در سری مقاله‌های معرفی رشته‌های برتر کنکور تجربی رشته‌های مختلف را به شما معرفی کردیم. در این مقاله نیز می‌خواهیم به یکی دیگر از رشته‌‌های برتر بپردازیم. پس با معرفی رشته دامپزشکی همراه ما باشید. اولین و مهم‌ترین مسئله درمورد دامپزشکی این است که شما باید عاشق حیوانات باشید و بتوانید ارتباط خوبی نیز با حیوانات برقرار کنید.

معرفی تاریخچه رشته دامپزشکی

علم دامپزشکی دارای پیشینه زیادی است به دلیل اینکه به زمان اهلی کردن حیوانات به دست انسان برمی‌گردد. اسنادی درباره دامپزشکی در امپراطوری روم، ایران و هند وجود دارد و نخستین مدرسه دامپزشکی در فرانسه تاسیس شد. در ایران نیز دامپزشکی تاریخی گسترده دارد  و به زمان زرتشت باز می‌گردد. نخستین دانشکده دامپزشکی در ایران در سال 1311 شمسی تاسیس شد و گروهی از دانشجویان برای آموزش دامپزشکی به فرانسه اعزام شدند. درحال حاضر در ایران دانشکده های دامپزشکی در ایران وجود دارد و توجه بسیاری به حوزه دامپزشکی شده است. همچنین بیمارستان های متعدد دامپزشکی در ایران به وجود آمده است.

معرفی رشته دامپزشکی

دامپزشکی یکی دیگر از رشته‌های حوزه سلامتی است که به شناخت، تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری دام ها و حیوانات، شیوه‌های کنترل و بازرسی بهداشتی مواد غذایی و فرآورده‌های با منشأ حیوانی می‌پردازد. این دانش با بیماری‌های انسانی مربوط نیست و فقط آن به دسته از بیماری‌هایی که بین انسان و حیوان مشترک است می‌پردازد. همچنین در این رشته دانشجویان با بهداشت تغذیه دام‌ها آشنا می‌شوند. در بیانی کلی می‌توان بگوییم دامپزشکی رشته‌ای است که ناظر به همه‌ی ابعاد زندگی بهداشتی و سلامت دام‌ها و همه‌ی حیوانات است.

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی

بعد از 6 سال تحصیل در رشته دامپزشکی شما مدرک دکترای عمومی را دریافت می‌کنید و می‌توانید در 26 رشته مختلف دکترای تخصصی خود را ادامه دهید. این رشته‌ها شامل جراحی دامپزشکی، مامایی و بیماری های تولید مثل دام، بیماری های داخلی دام، رادیولوژی دامپزشکی، بیماری های پرندگان، بیماری های آبزیان که فقط برای دامپزشکان است و رشته‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود علاوه بر رشته دامپزشکی برخی رشته‌های دیگری نیز می‌توانند دکترای آن را بخوانند. این رشته‌ها شامل دکتری انگل شناسی پزشکی، فیزیولوژی، بیولوژی تولید مثل، بیوشیمی بالینی، علوم تشریحی، علوم تغذیه، علوم اعصاب، مهندسی بافت و حتی دکتری اقتصاد و مدیریت دارو می‌شوند.

ویژگی‌های یک دامپزشک

دامپزشکی

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک دامپزشک علاقه به حیوانات و سلامت آن‌ها است. نترسیدن از حیوانات نیز اهمیت زیادی دارد به این دلیل که یک دامپزشک تمام زمان کاری خود را با حیوانات می‌گذراند. علاوه بر این دامپزشکان باید قدرت تحلیل و تجزیه بالایی داشته باشند و بتوانند در تحقیقات مربوط به کشف و درمان بیماری های حیوانات و انسان ها فعالیت کنند. یک دامپزشک باید دقت و صبر فراوانی داشته باشد به دلیل اینکه حیوانات زبان ندارند و نمی‌توانند مشکل خود را بیان کنند پس دامپزشک باید با توجه به شرایط و علائم بیمار خود آن را درمان کند.

صبر و حوصله زیادی نیز لازم دارند چون باید اول نیاز است با بیمار خود دوست شوند تا بتوانند کارهای درمانی آن را انجام دهند  و کم‌ترین تنش را در حیوان ایجاد کنند. درپایان باید فردی پرطاقت باشید به این دلیل که در حرفه دامپزشکی ممکن است با صحنه‌ها و بوهای نامطبوع مواجه شوید و بعضی جراحی‌ها و زایمان حیوانات نیازمند صبر و تحمل دارد.

در سری مقاله‌های معرفی رشته‌های برتر کنکور تجربی بهترین رشته‌ها را که شامل معرفی کامل پزشکی، معرفی کامل دندانپزشکی، معرفی کامل داروسازی، معرفی و رتبه مامایی و پرستاری در کنکور تجربی می‌شود. برای آشنایی با ظرفیت پزشکی در سال 1401 و بهترین تکنیک‌های تست زنی دروس عمومی و ده‌ها مقاله درمورد موضوع‌های مختلف درسی به سایت زیست پلاسم مراجعه کنید.

دروس رشته دامپزشکی

دروس اصلی شامل پرورش‌ طیور، تکثیر و پرورش‌ ماهی‌، پرورش‌ و بیماری‌های‌ زنبور عسل‌، اصول‌ اصلاح‌نژاد دام‌، اصول‌ هوشبری‌ نظری‌، اصول‌ کالبدگشایی‌ و نمونه‌برداری‌، اصول‌ معاینه‌ دام‌، اصول‌ همه‌گیرشناسی‌، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، آسیب‌شناسی‌ اختصاصی‌، باکتری‌شناسی‌ عمومی‌، باکتری‌شناسی‌ اختصاصی‌ و بیماری‌های‌ باکتریایی‌، کالبدشناسی‌ پایه‌، کالبدشناسی‌ مقایسه‌ای‌، انگل‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ انگلی‌، قارچ‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ قارچی‌، ویروس‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ ویروسی‌، ایمن‌شناسی‌ و سرم‌شناسی‌، سم‌شناسی‌، فارماکولوژی‌، ماهی‌شناسی‌ عمومی‌، جنین‌شناسی‌ نظری‌، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام‌ می‌شود.

دروس تخصصی شامل جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ کوچک‌، مسمومیت‌های‌ دام‌، مامایی‌ دامپزشکی‌، کلینیکال‌ پاتولوژی‌، بهداشت‌ و صنایع‌ شیر، کنترل‌ کیفی‌ و بهداشتی‌ مواد غذایی‌، صنایع‌ مواد غذایی‌ با منشاء دامی‌ نظری‌، زبان‌ تخصصی‌ ، بیماری‌های‌ اندام‌های‌ حرکتی‌، بیماری‌های‌ متابولیک‌ دام‌ ، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ بزرگ‌ ، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ کوچک‌ ، بیماری‌های‌ تولیدمثل‌ دام‌، بیماری‌های‌ طیور، بیماری‌های‌ ماهی‌، بیماری‌های‌ مشترک‌ انسان‌ و دام‌، رادیولوژی‌ دامپزشکی‌ می‌شود.

مزایا و معایب رشته دامپزشکی

معرفی رشته دامپزشکی

اگر به حیوانات علاقه دارید، این کار می تواند برای شما مفید و با درآمد خوبی باشد. به دلیل وجود مرغداری‌ها و دامداری‌های بزرگ در کشور و ضرورت تولید گوشت، این مراکز به دامپزشکان احتیاج دارند. دامپزشکان می‌توانند بعد از کسب تجربه و سابقه در این مراکز مشغول به کار شوند. یکی از عیب‌های این شغل خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسان است. همچنین معمولا دامداری‌ها و مرغداری‌ها و … در خارج از شهر قرار دارد و بُعد مسافت بین محل زندگی و محیط کاری زیاد است.. دامپزشک نمی توان در هر شهری مشغول به کار شود بلکه مهمترین پارامتر اشتغال او وجود دام و حیوان زیاد در یک شهر است. علاوه براین امکان ضرب دیدگی و آسیب دیدن دامپزشک هنگام کار با بعضی حیوانات وجود دارد.

علاوه بر کار در مرغداری و دامداری‌ها دامپزشک توانایی کار در کلینیک‌های دامپزشکی و تاسیس داروخانه دامپزشکی را نیز دارد. کلینیک‌های دامپزشکی امروزه طرفداران زیادی در کشور ایران پیدا کرده‌اند به دلیل افزایش حیوانات خانگی(پت) این اتفاق افتاده است. البته اگر بخواهید کینیک یا داروخانه تاسیس کنید نیاز به سرمایه دارد. با معرفی رشته دامپزشکی به شما اطلاعت ابتدایی درمورد این رشته دادیم. اگر می‌خواهید به صورت پیشرفته درمورد این رشته مطالعه کنید بهتر است با یک دامپزشک یا دانشجویان دامپزشکی در ارتباط باشید و درمورد مزایا و معایب این رشته از آن‌ها بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید