موفقیت در کنکور از بزرگ ترین چالش های زندگی نوجوانان است.  همه‌ی داوطلبان کنکور با هدف موفقیت در کنکور سراسری به دنبال مسیری درست هستند. هر فردی نه فقط داوطلبان کنکور، برای رسیدن به هدف خود باید مسیری درست و منظم را دنبال کنند. مسیر درست و منظم تنها با برنامه ریزی درست و مناسب بدست می‌آید. روش درست برنامه ریزی برای کنکور مهمترین و اولین کاری است که هر دانش‌آموز باید انجام دهد.

اولین حرکت برای برنامه ریزی چیست؟

اولین اقدام قبل از یاد گرفتن روش درست برنامه ریزی و نوشتن یک برنامه اصولی و درست تعیین هدف است. مشخص کردن هدف مانند چراغی باعث روشن شدن مسیر حرکت می‌شود. وقتی هدف شما مشخص و معیین است، می‌توانید در راه رسیدن به هدفتان قدم بردارید. برنامه ریزی برای حرکت در مسیر رسیدن به اهداف ارتباط مستقیمی با هدف شخصی هر فرد دارد.

دو داوطلب کنکور تجربی را در نظر بگیرید، که یکی از آنها هدفش قبولی در رشته داروسازی است و دیگری هدفش قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی است. برنامه ریزی درسی این دو دانش آموز از نظر زمان و درصد‌های لازم در هر درس، با یه یک‌دیگر متفاوت است. داوطلب رشته‌ی داروسازی به درصد های بالاتری در دروس شیمی و زیست نیاز دارد و در درس زمین شناسی هم به درصد خوبی نیاز دارد. این در صورتی است که داوطلب رشته علوم آزمایشگاهی اصلا نیازی به پاسخگویی تست های درس زمین شناسی ندارد.

روش درست برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی چیست؟

بعد از تعیین هدف، هر فرد با توجه به خصوصیات اخلاقی خود و هدف خود باید برای موفقیت در راهی که انتخاب کرده است، یک برنامه منظم داشته باشد. داشتن یک برنامه درست و اصولی شما را قدم به قدم به هدفتان هرچقدر بزرگ نزدیک می‌کند. روش درست برنامه ریزی برای کنکور این است که اهداف و کارهایی که تا روز کنکور باید انجام دهید را بنویسید. سپس آنها را اولویت بندی کنید.

انواع برنامه ریزی

با توجه به اهداف که هر یک مدت زمان های خاص خود را دارند. 3 نوع برنامه ریزی متناسب مدت زمان تعیین شده برای رسیدن اهداف داریم.

  • برنامه ریزی بلند مدت: برنامه ریزی بلند مدت برای اهداف اصلی معیین می‌شوند. اهدافی که در  یک الی دو سال آینده می‌خواهید به آن برسید، باید از امروز قدم به قدم در مسیر رسیدن به آن منظم حرکت کنید. برای داوطلبان کنکور هدف اصلی موفقیت و رسیدن به نتیجه دلخواه در این آزمون است.
  • برنامه ریزی میان مدت: برای رسیدن به اهداف بلند مدت و اجرای درست برنامه ریزی بلند مدت، به یک برنامه ریزی 2 الی 4 هفته ای نیاز دارید. در این برنامه ریزی میان مدت برای خود اهدافی را معیین کنید. اهداف میان مدت برای دانش‌آموزان طبق بودجه بندی آزمون های آزمایشی است که موسسات مختلف در طول سال به طور مستمر برگزار می‌کنند.
  • برنامه ریزی کوتاه مدت: در این برنامه ریزی اهداف کوتاه مدت روزانه برای خود مشخص کنید. برنامه روزانه‌ی خود را بر اساس اولویت بندی که برای کار ها و فعالیت ها‌ی خود ایجاد کرده اید، انجام دهید. اهداف کوتاه مدت در راستای رسیدن به اهداف میان مدت و  بلند مدت است .در نهایت همه‌ی برنامه ریزی ها برای رسیدن به هدف اصلی نوشته و اجرا می‌شوند.

روش درست برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی کنکور باید طبق هدف داوطلب تعیین شود. روش درست برنامه ریزی برای کنکور این است که بعد از مشخص شدن هدف اصلی هر فرد، برای رسیدن به آن هدف، اهداف کوتاه مدت روزانه و میان مدت ماهانه در نظر بگیرد. ساعات مطالعه در روز را مشخص کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید. در برنامه ریزی های خود مشخص کنید که هر در طول هفته چند ساعت باید مطالعه شود.

زمان هایی را در طول برنامه خود برای مرور درس های خوانده شد اختصاص دهید. در طول هفته ساعاتی را برای تفریح قرار دهید تا انرژی کافی ادامه حرکت در مسیر موفقیت را داشته باشید. مسئولیت پذیر باشید و برنامه خود را به درستی اجرا کنید. به ضریب دروس در کنکور توجه کنید و برای دروس با ضریب بالا تر زمان بیشتری بگذارید.

در مسیر برنامه ریزی  برای موفقیت در کنکور بهترین فرد برای کمک به شما فقط خود شما هستید. هر چند کمک و راهنمایی های مشاوارن تحصیلی و افراد موفق در این مسیر تاثیر بسیار خوبی دارد.

 ضرورت برنامه ریزی درست برای کنکور

برنامه ‌ریزی، امکان رسیدن به هدف را ممکن می‌سازد. برخی از فواید برنامه ریزی درست برای کنکور:

  • متمرکز شدن بر روی هدف
  • مواجه شدن با نقاط قوت و نقاط ضعف
  • استفاده درست از فرصت ها
  • کاهش استرس
  • استمرار منظم در درس خواندن

قدم به قدم اما؛ با قدم های کوتاه و محکم در مسیر موفقیت در کنکور و رسیدن به رویا های خود پیش بروید و ناامید نشوید. در این مسیر گروه آموزشی زیست پلاسم با ارائه دوره های آموزشی و نکات مورد نیاز داوطلبان کنکور در کنار شما دانش‌ آموزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید