مهمترین درس رشته علوم تجربی زیست شناسی است. دلیل اهمیت این درس، ضریب بالای آن در کنکور(ضریب 12)، مفهومی بودن و تعداد سوالات زیاد در آن است. برای به دست آوردن درصد بالا در درس زیست شناسی باید آن را هوشمندانه بخوانیم. حتما زمانی را برای مرور اختصاص دهیم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم. در ادامه مقاله درباره مرور زیست بیشتر صحبت می‌کنیم.

روش اصولی و تضمینی مرور درس زیست:

بعد از مطالعه درس که مهمترین بحث آن انتخاب کتابی(منبع) درست برای مطالعه است. مرور درس زیست اصلی ترین و مهمترین عامل برای رسیدن به رتبه مورد نظر شماست. مرور فقط مخصوص روزهای آخر قبل از کنکور نیست؛ بلکه شما باید در طول سال هم درس را کاملا اصولی مرور کنید.

سه گام طلایی مرور زیست:

  1. اولین مرور بهتر است چند ساعت بعد از مطالعه باشد، وقتی درس را خواندید حتما خلاصه برداری کنید، خلاصه برداری ها به مرور درس زیست مخصوصا در روزهای آخر قبل از کنکور خیلی کمک می‌کند. بعد از مطالعه درس، بهترین زمان برای مرور شب قبل از خواب و یا بیست و چهار ساعت بعد(یک روز بعد)  است. در این صورت آموخته ها در حافظه کوتاه مدت شما می‌ماند.
  2.  مرور بعدی، یک هفته تا ده روز بعد از مطالعه است با تست زدن و خواندن خلاصه برداری ها، تست زدن علاوه بر کمک به مرور زیست، باعث تنظیم زمان بندی شما در کنکور هم می‌شود. با این مرور، درس در حافظه میان مدت شما می‌ماند.
  3.  مرحله بعدی مرور زیست شناسی سی الی چهل و پنج روز بعد از مطالعه باشد. در این زمان دانسته ها به حافظه بلند مدت منتقل می‌شوند.

بهترین کتاب برای مطالعه و تست:

وقتی صحبت از مطالعه برای کنکور مخصوصا درس زیست شناسی می‌شود، دانش آموزان تصور می‌کنند که خواندن کتاب های کمک آموزشی، جزوه های سخت بعضی از اساتید و وقت گذراندن در کلاس های تست و کنکور، یعنی قبولی صد در صدی با رتبه بالا، اما واقعیت این است که بهترین و معتبر ترین کتاب برای مطالعه همان کتاب درسی زیست شناسی است. این کتاب مورد تایید آموزش و پرورش، مشاوران تحصیلی، همه رتبه های برتر و با کمترین اشتباه  است.

نکته خیلی مهم درباره مطالعه درس زیست شناسی:

زیست یک درس حفظی و مفهومی است. یعنی شما علاوه بر اینکه درس را به خاطر می‌سپارید، باید طوری مطالعه کنید که بتوانید به راحتی متن درس و سوالات را تحلیل کنید. از آنجا که سوالات این درس به صورت ترکیبی است، فصول مرتبط سه پایه را باید به صورت ترکیبی بخوانید.

چگونه زیست شناسی را مرور کنیم؟

بهترین کتاب تست زیست شناسی:

وقتی دانش آموز تازه شروع به تست زدن می‌کند، پیشنهاد ما کتاب های تستی است که درسنامه و جواب تشریحی دارند. خواندن درسنامه قبل از شروع تست، خیلی به دانش آموز برای یادآوری درس کمک می کند. قبل از شروع تست، درسنامه را بخوانید و بعد از تست زدن نیز حتما جواب های تشریحی را بررسی کنید. در این صورت درس بهتر در ذهن شما ثبت می‌شود.

در درجه اول  جهت آشنایی دانش‌آموزان با سوالات کنکور،تست های کنکور سال های قبل بهترین گزینه است. به مرور بهتر است سراغ تست های تالیفی و دشوارتر بروند. بهترین کتاب هایی که مشاوران پیشنهاد می‌دهند، کتاب های قلم چی، گاج و خیلی سبز است. گزینه دو بیشتر دارای تست های تالیفی و سخت است و مناسب دوران جمع بندی و مرور پایانی است.

بهترین روش مرور در روزهای سرنوشت ساز:

ممکن است این سوال برای داوطلبان رشته تجربی پیش بیاید، که بهترین روش مرور در روزهای قبل از کنکور چه روشی است؟

مرور کتاب درسی: این روش بخاطر وقت گیر بودن و ایجاد اضطراب و نگرانی در داوطلب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. فقط می توانید برای مرور زیست شناسی با این روش، کتاب درسی را تند تند ورق بزنید.

خواندن خلاصه برداری ها: این روش کمک زیادی به یادآوری مطالب می‌کند اما کامل و جامع نیست، بهتر است در روزهای پایانی چند ساعت خلاصه برداری ها را مرور کنید و چند ساعت اصلی را فقط به  تست زدن اختصاص دهید.

تست زدن: بهترین روش برای مرور زیست در روزهای پایانی تست زدن است. پیشنهاد همه منابع و مشاوران این است که در طول سال موقع زدن تست، نکات مهم آن را در کتاب درسی خود یادداشت کنید. در روزهای پایانی برای مرور درس زیست آن ها را مطالعه کنید. برای تست زدن هم بهتر است به سراغ سوال های دشوارتر بروید، فضای کنکور را برای خودتان شبیه سازی کنید. حتما از تایمر استفاده کنید تا آمادگی بیشتری برای حضور در کنکور  داشته باشید.

رسیدن به موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد، در مسیر طی کردن پله های موفقیت، گروه آموزشی زیست پلاسم با برنامه ریزی درست در کنار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید