تست زدن و مرور کامل سوالات سال‌های گذشته روشی مناسب برای آشنایی کامل با تکنیک‌های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی و نحوه زمانبندی در کنکور است. همچنین تست زدن، نقش بسیار مهمی در مرور درس زیست دارد. این بررسی، همچنین باعث پی بردن به چگونگی سوالات در هر مبحث و همینطور روش‌ های صحیح تست زدن نیز می‌شود. دانش آموزان پس از کسب شناخت از نحوه طرح سوال می‌توانند از هر مبحث تست زنی هدفمندتری را در هر مبحث داشته باشند.

موفقیت در کنکور، مستلزم طی کردن گام‌هایی پیوسته و همیشگی است. دانش آموزانی که قصد جدی برای رتبه برتر شدن دارند باید تمامی گام ها را انجام دهند. لذا افرادی که صرفا به مطالعه دروس اکتفا می‌کنند، معمولا در کسب رتبه دلخواه چندان موفق نیستند.

تست زدن نیز جز لاینفک مسیر موفقیت در کنکور است. تست زدن و حل سوالات، باید در تمام طول سال و از ابتدای روند آمادگی برای کنکور انجام شود. بنابراین موکول کردن تست زنی به ایام تعطیلات، بعد از عید و یا زمان‌های اضافه کار بسیار اشتباهی است. به همین منظور، در این مقاله سعی کردیم شما دانش آموزان عزیز را با انواع تکنیک تست زنی و روش‌ های صحیح تست زدن آشنا کنیم.

3 مورد رایج از روش‌ های صحیح تست زدن 

دانش آموزانی که روش‌ های صحیح تست زدن در کنکور را آموزش می‌بینند و از آن‌ها استفاده می‌کنند، با مسئله کمبود وقت در آزمون مواجه نمی‌شوند. با حل سه نوع تست زیر و تکرار آن‌ها در طول سال، می‌توان سرعت تست زنی  را افزایش داد:

روش های صحیح تست زدن: حل تست‌های مناسب آموزشی 

مهم‌ترین کاری که بعد از مطالعه دروس، باید انجام شود زدن تست‌های مناسب آموزش و یادگیری است. دانش آموزان باید از این نوع تست، برای محک زدن خود درباره میزان توانایی و تسلط خود در هر درس استفاده کنند. این نوع تست، فقط مختص زمانی خاص نیست و باید در تمام طول سال انجام شود.

نکات مهم درباره تست‌های آموزشی

  • عدم توجه به زمان و درصد هر درس: در تست‌های آموزشی، هدف سنجیدن سطح اطلاعات دانش آموزان، یادگیری بیشتر درس و همچنین آشنایی با دیدگاه طراحان در زمان طرح سوالات است. بنابراین، مدیریت زمان و گرفتن درصد در این نوع تست چندان اهمیتی ندارد.
  • انتخاب بهترین منبع برای تست‌های آموزشی: بهترین منابع برای یادگیری تست‌های آموزشی، آزمون سراسری سال‌های گذشته و تست های تالیفی هستند. اولین اولویت این تست‌ها، سوالات سال‌های گذشته است. بعد از بررسی کامل این سوالات نوبت به تست‌های تالیفی می‌رسد.
  • بررسی جواب کلیه سوالات: بعد از اتمام تست زنی و حل سوالات، باید پاسخنامه تشریحی کلیه دروس بررسی شوند. با این روش، دانش آموزان به صورت کامل به نقاط ضعف و قوت خود در همه سوالات پی می‌برند.
  • تفاوت قائل شدن بین تست‌های دروس عمومی و اختصاصی: در دروس اختصاصی، دانش آموزان باید ابتدا کلیه مباحث کتاب و جزوه درسی را بررسی کنند و در مرحله بعد، با تقسیم مساوی سوالات هر درس در روزهای مختلف هفته باید همه سوالات را پاسخ دهند.

در دروس عمومی، شرایط کمی متفاوت‌تر است تست زنی در این درس‌ها باید بلافاصله بعدر از مطالعه انجام شود. البته درس عربی از این قاعده مستثنی است.

  • علامت گذاری سوالات: در تست‌های آموزشی، دانش آموزان باید از علامت گذاری های مختلف در کنار سوالات غلط، بدون پاسخ، سوالات دارای ابهام و شک و همچنین سوالات نکته دار استفاده کنند. نکات مربوط به سوالات نیز، باید به عنوان خلاصه نویسی در دفتری مخصوص یادداشت شود. این خلاصه نویسی‌ها، در دوران جمع بندی قبل از کنکور و حتی امتحانات مدرسه بسیار مفید هستند.

روش‌های صحیح تست زدن

تست‌های مناسب آزمون در منزل

این نوع تست‌ها، برای ارزیابی دانش آموزان از میزان تسلط بر دروس و آشنایی کامل با فضای امتحان است. زمان و درصد در این نوع تست‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکات مهم در مورد تست‌های آزمونی در منزل

  • انجام کلیه قوانین وضوابط مربوط به امتحان، مانند جلسه کنکور
  • بررسی سوالات علامت گذاری شده در تست‌های آموزشی: برای اطمینان از تسلط کافی بر این سوالات و مباحث، بررسی این سوالات به دفعات توصیه می‌شود
  • برگزاری آزمون های مناسب ارزیابی در فواصل زمانی معین: این آزمون‌ها، باید در شرایط مشابه شرایط کنکور و با فاصه زمانی 14 روز برگزار شود
  • تست های مناسب دوران جمع بندی: سومین نوع تست، تست‌های جمع بندی هستند. زمان مناسب برای این تست‌ها، بعد از مطالعه کامل و زدن و بررسی کامل تست‌های آموزشی و آزمونی است. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، زدن این تست‌ها را در دوران جمع بندی شامل قبل از کنکور، پایان ترم اول و پایان تابستان توصیه می‌کنند

این مقاله نیز می‌تواند برای شما مفید است:

بهترین منابع برای مطالعه زیست کنکور 

نکات مهم درباره تست‌های جمع بندی

  • زدن این تست‌ها باید رد مرحله بعد از مرور و بررسی خلاصه نویسی‌ها باشد.
  • اولویت اول تست‌های دوران جمع بندی، تست‌های علامت گذاری شده آموزشی و آزمونی است.

دانش آموزان با انجام روش‌ های صحیح تست زدن، دغدغه و نگرانی دانش آموزان کنکوری از بابت آمادگی برای کنکور و زمانبندی کنکور کاملا برطرف می‌شود. تست زدن باید به صورت اصولی و با توجه به آمادگی‌های دانش آموزان به مرور زمان انجام شود. در  این صورت، احتمال کسب درصد بالا در کنکور و عدم کسب نمره منفی زیاد است. گروه آموزشی زیست پلاسم، با بهره گیری از تجربه‌های ارزشمند استاد حمیدرضا زارعی برای کلیه مشاوره های کنکور در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره‎‌های بیشتر، با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

 

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید