یکی از عواملی که بی دقتی در تست زدن را به شدت افزایش می‌دهد، عدم توجه و دقت کافی به اسامی مشابه است. این موضوع مانند قید‌های مهم زیست کنکور است. تعداد زیادی از دانش آموزان، به علت عدم اطلاع کافی از اسامی مشابه در زیست کنکور دچار اشتباه می‌شوند. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، با آمادگی بیشتری در کنکور حضور یابید. در این مقاله، قصد داریم برای عملکرد بهتر سر جلسه کنکور اسامی مشابه در زیست کنکور را معرفی کنیم.

لیزوزیم یکی از اسامی مشابه زیست کنکور

این آنزیم معمولا در مایع مخاطی، اشک و بزاق وجود دارد. وظیفه اصلی لیزوزیم، تخریب دیواره سلولی باکتری‌ها است.

اسامی مشابه زیست کنکور: لیزوزوم

لیزوزوم، به صورت کیسه‌ای غشایی است که حاوی آنزیم تجزیه کننده است. بنابراین این کیسه به علت داشتن آنزیم گوارشی در گوارش مواد و سلولی بسیار کاربرد دارد. ساختن لیزوزوم‌ها، وظیفه دستگاه‌ گلژی و شبکه آندوپلاسمی زبر است.

ریبوزوم

کارکرد اصلی ریبوزوم‌ها، مشارکت در پروتئین سازی است. ریبوزوم‌ها در شبکه آندوپلاسمی زبر، غشا خارجی هسته، درون میتوکندری و کلروپلاست وجود دارند. ساختار اصلی ریبوزوم، شامل اجزای بسیار ریز سلول در محل ساختن پلی پیتید، پروتئین و rRNA است.

اسامی مشابه در زیست کنکور

ریزوبیوم

ریزوبیوم، باکتری هتروتروفی است که وظیفه آن تثبیت نیتروژن است. محل زندگی این باکتری شامل غده روی ریشه گیاهان تیره پروانه واران مانند سویا، لوبیا، بادام زمینی، یونجه و شبدر است.

ریزوئید

ساختار ریزوئید‌ها به صورت ریشه‌ای است. نقش اصلی ریزوئید‌ها جذب است.

پلاسمودسم  

کانال‌های سیتوپلاسمی هستند که در بین یاخته‌های گیاهی کشیده شده‌اند و مواد مغذی و ترکیبات دیگر از این طریق بین یاخته‌ها تبادل می‌شوند.

پلاسمولیز

اگر به هر علتی آب در دسترس یاخته‌های گیاهی کم باشد، پروتوپلاست از دیواره فاصله گرفته و حجم یاخته‌ها کاهش می‌یابد. به این حالت، پلاسمولیز گفته می‌شود.

پلاسما نیز از اسامی مشابه زیست کنکور است

همان خوناب است که 90 درصد آن آب است و در آن پروتئین، مواد غذایی، یون‌ها و مواد دفعی حل شده‌اند.

پلاسموسیت، پادتن سازی که از اسامی مشابه زیست کنکور است

همان یاخته‌های پادتن ساز هستند که از تکثیر و تمایز لنفوسیت‌های B پس از برخورد با آنتی ژن به وجود آمده‌اند.

بلاستوسیت

توده یاخته‌ای حاصل از تقسیمات تخم پس از رسیدن به رحم، که به شکل کره توخالی در می آید و درون آن با مایعات پر می‌شود. در این مرحله به آن بلاستوسیت گفته می‌شود.

پودوسیت

نوع خاصی از یاخته‌‌های پوششی هستند که دیواره درونی کپسول بومن گردریزه(نفرون) را تشکیل می‌دهد. پودوسیت‌ها با پا‌های خود اطراف مویرگ‌های کلافک را احاطه کرده‌اند.

پروتوپلاست

در بافت‌های زنده گیاهی پروتوپلاست توسط دیواره احاطه شده است. پروتوپلاست شامل غشا، سیتوپلاسم و هسته است.

سیتوپلاسم

فضای بین غشای یاخته و هسته را پر می‌کند. از اندامک‌ها و ماده زمینه‌ای تشکیل شده است.

زیست در رشته تجربی درس بسیار مهمی است که باید به همه نکات آن توجه کافی داشت. برای اینکه درصد زیست کنکور شما بالاترین درصد کارنامه باشد باید از مرحله برنامه ریزی برای کنکور تا جمع بندی کنکور، همه اصول را رعایت کنید. در درس زیست شناسی حتی یک تست نیز بسیار سرنوشت ساز و مهم است. اسامی مشابه زیست کنکور و همچنین قید‌های زیست کنکور از جمله مواردی هستند که ممکن است درصد خطای دانش آموزان را بسیار افزایش دهند.

هدف گروه آموزشی زیست پلاسم، افزایش رتبه زیست شما است. ما بهترین‌ها را برای شما رقم می‌زنیم. کافی است برای دریافت مشاوره‌های تخصصی با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید