رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی بسیار پر متقاضی هستند. یکی از سیاست‌های رفع کمبود پزشک در کشور، افزایش ظرفیت پزشکی در سال 1401 است. این سیاست تا حد زیادی باعث افزایش انگیزه دانش آموزان می‌شود. برای تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌توانید در دانشگاه‌های روزانه، پردیس خودگردان، آزاد، ظرفیت مازاد و ظرفیت پردیس خودگردان دانشگاه آزاد شرکت کنید. ظرفیت پزشکی در سال 1401 مانند هر سال، در دانشگاه‌های روزانه بیشتر از سایر دانشگاه‌ها است.

دانشگاه‌های پردیس خودگردان در زمینه پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی جایگاه دوم را دارند. با توجه به عدم ارائه رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه‌های پیام نور، غیر انتفاعی و علمی کاربردی ظرفیت پذیرش این رشته‌ها محدود است. حداکثر رتبه برای قبولی در رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی رتبه 10 هزار کشوری است.

ظرفیت پزشکی در سال 1401- دانشگاه روزانه 

تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی که رشته‌ پزشکی را ارائه می‌دهند 50 دانشگاه است. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران با ظرفیت 180 نفر، بیشترین تعداد پذیرش دانشجو را در سراسر ایران دارند. ظرفیت پزشکی در سال 1401 در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در مجموع 3694 عدد است. مناطق محروم نیز دارای ظرفیت پذیرش جداگانه‌ای در رشته‌های پزشکی هستند.

ظرفیت پزشکی دانشگاه‌های روزانه کل کشور 

دانشگاه‌های روزانه علوم پزشکی سراسر کشور ظرفیت‌های متفاوتی برای پذیرش دانشجو دارند که همگی را در جدول زیر ذکر می‌کنیم:

نام شهر‌‌ها

ظرفیت

بیرجند

56

تبریز

171

تهران

108

جندی شاپور

54

جهرم

24

جیرفت

51

بجنورد

31

دزفول

75

رفسنجان

28

زابل

82

زاهدان

66

زنجان

38

سبزوار

38

سمنان

35

قزوین

39

قم

76

کاشان

72

کردستان

110

کرمان

62

گلستان

100

گیلان

98

مازندران

105

همدان

90

یزد

90

آبادا

20

اصفهان

140

 

طرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی در کل کشور

طبق بررسی‌ ظرفیت رشته پزشکی در سال 1400 کلیه مشخصات آن به صورت زیر است:

  • دانشگاه‌ها: روزانه، شبانه، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پیام نور
  • تعداد پذیرش دانشجو: 54278 نفر
  • ظرفیت دانشگاه‌های روزانه: 35861 نفر
  • شبانه: 2871 نفر
  • مناطق محروم(زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات): 263 نفر
  • دانشگاه فرهنگیان: 4278 نفر
  • موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی: 7433 نفر
  • پیام نور: 3572 نفر

نیاز زیاد به رشته‌های پزشکی، باعث افزایش ظرفیت در سال 1401 مانند سال 1400 است. در واقع در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی که بیشترین ظرفیت متقاضی را دارند پذیرش دانشجو مانند هر سال است.

ظرفیت پزشکی در سال 1401

ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی رشته پزشکی 

درصد زیادی از ظرفیت گروه علوم تجربی متعلق به رشته‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در سال قبل، ظرفیت کل پذیرش دانشگاه‌های کشور 27544 نفر بوده است. از این تعداد، 22782 نفر ظرفیت دانشگاه‌های روزانه علوم پزشکی و 3476 نفر مربوط به دانشگاه‌های دارای پرداخت شهریه(شبانه) هستند.

درباره ظرفیت رشته پزشکی در ادامه به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم:

پرطرفدار‌ترین رشته علوم پزشکی، رشته پزشکی است که ظرفیت 5 هزار و 861 نفر را به خود اختصاص داده است. از این تعداد، 3836 نفر در دوره روزانه و 1194 نفر در دوره شبانه پذیرفته می‌شوند. دانشگاه آزاد نیز 651 نفر ظرفیت دارد.

مورد دیگری که شما باید هنگام تحصیل در رشته پزشکی به آن توجه کنید تهیه مقدمات آن است. شما باید علاوه بر اطلاع از ظرفیت پزشکی 1401، پیش نیاز‌های زیر را رعایت کنید و آن‌ها را فراهم کنید:

  • تاریخ ثبت نام در کنکور 1401: برای اطلاع دقیق از تاریخ ثبت نام باید مرتب سایت سازمان سنجش را بررسی کنید و همچنین اخبار را پیگیری کنید. معمولا شروع تاریخ ثبت نام کنکور سراسری از هفته آخر بهمن ماه و به مدت ده روز است. این تاریخ تمدید نیز می‌شود.
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور: شما باید از این مدارک اطلاع داشته باشید و آن‌ها را فراهم کنید. مدارک لازم برای ثبت نام در کنکور عبارتند از:
    • مشخصات شناسنامه‌ای و ملی و مشخصات تحصیلی
    • ارائه کد نظام وظیفه برای آقایان
    • ثبت مدارک مربوط به سهمیه
    • دریافت کد سوابق تحصیلی
  • اطلاع از تاریخ برگزاری آزمون: تاریخ برگزاری آزمون، معمولا در نیمه تیر ماه است؛ اما برای اطلاع از تاریخ دقیق آزمون باید خبر‌های آن را از منابع معتبر پیگیری کنید.
  • روند برگزاری آزمون: برنامه ریزی دقیقی برای نحوه برگزاری آزمون کنکور وجود دارد. این آزمون در دو روز پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود. روز پنجشنبه متعلق به سه گروه ریاضی، انسانی و هنر است. جمعه نیز روز برگزاری آزمون گروه تجربی و زبان است، بنابراین اگر قصد شرکت در دو گروه را دارید هیچ تداخلی در روز‌های برگزاری آزمون وجود ندارد.
  • اطلاع دقیق از تغییرات کنکور 1401: تغییرات زیادی از سمت سازمان سنجش در کنکور 1401 اعمال می‌شود. این سیاست‌ها شامل تاثیر 60 درصدی معدل، جلوگیری از تبلیغات دروغین موسسات آموزشی و پذیرش پزشکی از لیسانس در رشته‌های پزشکی است.
  • توجه به نحوه تاثیر معدل در کنکور: حداکثر تاثیر معدل در کنکور 40 درصد است. برای دانش آموزان نظام قدید این تاثیر معدل شامل 25 درصد معدل دیپلم و 5 درصد معدل پیش دانشگاهی است. تاثیر معدل برای دانش آموزان نظام جدید 40 درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی مدرک دیپلم است.
  • بررسی دقیق تغییرات در منابع: شما برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور باید از تغییرات منابع کنکور تجربی اعم از حذفیات، مباحث و قید‌های مهم زیست کنکور اطلاع پیدا کنید.
  • مطالعه بودجه بندی کنکور: نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنید اطلاع از بودجه بندی کنکور است. بودجه بندی نقشه صحیحی برای ادامه مسیر در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • تاریخ اعلام نتایج کنکور: نتایج کنکور در تاریخی مشخص اعلام می‌شوند، این مراحل شامل اعلام نتایج اولیه و اعلام نتایج نهایی هستند. اعلام نتیجه نهایی بعد از انتخاب رشته است.
  • زمان انتخاب رشته کنکور: انتخاب رشته، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله قبولی در کنکور است. برای موفقیت قطعی در کنکور، باید انتخاب رشته با تحقیق زیاد و مشورت با مشاوره‌ای باتجربه انجام شود.

جمع بندی

قبولی در سه رشته پر طرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آرزو و هدف خیلی از افراد است و دانش آموزان زیادی چند سال از زندگی خود را صرف قبولی در این کنکور مهم می‌کنند. شما باید علاوه بر برنامه ریزی و کسب اطلاعات دقیق در این زمینه درباره ظرفیت پزشکی نیز تحقیق کنید.

یکی از بهترین راه‌هایی که شما می‌توانید با هدف درس بخوانید و آمادگی بیشتری داشته باشید شناخت کافی از ظرفیت پزشکی در سال 1401 است. طبق سیاست امسال کشور مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی در سال 1401 شانس زیادی برای قبولی در رشته پزشکی و سایر رشته‌های علوم پزشکی دارید. بنابراین سعی کنید به خوبی دروس خود را مطالعه کرده و برای شرکت در این کنکور آماده شوید. در صورتی که سوال و ابهامی در خصوص کنکور تجربی دارید می‌توانید با مشاوران موسسه آموزشی زیست پلاسم تماس بگیرید.

سوالات متداول

 رشته پزشکی در کدام دانشگاه‌ها ارائه می‌شود؟ این رشته در دانشگاه‌های روزانه، شبانه و دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

بیشترین ظرفیت پذیرش پزشکی مربوط به کدام دانشگاه است؟ بیشترین ظرفیت مربوط به دانشگاه‌های ایران و تهران با تعداد 180 نفر است.

ظرفیت کل پذیرش رشته پزشکی در سال 1401 چند نفر است؟ تعداد این ظرفیت، 3694 نفر است.

چرا آموزش زیست شناسی یازدهم اهمیت زیادی دارد؟

دلیل اهمیت آموزش زیست پایه یازدهم شامل حجم بسیار زیاد مطالب، ارتباط زیاد مباحث کتاب به یکدیگر، متفاوت و متنوع بودن مطالب کتاب و پیش نیاز بودن بعضی از فصل‌های آن برای زیست دوازدهم است.

 

6 دیدگاه برای “ظرفیت پزشکی در سال 1401

  1. ن گفته:

    وجدانا این امار از کجا اوردی!!
    شیراز اصلا نیاوردی با یه نگاه ب دفترچه سنجش میبینی هرکدومشون توی هرورودی ۱۵۰ تا میگیرن میشه ۳۰۰تا

  2. فاطمه فردوسی گفته:

    با عرص سلام.من دارای مدرک ارشد زبان انگلیسی با رزومه ی غنی هستم شش مدرک بینالمللی عصویونسف شرکت درجشنوار مولفین کتب درسی کسب مقام در چهل مسابقه پژوهشگر برتر درتدریس مقاله های مختلف درمواردمختلف دوکتاب مدرس اموزش خانواده کسب مقام ممتاز دردوره لیسانس که البته تمامی مدارک ثبت شده ولی به سازمان سنجش فرستاده نشده شرکت درانجمن خیریه و….الان من زیر نطر وزارت علوم هستم که البته از ان خارج شده ام مشاوران گرامی خواهش میکنم پاسخ سوال مرا بدهید واز مسئولین محترم خواهش میکنم با پذیرش من دروزارت بهداشت موافقت فرمایید چون دراین رشته چیزی برای ارتقا نمی بینم هرچقدر که سخت باشد من کمرخم نمیکنم واینکه خودم دردراحس کرده ام وبه فکر مردم فقیر وناتوان هستم تا گرفتن مدرک استدعا می کنم از شما بزرگواران با درخواست من جسارتا موافقت نمایید چه روزانه ازاد پردیس فقط میخواهم بی هدف نباشم لطف شما مستدام درضمن من فعلا دسترسی به تلفن ثابت ندارم مرحمت بفرمایید درتسریع جواب من به صورت پیامک مرا یاری فرمایید تندرست وسلامت باشید

  3. فاطمه فردوسی گفته:

    پوزش مرا بپدیرید خواهش میکنم درتسریع جواب من مرحمت بفرمایید چون خیلی برای این رزومه زحمت کشیده ام وپاسخ شما بزرگواران مرا از سردرگمی بیرون می اورد تشکر میکنم عذر تقصییر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید