وسواس نوعی اختلال شخصیت است که می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد. افراد دچار وسواس به صورت مداوم افکار مزاحمی در ذهن دارند و برای رسیدن به آرامش باید کار‌هایی را به صورت منظم انجام دهند. وسواس شایع در میان دانش آموزان، وسواس مطالعاتی است. دانش آموزانی که دچار این نوع وسواس هستند تمایل دارند درس‌ها را چندین بار مطالعه کنند. این مسئله باعث اتلاف وقت زیاد و مانع اصلی پیشرفت دانش آموزان است. در این مقاله، موثر‌ترین روش‌ها را برای درمان وسواس مطالعاتی بیان می‌کنیم.

وسواس مطالعاتی چیست؟

افراد ممکن است در دوران نوجوانی دچار وسواس تکرار شوند که مهم‌ترین نشانه آن حساسیت زیاد در تکرار مطالعه است. سایر نشانه‌های این وسواس عبارتند از:

  • استفاده از لوازم خاص برای مطالعه مانند مداد، خودکار، سر‌رسید، انواع کتاب و جزوه به صورت کاملا منظم در کنار هم
  • مطالعه در مکانی خاص و با حالتی خاص
  • مطالعه چند باره مطالب و عدم توانایی در به ذهن سپردن راحت آن‌ها
  • عدم توانایی در متمرکز کردن ذهن
  • درگیری ذهنی دانش آموزان با افکار مزاحم: این افکار شامل برنامه‌های آینده، اتفاقات در گذشته و یا در طول روز، نگرانی درباره یادگیری مطالب، برنامه‌های تفریحی بعد از مطالعه و… هستند.

درمان وسواس مطالعاتی

دانش آموزانی که وسواس مطالعاتی دارند باید حتما در شرایطی خاص و با لوازم مورد نظر خود درس بخوانند در غیر این صورت قادر به تمرکز کردن نیستند. در ادامه روش‌های موثر برای درمان وسواس مطالعاتی را به منظور پیشگیری از اتلاف وقت دانش آموزان بیان می‌کنیم:

 8 روش موثر برای درمان وسواس مطالعاتی

برنامه‌ریزی درست برای مطالعه دروس

اولین قدم موثر برای درمان وسواس مطالعاتی، برنامه ریزی درست برای مطالعه دروس است. در برنامه ریزی اصولی برای کنکور، دانش آموزان باید مدت زمان خاصی را به مطالعه مقدار مشخصی از مطالب اختصاص بدهند. این موضوع، مانع از اتلاف وقت و مطالعه چند باره دروس است.

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از کتاب درسی

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری مهم‌ترین عوامل برای توجه به نکات مهم دروس هستند که همین موضوع باعث افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان بر دروس می‌شود. همچنین خلاصه نویسی و یادداشت‌برداری مانع از اتلاف وقت زیاد دانش آموزان در زمان مرور دروس می‌شوند.

مطالعه این مقاله نیز برای شما مفید است: 5 گام طلایی برای خلاصه نویسی درس زیست

رفع وسواس مطالعاتی با مرور زیاد و مداوم مطالب

دانش آموزانی که وسواس مطالعاتی دارند، مدام به عقب برمی‌‌گردند و مطالب را چندین بار مطالعه می‌کنند. توصیه گروه زیست پلاسم برای این دسته از افراد، مرور مداوم خلاصه‌نویسی‌ها است. در این صورت، مطالب در بازه‌های زمانی مشخص مرور و کاملا در ذهن ثبت می‌شوند. همچنین برای مرور درس زیست می‌توانید به مقاله چگونه درس زیست را مرور کنیم؟ مراجعه نمائید.

تعیین مهم‌ترین نکات هر درس با توجه به بودجه بندی دروس

دانش آموزان با شناسایی مهم‌ترین نکات هر درس، مانع از صرف وقت بر مطالب کم اهمیت می‌شوند. همچنین می‌توانند زمان بیشتری را برای مطالعه و مرور دروس مهم صرف کنند.

عدم تکرار زیاد مطالب

یکی از موثر‌ترین عوامل در درمان وسواس مطالعاتی، عدم تکرار زیاد مطالب است. در این شرایط، توصیه مشاوان به دانش آموزان عدم برگشت به عقب است. همچنین راهکار مناسب دیگر برای درمان وسواس مطالعاتی، حل تست است. در ادامه بیشتر درباره این مطلب صحبت می‌کنیم.

تست زدن زیاد

حل تست زیاد روشی مناسب برای پی بردن میزان تسلط دانش آموزان بر دروس است. این روش مانع از تکرار و مطالعه زیاد مطالب نیز می‌شود. دانش آموزان می‌توانند با علامت گذاری تست‌های اشتباه و یا بدون پاسخ، به نکات مهم درس پی ببرند. برای افزایش مهارت خود در تست زنی می‌توانید مقالات زیر را مطالعه نمائید:

تکنیک‌های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی

روش‌های صحیح تست زدن در کنکور چه هستند؟

تعیین بازه زمانی برای مطالعه مقدار مشخصی از مطالب

تعیین بازه زمانی مشخص برای مطالعه نیز، از عوامل موثر در درمان وسواس مطالعاتی است. دانش آموزان باید خودشان را موظف به مطالعه تعداد صفحات مشخصی در بازه زمانی معین کنند.

رفع افکار مزاحم

رفع افکار مزاحم نیز به عنوان یکی از شیوه‌های درمان وسواس مطالعاتی است. در ادامه راهکار‌های مناسبی را جهت رفع افکار مزاحم ارائه می‌دهیم:

  • اولویت بندی کار‌ها از طریق برنامه‌ریزی: دانش آموزان می‌توانند از این طریق انجام کار‌های زمانبر را به بعد موکول کنند.
  • یادداشت افکار مزاحم: این روش مانع از حواس پرتی می‌شود، زیرا دانش آموزان می‌توانند بعد از مطالعه به فکر کردن بپردازند.

وسواس مطالعاتی عامل اصلی عدم یادگیری و مطالعه اصولی دروس است. این اختلال باعث شکست دانش آموزان و تاثیرات بسیار بد بر روحیه آن‌ها می‌شود. درمان وسواس مطالعاتی در افزایش سرعت مطالعه تاثیر بسزایی دارد. همچنین باعث پیشرفت زیاد دانش آموزان و کسب نتیجه دلخواه در امتحانات مدرسه و یا کنکور می‌شود. گروه آموزشی زیست پلاسم مشاور همیشگی شما برای پاسخگویی به انواع سوالات کنکور تجربی است. با ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید