مهم‌ترین درس رشته تجربی در کنکور و همچنین امتحانات نهایی رشته تجربی، درس زیست شناسی است. به علت حجم بالای درس و همچنین خاصیت مفهومی و ترکیبی بودن آن، باید برای کسب بهترین نمره در امتحان نهایی از روش های اصولی استفاده کنید. ما با ارائه روش خواندن درس زیست برای امتحان نهایی در این مقاله قصد داریم دانش آموزان آمادگی لازم را برای شرکت در امتحان نهایی کسب کنند.

با کسب این آمادگی، دانش آموزان مطالب را به صورت کامل یاد می‌گیرند. همچنین می‌توانند بر استرس حضور در جلسه امتحان غلبه کنند. در صورتی که شما نیز دانش آموز پایه دوازدهم هستید، این مقاله می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد.

گام های ضروری برای کسب بهترین نمره درس زیست در امتحان تشریحی  

برای دریافت بهترین نتیجه و نمره دلخواه، باید به گام ها و توصیه های زیر عمل کنید:

  1. مطالعه مداوم درس ها

مهمترین عامل برای تثبیت و ماندگاری دروس در مغز، به ویژه درس زیست شناسی به علت حجم بالا و… مطالعه مداوم است. این روش خواندن زیست برای امتحان نهایی، باعث انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می‌شود. ممکن است مطالعات روزانه به صورت روزنامه وار باشد اما همین روش نیز تاثیر زیادی در گرفتن بهترین نمره دارد.

تندخوانی، خط کشی زیر نکات مهم، یادداشت خلاصه نویسی ها در حاشیه کتاب و همچنین مرور مداوم در کسب نتیجه نتیجه دلخواه بسیار موثر است.

مطالعه درس زیست در شب قبل از امتحان، مانع یادگیری درست می‌شود. همچنین دانش آموزانی که خواندن درس زیست را به شب آخر موکول می‌کنند، باید اضطراب زیادی را تحمل کنند. بنابراین اختصاص روزانه مدت زمانی دو ساعته برای مطالعه این درس، مانع از انباشته شدن حجم زیادی از درس در شب آخر است.

  1. برنامه ریزی درست و سازماندهی شده

مهم‌ترین گام در روش خواندن زیست برای امتحان نهایی، برنامه ریزی درست و سازماندهی شده است. این برنامه ریزی باید به صورت کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت باشد. در واقع دانش آموزان باید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و برای کل ترم تحصیلی خود برنامه ریزی منظمی جهت خواندن زیست داشته باشند.

نتیجه این برنامه ریزی، توانایی مدیریت زمان و اختصاص ساعتی مشخص به هر فعالیت روزانه به صورت جداگانه است. دانش آموزان می‌توانند با برنامه ریزی، از اتلاف بیهوده زمان و همچنین صرف زمان برای مطالعه فصل های کم اهمیت جلوگیری کنند.

نحوه خواندن درس زیست برای امتحان نهایی

  1. رفع اشکال درس زیست

یکی از گام های مهم و پیشنهادی کارشناسان در روش خواندن درس زیست برای امتحان نهایی، رفع اشکال است. دانش آموزان در صورت برخورد با مشکل در درس زیست، مبهم بودن و عدم درک درست از آن، باید سوالات موجود در درس را با معلم و یا دوستان خود مطرح کنند. شرکت در کلاس های رفع اشکال نیز فوایدی از قبیل درک بهتر مطالب، رفع نقایص دروس و دریافت جواب سوالات دارند.

  1. به چالش کشیدن خود با آزمون در منزل

دانش آموزان می‌توانند برای اطمینان از میزان تسلط بر دروس، از خود امتحان بگیرند. به همین منظور، استفاده از فلش کارت ها و آزمون های نمونه دوره های قبل بسیار موثر هستند.

  1. کنترل و غلبه بر استرس

مدیریت استرس و خواب و استراحت کافی به ویژه در شب قبل از امتحان، در موفقیت روز امتحان بسیار موثر است.

  1. تهیه کتاب ها و منابع خوب برای مطالعه درس زیست

کتاب‌های کمک درسی به علت برخورداری از تعداد زیادی عکس و نمودار، در تثبیت درس نقش زیادی دارند. این منابع، می‌توانند در درک بهتر مطالب و همچنین تجسم آن‌ها نیز بسیار موثر باشند. توجه به تصاویر، به علت ترکیبی بودن درس زیست است. به همین علت، دانش آموزان باید توانایی برقراری ارتباط بین تصاویر و متن کتاب را داشته باشند.

همچنین بخوانید: همه چیز راجع به زیست کنکور 

  1. خواندن درس زیست به صورت حفظی، مفهومی و ترکیبی

بر خلاف تصور عموم، زیست درسی حفظی نیست؛ بلکه این درس هر سه ویژگی حفظی، مفهومی و ترکیبی را در کنار هم دارد. همچنین در برنامه پیشنهادی گروه آموزشی زیست پلاسم جهت روش خواندن زیست برای امتحان نهایی، خواندن ترکیبی دروس توصیه می‌شود. در واقع دانش آموزان باید رابطه بین دروس زیست در هر سه سال دبیرستان و ارتباط بین عکس ها و مطالب را درک کنند.

  1. مرور و خلاصه نویسی درس زیست

دانش آموزان، باید زمانی را به جمع بندی و خلاصه نویسی دروس اختصاص دهند. مهم‌ترین عامل موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی همین موضوع است. به همین منظور، باید مطالب نسبت به درجه سختی و نیاز به تکرار دسته بندی شوند. در صورت عدم توجه با این موضوع، مسئله کمبود وقت برای دانش آموزان به وجود می آید. در غیر این صورت، دانش آموزان با اضطراب و عدم تمرکز مواجه می‌شوند.

برای رسیدن به نمره 20 در درس زیست امتحانات نهایی، صرفا خواندن مطالب کافی نیست. رسیدن به این هدف، مستلزم رعایت و طی کردن همه موارد بالا به عنوان روش خواندن درس زیست برای امتحان نهایی هستند. این روش ها، بر اساس تخصص مشاوران گروه زیست پلاسم و همچنین تجربه های دانش آموزان برتر مطرح شده اند. برای دریافت مشاوره های بیشتر در خصوص کنکور و امتحانات نهایی رشته تجربی، با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

 

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید