اگر به سن کودکی و نوجوانی خود در دوران مدرسه کمی فکر کنید حتما به خاطر می‌آورید که درصد زیادی از بچه‌ها علاقه چندانی به درس خواندن نداشتند. در واقع، اکثر دانش آموزان در دوره تحصیل به نوعی اجباری و یا صرفا برای کسب نمره درس می‌خوانند. به نظر شما دلیل این مسئله چیست؟ مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، بعد از تحقیق و بررسی دانش آموزان در رده‌های سنی و دوره‌های تحصیل مختلف به این نتیجه رسیدند که علت اصلی عدم علاقه به درس خواندن، نداشتن انگیزه است. در این مقاله قصد داریم تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را به شما دانش آموزان عزیز ارائه دهیم.

با توجه به نقش بسیار مهم انگیزه در درس خواندن و کسب نتیجه مطلوب و دلخواه در کنکور، می‌توانید این مقاله کاربردی گروه آموزشی زیست پلاسم را به منظور استفاده از تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن مطالعه کنید. این تکنیک ها، حاصل تجربیات واقعی رتبه‌های برتر سال‌های گذشته کنکور تجربی و مشاوران ما است.

17 نمونه از تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

در ادامه، موثر‌ترین و بهترین تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را ارائه می‌دهیم:

به رویایتان فکر کنید و برایش بجنگید!

هر چقدر رویای شما برایتان ارزشمند‌تر باشد، برای رسیدن به آن، همه تلاش خود را به کار می‌گیرید. پس، قبل از شروع برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور، باید به رویای خود فکر کنید.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن با داشتن برنامه ریزی منظم و منطقی

برنامه ریزی شما باید به اهداف کوچک و منطقی تقسیم شود. در این صورت دستیابی به آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

 

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن، هر روز درس بخوانید

یکی از تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن، ایجاد عادت‌های مثبت است. پس با مطالعه هر روزه درس زیست، در خود آرامش و انگیزه لازم را برای رسیدن به رتبه خوب ایجاد کنید.

تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

برای ایجاد انگیزه، دلایل تمایل به رتبه برتر شدن را بنویسید

نوشتن دلایل رسیدن به رتبه برتر کنکور تجربی یک تکنیک ایجاد انگیزه برای درس خواندن است. دانش آموزان معمولا به دلایل زیر، تمایل به رتبه برتر شدن دارند:

  • قبولی در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌های رشته تجربی
  • تبدیل شدن به شخصی مفید برای خانواده و اجتماع
  • رسیدن به آینده شغلی مطمئن

شما هم می‌توانید با نوشتن دلایل تمایل به رتبه برتر شدن، انگیزه کافی را برای درس خواندن در خود ایجاد کنید.

افزایش انگیزه برای درس خوندن با مفهومی خواندن درس

مفهومی خواندن درس، یک تکنیک ایجاد انگیزه برای درس خواندن است. بنابراین درس زیست شناسی را حفظ نکنید زیرا مفهومی خواندن باعث ایجاد ارتباط بین مطالب و درک بهتر آن‌ها می‌شود. برای آشنایی کامل با روش مفهومی خواندن درس زیست شناسی، می‌توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید:

چگونه زیست شناسی را مفهومی بخوانیم؟

با سنجیدن میزان تسلط خود بر درس، انگیزه لازم برای درس خواندن را در خود ایجاد کنید

درس را برای اطرافیان و دوستان خود توضیح دهید و آن را ارائه دهید. در این صورت، به میزان تسلط خود بر درس کاملا پی می‌برید. این مورد، تکنیک ساده‌ای جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن است.

مرور مداوم داشته باشید

مرور مداوم درس باعث افزایش یادگیری و انگیزه در افراد می‌شود. بنابراین مرور درس، تکنیک ضروری ایجاد انگیزه برای درس خواندن است. برای مرور اصولی و درست می‌توانید به مقاله چگونه زیست شناسی را مرور کنیم؟ مراجعه نمایید.

تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

جهت ایجاد و افزایش انگیزه برای درس خواندن، رژیم غذایی مناسب داشته باشید!

تغذیه مناسب در دوران کنکور، در بهبود عملکرد و کارایی مغز تاثیر زیادی دارد. مواد غذایی مغذی دوران کنکور عبارتند از:

  • توت خشک
  • لوبیا‌ها
  • آجیل
  • آووکادو
  • ماهی
  • تخمه کدو تنبل
  • شکلات تلخ

به هر کاری، وقتی معین اختصاص دهید!

دانش آموزان کنکوری باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشند. در طول روز، برای انجام هر کاری وقتی معین اختصاص دهید. چک لیستی از کار‌های روزانه خود تهیه کنید و در پایان روز به خود تراز بدهید.

با دوستان خود درس بخوانید و در خود انگیزه برای درس خواندن ایجاد کنید

مشاوران، مطالعه گروهی را به عنوان تکنیک موثر ایجاد انگیزه برای درس خواندن می‌دانند. مزایای مطالعه گروهی، شامل موارد زیر هستند:

  • پرسیدن سوال‌های مفید
  • افزایش عادات خوب و کاهش عادات بد
  • پی بردن به نقاط ضعف و قوت شخصی
  • اشتراک مطالب و کمک اعضای گروه به یکدیگر

زمانی را به استراحت اختصاص دهید

بسیاری از دانش آموزان در دوران کنکور، تمام زمان خود را به درس خواندن اختصاص می‌دهند. این افراد معمولا زمانی را صرف استراحت نمی‌کنند. همچنین زمان خواب این افراد نیز بسیار کم است و از خواب که یکی از نیاز‌های ضروری بدن است غافل هستند.

این روش درس خواندن بسیار اشتباه است، رتبه‌های برتر، هنگام برنامه ریزی برای کنکور یک اصل اساسی دارند: اختصاص زمان مشخص به درس خواندن، استراحت و خواب. اگر شما نیز قصد رتبه برتر شدن دارید، چند تکنیک ایجاد انگیزه برای درس خواندن را به شما عزیزان توصیه می‌کنیم:

  • بعد از یک ساعت و نیم مطالعه، ده الی پانزده دقیقه زمان به استراحت اختصاص دهید.
  • در زمان استراحت، کار‌هایی را که دوست دارید انجام دهید.

همچنین برای خوابی راحت و منظم در دوران کنکور، مطالعه مقاله دانش آموزان کنکوری به چند ساعت خواب در طول روز نیاز دارند؟ مفید است.

تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

با ورزش، قوای جسمانی و انگیزه برای درس خواندن ایجاد کنید

به احتمال زیاد شما نیز مانند بسیاری از افراد، نه تنها ورزش در دوران کنکور را برای خود ضروری نمی‌دانید؛ بلکه اختصاص زمان به ورزش را نیز به نوعی اتلاف وقت تصور می‌کنید. باید به شما بگوییم، تصور شما مانند بسیاری از افراد راجع به ورزش در دوران کنکور، کاملا اشتباه است.

مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، ورزش را نیز به عنوان یک تکنیک ایجاد انگیزه برای درس خواندن می‌دانند. شاید اگر شما نیز فواید ورزش را که در ادامه بیان می‌کنیم مطالعه نمایید، تصور غلط خود را درباره ورزش کردن در دوران کنکور تغییر دهید!

  • ورزش به شما انرژی و نشاط و انگیزه می‌بخشد.
  • ورزش، در آمادگی ذهن برای به خاطر سپردن مطالب بسیار موثر است.
  • ورزش باعث کاهش افسردگی و انرژی منفی می‌شود.
  • ورزش در اکسیژن و خون‌رسانی به مغز، نقش بسزایی دارد.

مناسب‌ترین ورزش در دوران کنکور، پیاده روی است. برای اطلاع بیشتر از فواید ورزش برای کنکور‌ی‌ها می‌توانید به مقاله آیا از تاثیر ورزش در دوران کنکور آگاه هستید؟ مراجعه نمایید.

تجسم و تصویر سازی مثبت داشته باشید!

یکی از روش‌های مفید برای رسیدن به موفقیت، تجسم و تصویر سازی مثبت است. برای رسیدن به جایگاه موردنظر باید خودتان را باور داشته باشید. ذهن قدرت فوق العاده‌ای دارد که شما می‌توانید آن را به همان صورتی که دوست دارید پرورش دهید و تقویت کنید. پس تلقین، فکر مثبت و تجسم سازی نیز از جمله تکنیک های لازم برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن است که در کسب نتیجه دلخواه، بسیار موثر است.

به جای فکر کردن به هدف، از مسیر لذت ببرید!

یکی از تجربه‌های مشترک بسیاری از دانش آموزان هنگام درس خواندن، بررسی تعداد صفحات باقیمانده است! همچنین دانش آموزان با افکار منفی و ترس از شکست، مدام بر نتیجه بد تمرکز دارند و از تمرکز کافی هنگام درس خواندن برخوردار نیستند. اگر شما نیز جزو این دسته از دانش آموزان هستید، یکی از تکنیک های لازم جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن، تمرکز بر روند درس خواندن به جای ترس از شکست است.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

معمولا هیچ فردی در شرایطی که عوامل حواس پرتی زیاد هستند، تمرکز کافی برای درس خواندن و انجام کار‌های مهم را ندارد. قطعا شما نیز همینطور هستید، در غیر این‌صورت شما آدم فضایی هستید!

یکی از تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن، حذف عوامل حواس پرتی و مزاحم است. مهم‌ترین عامل حواس پرتی برای دانش آموزان تلویزیون است. سایر عوامل حواس پرتی هنگام درس خواندن، شامل موبایل، اینترنت و بازی‌های روی موبایل است. برای حذف این عوامل می‌توانید موبایل خود را در حالت بی‌صدا و پرواز قرار دهید. برای افزایش تمرکز، می‌توانید مقاله روش های طلایی افزایش تمرکز هنگام مطالعه را نیز مطالعه کنید.

عزت نفس خود را افزایش دهید!

معمولا افرادی که عزت نفس پایینی دارند ، برای خود ارزش کمی قائلند و در نتیجه انگیزه و اشتیاق لازم برای رسیدن به اهداف خود را ندارند. بنابراین اگر شما هم عزت نفس کمی دارید و هدف شما کسب رتبه برتر در کنکور تجربی است، ما افزایش عزت نفس را به عنوان یکی از تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کافی است شروع کنید!

معمولا افراد به علت ترس از نتیجه و عدم اطلاع کافی از روش انجام کار‌ها، از شروع کردن صرف نظر می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله همه چیز راجع به زیست شناسی کنکور، اطلاعاتی نسبی درباره مهم‌ترین درس رشته تجربی کسب کنید. همچنین موارد زیر، به عنوان تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن هستند که مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم آن‌ها را ارائه داده‌اند:

  • تصور به شروع درس خواندن: این تصور و تجسم، به عنوان یکی از بهترین تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است
  • اتاق و فضای مطالعه خود را برای درس خواندن آماده و مرتب کنید: حتما تابحال تجربه درس خواندن در  محیطی نامرتب و پر از سر و صدا را داشته‌اید. یکی از عوامل کاهش تمرکز، فضای نامناسب برای درس خواندن است. برعکس، درس خواندن در فضایی مناسب، یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثر‌ترین تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است
  • خوردن وعده غذایی سبک جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن
  • پیش از شروع برای درس خواندن، برای ایجاد انگیزه لازم، زمان مشخصی را به درس خواندن و استراحت اختصاص دهید

انگیزه زیاد، زمینه لازم را برای درس خواندن به بهترین روش ممکن برای شما فراهم می‌کند. رسیدن به یک رتبه خوب، چندان دور از انتظار و محال نیست. بسیاری از افراد در شرایط مشابه با شما، به بهترین اهداف رسیده‌اند. آن‌ها فقط در زمینه انگیزه نسبت به شما برتری داشته‌اند. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، در همه مراحل آمادگی برای کنکور، آماده خدمت رسانی به شما دانش آموزان عزیز هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید