یکی از عوامل کاهش کیفیت مطالعه، احساس خواب آلودگی و خستگی هنگام مطالعه است. خواب آلودگی باعث کاهش کارکرد مفید مغز در حین مطالعه نیز می‌شود. این خواب آلودگی معمولا بر اثر خستگی و عدم استراحت کافی مغز ایجاد می‌شود. اگر شما هم هنگام درس خواندن، احساس خواب آلودگی، کسل بودن و خستگی می‌کنید و یا خمیازه کشیدن زیاد شما را کلافه کرده است، این مقاله برای شما بسیار مفید است. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم در این مقاله، به معرفی روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه می‌پردازند.

چه عواملی باعث احساس خستگی و خواب آلودگی هنگام مطالعه می‌شوند؟

احساس خستگی و خواب آلودگی در زمان مطالعه، بر اساس عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. در این قسمت، همه عوامل موثر بر احساس خستگی هنگام مطالعه را بیان می‌کنیم.

  • عدم رعایت درست چرخه خواب و بیداری: ذهن به صورتی برنامه ریزی شده است که، ساعاتی مشخصی در طول روز را باید به خواب اختصاص دهد و ساعات مشخصی از روز را به بیدار اختصاص دهد. ساعت خواب در طول روز، از ساعات پایانی شب تا 7 صبح و از ساعت 1 تا 4 بعدازظهر است.
  • ابتلا به برخی از بیماری‌ها و شرایط خاص پزشکی: ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت، آسم، آرتریت روماتوئید، نارسایی قلبی و… باعث احساس خواب آلودگی افراد در طول روز می‌شود.

شما دانش آموزان عزیز می‌توانید طبق عامل و منشا اصلی احساس خواب آلودگی در زمان مطالعه، یکی از روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را برای حل این مشکل انتخاب کنید.

چگونه بر احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه غلبه کنیم؟

روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بسیار زیاد هستند. شما می‌توانید با بهبود شرایط محیطی و فردی، به راحتی بر احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه غلبه کنید و احساس خواب آلودگی را نیز به راحتی برطرف کنید. در ادامه بهترین روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه ذکر شده‌اند:

کنترل استفاده از موبایل قبل از خواب، از روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه  

یکی از روش‌ های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، پرهیز از استفاده از موبایل از دو ساعت قبل از خواب است. امواج الکترونیکی تلفن همراه، باعث جلوگیری از به خواب رفتن می‌شوند. همچنین زمانی که چشم‌ها نور موبایل را دریافت می‌کنند، مغز پیام بیداری روز را دریافت می‌کند و به خواب رفتن در این شرایط بسیار مشکل است.

نوشیدن شیر قبل از خواب برای رفع خستگی در زمان درس خواندن

یکی از توصیه‌های موثر مشاوران برای خواب شبانگاهی راحت‌تر، مصرف شیر قبل از خواب است. مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب باعث خواب راحت‌تر و با آرامش بیشتر است.

ساعت خواب منظم و بیداری برای سرحال بودن در زمان درس خواندن

یکی از روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، داشتن ساعت خواب و بیداری منظم و همچنین کیفیت خواب خوب است. دانش آموزان در دوران کنکور باید برای کلیه کار‌های خود به ویژه خواب و بیداری برنامه ریزی منظمی داشته باشند. استفاده از ساعت زنگ دار برای ساعت خواب منظم بسیار موثر است.

روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

مطالعه در فضایی با نور و دمای مناسب

نور و دمای مناسب باعث افزایش شادابی و نشاط زیادی در طول روز می‌شود. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، مناسب‌ترین نور را برای مطالعه نور روز و دمای 25 درجه سانتیگراد را مناسب‌ترین دما می‌دانند. نور و دمای مناسب باعث افزایش سطح هوشیاری مغز می‌شوند.

داشتن رژیم غذایی مناسب برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

داشتن رژیم غذایی مناسب به ویژه وعده صبحانه پر کالری انرژی دانش آموزان را تا حد زیادی تامین می‌کند. صبحانه‌های مناسب برای دانش آموزان کنکوری شامل عسل، تخم مرغ، خرما، گردو و… است.

استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار تاثیر زیادی در رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه دارد. به ویژه دانش آموزانی که ساعت 6 یا 7 صبح از خواب بیدار می‌شوند معمولا ساعت 10 صبح احساس کسل بودن می‌کنند. برای رفع احساس خستگی، نوشیدن قهوه توصیه می‌شود.

انجام ورزش برای با نشاط بودن هنگام مطالعه

ورزش کردن در دوران کنکور، در افزایش انرژی و انگیزه تاثیر زیادی دارد. ورزش در این دوران می‌تواند در صبح و یا عصر انجام شود.

مصرف آب و مایعات کافی برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

مصرف آب و مایعات تا حد زیادی بر احساس خستگی در زمان مطالعه غلبه می‌کنند و فعالیت و عملکرد مغز را افزایش می‌دهند.

برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه چه کار‌هایی نباید انجام داد؟

انجام موارد زیر در رفع خستگی موقع درس خواندن و احساس شادابی و نشاط بسیار مفید و موثر هستند:

  • پرهیز از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌‌های سنگین در طول روز: ورزش‌های سنگین باعث کاهش انرژی زیاد و در نتیجه احساس خستگی زیادی می‌شود. در نتیجه فرد در روند مطالعه احساس خواب آلودگی و خستگی زیادی می‌کند
  • پرهیز از مطالعه به حالت خوابیده و روی تخت‌خواب
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار: قند و شکر بیش از حد در این نوشیدنی‌ها باعث حواس پرتی و کاهش تمرکز زیادی در افراد می‌شود
  • پرهیز از مصرف کافئین زیاد: مصرف این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش هوشیاری و بیداری زیادی می‌شود اما مصرف بیش از حد آن باعث به هم ریختن ساعت خواب در شب می‌شود.
  • اجتناب از مصرف غذا‌های سنگین: مصرف وعده‌های غذایی سنگین، باعث افزایش حس خواب آلودگی و خستگی هنگام مطالعه است. میزان زیادی از انرژی بدن بعد از مصرف غذا، صرف گوارش مواد در بدن می‌شود لذا داشتن وعده سنگین غذایی توصیه نمی‌شود. وعده‌های غذایی باید سبک و در دفعات بیشتر باشد. همچنین مصرف میان وعده‌های مفید مانند خرما، کشمش، گردو و… توصیه می‌شود.

استفاده از این روش‌ها برای هر فردی متفاوت است و دانش آموزان باید بر اساس شرایط خود، روش‌های مناسب خود را انتخاب کنند. یک ساعت مطالعه با کیفیت و تمرکز خیلی مفید‌تر از چند ساعت مطالعه با حس خستگی و خواب آلودگی است. شما می‌توانید با روش‌هایی آسان و در عین حال کاربردی با انرژی و نشاط بیشتر مشغول درس خواندن شوید. گروه آموزشی زیست پلاسم از طریق شماره 09384450046 در تمام شبانه روز آماده پاسخگویی به شما دانش آموزان پر تلاش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید