبب افزایش خون رسانی در مغز شده و به همین دلیل سبب تقویت یادگیری نیز خواهد شد.
  • ماهی نیز برای یادگیری بسیار مهم است و دارای اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف هفته‌ای دو بار در ماه ضروری است.
  • مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان مؤثر است.
  • لازم است خوراکی هایی حاوی مواد معدنی همچون آهن، کلسیوم، منیزیوم، روی و سلنیوم را مصرف کنید. نقش اساسی در توان یادگیری و همچنین تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد را دارند مصرف کنند.
  • مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربوهیدرات‌های پیچیده تدریجاً وارد خون می‌شود، درنتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می‌شود.
  • رعایت هرم غذایی استاندارد و استفاده از همه‌ی گروه‌های غذایی متنوع و متناسب به شکل متعادل، می‌تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند.
  • سبزیجات تازه را هنگام مصرف غذا و یا به عنوان میان وعده مصرف کنید که از فراموشی و تضعیف حافظه جلوگیری خواهد.

در این مقاله درمورد تغذیه مناسب دوران کنکور صحبت کردیم که اهمیت زیادی دارد پس حتما به آن توجه کنید و برنامه غذایی کاملی را برای خود فراهم کنید تا بتوانید سلامت فیزیکی و روحی خود را در دوران کنکور حفظ کنید. برای آشنایی با دیگر نکات مورد نیاز برای کنکور به سایت زیست پلاسم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید