به دلیل پرطرفدار بودن رشته پرستاری در کنکور تجربی و قرار گیری آن در رشته‌های برتر کنکور تجربی بعد از رشته‌های پزشکی و داروسازی و هم رده با رشته‌های فیزیولوژی رسیدن به رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی را سخت کرده است. در این سری از مقاله‌ها به معرفی رشته‌های مختلف، رتبه قبولی در هر رشته و روحیات و علاقه شخصی افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند صحبت خواهیم کرد؛ تا الان درمورد رشته پزشکی، رشته دندانپزشکی صحبت کرده‌ایم در این مقاله نیز به پرستاری خواهیم پرداخت.

معرفی کامل رشته پرستاری

پرستاری یکی از زیرگروه‌های رشته تجربی است که وظیفه مراقبت از بیمار را به عهده دارد. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی بر‌خلاف گذشته پرستاری نیازمند مدرک معتبر است و وظیفه‌ی یک پرستار تنها محدود به مراقبت از بیماران نمی‌شود. در تقسیم بندی آکادمیک پرستار هم‌رده با یک پزشک قرار گرفته است به دلیل اینکه بیمار و همراه‌های بیمار بیشترین ارتباط را با پرستار دارند. پرستاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها دانست که بزرگ‌ترین شغل مراقبت‌های بهداشتی در ایران و دنیا است.

پرستاران می‌توانند در انواع بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی، کلینیک‌های ایمونولوژی، کلینیک‌های غربالگری، سمینارهای عمومی، و آزمایشگاه‌های خون و همچنین در بخش‌های اورژانس کار می‌کنند. پرستاران همچنین براساس نیاز و همچنین درک درستی از انواع مراقبت‌ها می‌توانند برنامه غیرمعمول داشته باشند و ساعات طولانی به کار مشغول باشند.

به طور کلی نقش های یک پرستار را می توان در مراقبت از بیماران در بیمارستان و انجام کار پانسمان و تزریقات، مراقبت از بیماران در همه‌ی مراحل زندگی به منظور تصحیح عادات غذایی و دارویی و پیشگیری از بیماری‌ها، هماهنگ کننده و ارتباط دهنده بیمار و پزشک، تحقیق درباره نحوه کاهش تعداد روزهای بستری بیمار و بهبود هر چه سریع‌تر، انتقال خواست‌ها و نیاز‌های بیمار به خانواده بیمار، مسئولیت مدیریت بخش(نظارت وکنترل گروه پرستاری و بررسی مشکلات این بخش)، آموزش دهنده به افراد جهت رفع نیاز‌های یادگیری آنها در زمینه مراقبت از بیمار تقسیم بندی کرد.

تاریخچه پرستاری در دنیا و ایران

رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی

پرستاری حرفه‌ای در ایران برگرفته از کشورهای اروپایی است. این پرستاری که به پرستاری مدرن معروف است در قرن 19 میلادی در آلمان و بریتانیا شروع شد و در سال 1900 در سراسر جهان گسترش یافت. در گذشته پرستاران در مکان‌های مذهبی و با استفاده از انگیزه‌های مذهبی در حال آموزش بودند کم کم این نوع آموزش از بین رفت و آموزش قواعد سختگیرانه پزشکی و سلامت و مراقبت‌های علمی به پرستاران توسط پزشکان جای آن را گرفت.

اولین بار در سال 1294 شمسی در ارومیه مدرسه پرستاری تاسیس شده و سپس در سایر شهرهای ایران گسترش یافت. در سال 1373 برنامه کارشناسسی رشته پرستاری در راستای آموزشی تدوین و در سال 1374 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. هم اکنون امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا یکی از نقاط قوت رشته پرستاری است.

توانایی فردی برای ورود به رشته پرستاری

فقط برخوردار بودن از رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی نباید باعث شود که شما وارد این رشته شوید. برای اینکه وارد یک رشته شوید علاقه شما خیلی مهم است به دلیل اینکه پرستاری دارای مسئولیت و حجم کاری بسیار بالایی است . جز مشاغل سخت محسوب می‌شود. اگر فردی هستید که علاقه به خدمات رسانی به مردم و تحمل سختی‌هایی مثل خستگی، شیفت‌های کاری و فشارهای روحی را ندارید وارد این رشته نشوید.

اگر شما دارای ویژگی‌هایی مانند توانایی ذهنی و جسمی مناسب، صبر و همدردی و حس دلسوزی، احترام و داشتن برخورد مناسب با بیماران، حفظ آرامش در شرایط بحرانی، علاقه و تمایل قلبی برای کمک به دیگران و گاهی تحمل ناآگاهی‌های بیماران از حقوق پرستاران را دارید این رشته برای شما مناسب است.

برای قبولی در رشته‌ای مثل پرستاری که رقابت در آن زیاد است لازم است شما از بهترین‌ها برای هر درس کمک بگیرید تا به بهترین روش بتوانید کنکور تجربی خود را بگذرانید. برای رسیدن به رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی از پکیج‌های آقای حمیدرضا زارع که شامل پکیج کامل زیست دهم، پکیج کامل زیست یازدهم و پکیج کامل زیست سه پایه و … می‌شود استفاده کنید.

معرفی دروس رشته پرستاری

رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی

طول دوره تحصیل کارشناسی پرستاری حداقل 4 سال و حداکثر 5 سال است که دانشجویان در طول دوره موظف به گذراندن 130 واحد است. به تفکیک دروس عمومی 20واحد، دروس پایه 16 واحد، دروس اصلی 12 واحد، دروس اختصاصی 46 واحد، کار آموزی 12 واحد، کار آموزی در عرصه 24 واحد هستند.

دروس اصلی رشته پرستاری شامل تغذیه و تغذیه درمانی، اصول اپیدمیولوژی، روانشناسی اجتماعی، داروشناسی، زبان تخصصی، فرآیند آموزش به بیمار است. دروش اختصاصی این رشته شامل اصول و مهارتهای پرستاری، بهداشت جامعه، بهداشت جامعه، بهداشت جامعه، بررسی وضعیت سلامت، مادر و نوزاد، داخلی جراحی، داخلی جراحی، داخلی جراحی، داخلی جراحی، پرستاری ویژه، پرستاری فوریت ها، پرستاری کودک، پرستاری کودک، پرستاری روانی، پرستاری روانی، مدیریت پرستاری.

رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی

چند مثال از رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی منطقه یک 1400 در دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/ روزانه ۹۳۱۸

دانشگاه علوم پزشکی شیراز / روزانه ۸۳۶۸

دانشگاه علوم پزشکی بم / روزانه ۹۳۷۷

دانشگاه علوم پزشکی گناباد / روزانه ۹۸۷۰

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی / پردیس خودگردان ۹۶۰۷/۱۱۷۵۳

دانشکده علوم پزشکی سمنان / روزانه ۱۲۴۷۷

دانشگاه علوم پزشکی زابل-نیمسال دوم / روزانه ۱۴۵۷۲

چند مثال از رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی منطقه دو 1400 در دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس-نیمسال دوم / روزانه ۲۱۳۶۱

دانشگاه علوم پزشکی زنجان- ویژه داوطلبین بومی شهرستان ابهر و خدابنده / روزانه ۲۲۹۰۵

دانشگاه علوم پزشکی مازندران –ساری نیمسال دوم / روزانه ۲۳۰۳۰

دانشگاه علوم پزشکی مازندران -ساری / روزانه ۲۱۶۳۱

دانشگاه علوم پزشکی لرستان -خرم‌آباد / روزانه ۲۴۲۹۹

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود-نیمسال دوم / روزانه ۲۴۷۳۳

دانشگاه علوم پزشکی گناباد-نیمسال دوم / روزانه ۲۷۱۲۶

چند مثال از رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی منطقه سه 1400 در دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل / روزانه ۱۵۳۳۱

دانشگاه علوم پزشکی بم / روزانه ۱۵۸۴۸

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس / روزانه ۱۳۹۷۸

دانشگاه علوم پزشکی کرمان / روزانه ۱۶۷۷۱

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود-نیمسال دوم / روزانه ۲۱۱۱۳

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-نیمسال اول / روزانه ۴۳۷۱۷

دانشگاه علوم پزشکی گلستان -گرگان / روزانه ۵۵۴۱۲

در این مقاله به معرفی کامل و رتبه قبولی پرستاری در کنکور تجربی پرداخیتم. اگر می‌خواهید در این رشته محبوب قبول شوید همین حالا برای شروع اقدام کنید. برای اطلاع از بهترین روش‌های خواندن زیست کنکور با سایت زیست پلاسم و دبیر زیست آقای حمیدرضا زارع در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید