یکی از مهمترین عوامل موثر برای کسب موفقیت در کنکور تجربی، شناخت دقیق و کافی از زیست شناسی کنکور است. این درس، به عنوان اصلی ترین درس رشته تجربی و همچنین ضریب بالایی که دارد از اهمیت ویژه ای برای داوطلبان این رشته برخوردار است. در واقع این درس، نقشی حیاتی در تعیین رتبه دانش آموزان و قبولی در رشته مورد نظر آن‌ها را دارد.

به همین منظور، دانش آموزان باید درباره ضریب زیست در کنکور، تعداد سوالات زیست در کنکور تجربی، زمان بندی زیست کنکور، بودجه بندی کتاب زیست شناسی کنکور، پراکندگی سوالات، تکرار سوالات سال های گذشته و همچنین مطالعه ترکیبی درس زیست اطلاعات کاملی را کسب نمایند.

گروه آموزشی زیست پلاسم این مقاله را، درباره زیست شناسی کنکور و به منظور آمادگی بیشتر داوطلبان برای شرکت در کنکور تجربی؛ تدوین نموده است. اگر قصد قبولی در بهترین رشته‌های شاخه تجربی را دارید و یا زمان کافی و برنامه دقیقی برای مطالعه این درس اختصاص نداده اید؛ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ضریب درس سرنوشت ساز زیست شناسی کنکور

برای موفقیت در درس زیست شناسی کنکور و کسب درصد بالا در این درس، باید کلیه توصیه‌های مشاوران را در این حوزه جدی گرفت و به آن ها عمل کرد. در قدم اول، اطلاع از ضریب این درس در کنکور تجربی ضروری است. ضریب این درس سرنوشت ساز، 12 است.

تعداد سوالات زیست شناسی در کنکور تجربی

تعداد سوالاتی که از درس زیست شناسی کنکور مطرح می‌شود، 50 سوال است. بنابراین درس زیست شناسی، حدود سی درصد از کل سوالات کنکور رشته تجربی را شامل می‌شود. در واقع یک سوم از کنکور رشته تجربی، شامل درس زیست شناسی است.

زمان بندی زیست کنکور

با توجه به تعداد سوالات درس زیست شناسی کنکور و مدت زمان 36 دقیقه برای این درس، حداکثر زمان مناسب برای پاسخگویی به هر سوال؛ 45 ثانیه است. لذا زمان بندی درست زیست شناسی کنکور، مستلزم مطالعه اصولی و تسلط کامل بر این درس است.

6 گام طلایی مطالعه اصولی و تسلط کامل بر درس زیست

برای مطالعه اصولی و تسلط کامل بر این درس، طی کردن گام‌های طلایی زیر الزامی است:

گام اول: یادگیری کامل، دقیق و اصولی درس زیست

گام اول و مهمترین گام برای دستیابی به تسلط کامل بر درس زیست شناسی، یادگیری کامل آن است. این یادگیری از طریق سه روش زیر امکان پذیر است:

  • شرکت در کلاس های کنکور: این کلاس‌ها، در آموزشگاه‌های خصوصی و یا مدارس نمونه برگزار می‌شود. زمان کافی و همچنین توانایی مالی دانش آموزان، در انتخاب این روش بسیار موثر هستند.
  • یادگیری درس زیست به صورت خودآموز: این روش، فقط به دانش آموزانی توصیه می‌شود که در کلاس‌های حضوری نیز شرکت می‌کنند. این روش برای دانش آموزان پشت کنکوری و همچنین داوطلبان فارغ التحصیل از سایر رشته‌ها مناسب نیست.
  • خرید فیلم های آموزشی درس زیست: به صرفه ترین و مناسب ترین روش برای یادگیری درس زیست، مشاهده فیلم های آموزشی است. البته، انتخاب بهترین موسسه ارائه دهنده فیلم های آموزشی الزامی است.

انتخاب هر یک از روش های مذکور، به شرایط مختلف داوطلبان از جمله بودجه مالی و زمان آن‌ها بستگی دارد.

گام دوم: انتخاب بهترین منبع برای مطالعه درس زیست شناسی

عده ای از دانش آموزان برای مطالعه درس زیست، به کتاب های مشکل و یا جزوات برخی از اساتید مراجعه می‌کنند. اما بر اساس توصیه همیشگی مشاوران و رتبه های برتر کنکور، بهترین منبع برای مطالعه این درس، همان کتاب درسی است. دانش آموزان باید در زمان مطالعه زیست شناسی کنکور، به شکل ها و نمودارها توجه کافی داشته باشند.

گام سوم: خلاصه نویسی و مرور درست درس زیست

به علت حجم زیاد درس زیست شناسی کنکور و همچنین پیچیدگی مطالب، مرور و خلاصه نویسی درس زیست کمی دشوار به نظر می‌رسد. گروه آموزشی زیست پلاسم، موارد زیر را برای خلاصه نویسی و مرور اساسی درس زیست به شما دانش آموزان عزیز توصیه می‌نماید:

  • انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت: این موضوع، فقط با استمرار و تکرار در مطالعه قابل انجام است.
  • مرور مطالب از طریق حل تست های استاندارد: بهترین و استاندارد ترین تست ها برای مرور درس زیست، تست های کنکور سراسری سال های گذشته است.
  • مطالعه و مرور کتاب زیست شناسی کنکور
  • خلاصه نویسی درست و اصولی از کتاب درسی و کتاب های تست

گام چهارم: تست زنی اصولی

دانش آموزان باید برای کسب مهارت کافی در تست زنی، باید چند مرحله را طی کنند. این مراحل، شامل موارد زیر هستند:

  • تمرین و تسلط کامل بر تست های آموزشی و تست های دارای محدودیت زمانی
  • تمرین و تکرار مداوم تست ها
  • کنترل و مدیریت زمان تست زنی
  • توانایی تفکیک سوالات نسبت به سطح سختی
  • استفاده از تکینیک های زمان نقصانی
  • آشنایی با موانع اصلی افزایش سرعت تست زنی

برای اطلاع دقیق تر درباره مراحل تست زنی به مقاله تکنیک های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی مراجعه نمائید.

زیست شناسی کنکور

گام پنجم: شرکت در آزمون‌های آزمایشی

انتخاب بهترین آزمون‌های آزمایشی، به سطح توانایی و مهارت دانش آموزان در دروس، بودجه مالی و… بستگی دارد. آزمون‌های آزمایشی مطرح شامل قلم چی، گزینه 2، گاج و سازمان سنجش هستند. هر دانش آموزی بر اساس شرایط خود، در یکی از این آزمون‌ها شرکت می‌کند.

بودجه بندی کتاب زیست شناسی کنکور

بوجه بندی کامل درس زیست شناسی کنکور در جدول زیر ذکر شده است:

مباحث تعداد سوالات
زیست شناسی دیروز 0
گوارش و جذب مواد 3
تبادلات گازی 2
گردش مواد در بدن 3
تنظیم اسمزی و دفع 3
از یاخته تا گیاه 3
جذب، انتقال مواد گیاه 3
تنظیم عصبی 3
حواس 3
دستگاه حرکتی 2
تنظیم شیمیایی 0
ایمنی 3
تقسیم یاخته 1
تولید مثل 3
تولید مثل نهاندانگان 2
پاسخ گیاهان به محرک ها 1
مولکول های اطلاعاتی 2
جریان اطلاعات در یاخته 3
انتقال اطلاعات در نسل ها 3
تغییر در اطلاعات وراثتی 2
از ماده به انرژی 1
از انرژی به ماده 2
فناوری های نوین زیستی 1
رفتارهای جانوران 2

 

تکرار سوالات سال های گذشته زیست شناسی کنکور

موضوع تکرار سوالات سال های گذشته، بر مبنا و تعداد خاصی نیست. اما مرور و حل تست سال های گذشته، در روند آشنایی با سوالات و نحوه طرح سوال توسط طراحان بسیار موثر است. داوطلبان کنکور 1401 برای آشنایی بیشتر نسبت به سوالات سال های قبل می‌توانند به مقاله تحلیل کنکور 1400 مراجعه نمایند.

یادگیری ترکیبی درس زیست شناسی کنکور

ممکن است عده ای از دانش آموزان تصور کنند که  این درس، حفظی است. اما درس زیست، خصوصیات حفظی، مفهومی و ترکیبی را با هم دارد. در گذشته، بیشتر سوالات درس زیست به صورت حفظی مطرح می‌شد. اما در 8 سال اخیر، طراحان سوال اکثر سوالات این درس را به صورت ترکیبی مطرح می‌کنند.

به عبارت ساده، ترکیبی خواندن درس زیست به معنای توانایی برقراری ارتباط؛ بین کتاب های زیست شناسی هر سه پایه و همچنین فصل های مختلف کتاب است. شرکت در بهترین آزمون های آزمایشی و حل تست زیاد، در تقویت توانایی ترکیبی خواندن درس زیست بسیار موثر است.

به همین منظور، باید دانش آموزان به مطالعه و تست زنی اصولی زیست شناسی کنکور بپردازند. در همین راستا، مطالعه مقالات 5 گام طلایی برای خلاصه نویسی درس زیست و تکنیک های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی را به شما دانش آموزان عزیز توصیه می‌کنیم.

آشنایی با همه چیز در مورد زیست شناسی کنکور، مهمترین پیش نیاز و اصل لازم برای موفقیت در کنکور رشته تجربی است. دانش آموزان با کسب این اطلاعات، دید بهتری برای برنامه ریزی درس زیست پیدا می‌کنند. رتبه های برتر کنکور نیز با بررسی دقیق درس زیست شناسی کنکور، به هدف خود دست می‌یابند. در این مقاله، مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم کلیه نکات مربوط به درس زیست شناسی کنکور را بیان کرده اند. برای دریافت مشاوره های دقیق تر با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید