برخی از دانش آموزان، تصور می‌کنند که میزان یادگیری آن‌ها در طول شب به علت آرامش و سکوت شب بیشتر است. این تصور، کاملا اشتباه است و این فرضیه تاکنون اثبات نشده است. خواب کنکوری‌ها نیز مانند برنامه ریزی، مطالعه و سایر مسائل مربوط به کنکور بسیار مهم است. دانش آموزانی که خواب خوب شبانه دارند، در طول روز انرژی بیشتری برای مطالعه و یادگیری دارند. در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل درباره تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه صحبت کنیم.

خواب خوب شب باعث انرژی بیشتر و در نتیجه درس خواندن مفید‌تر و بهتر می‌شود. خواب خوب علاوه بر تامین انرژی لازم در طول روز، در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر زیادی دارد. همچنین در طول خواب شبانه، مغز اطلاعات خود را سازماندهی می‌کند. در ادامه مقاله سایر موارد تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه را ذکر می‌کنیم.

میانگین ساعت خواب مورد نیاز یک فرد کنکوری در طول شبانه روز

بخش زیادی از تمرکز افراد در طول روز و همچنین تثبیت مطالب در ذهن به خواب کافی شب بستگی دارد. لذا کمبود خواب در شب، باعث عدم تمرکز در روز و همچنین بروز مشکلاتی در ماندگاری مطالب در حافظه بلند مدت می‌شود.

با این وجود، تعدادی از دانش آموزان مطالعه و بیدار ماندن در طول شب را ترجیح می‌دهند. بنابراین با توجه به تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه و و تمرکز، اگر شما نیز در مطالعه و بیداری در ساعات پایانی شب را ترجیح می‌دهید، توصیه ما به شما اصلاح الگوی خواب است.

بر اساس یافته‌های علمی، خواب افراد در طول شبانه روز شامل 5 مرحله است. 4 مرحله اول، مربوط به خواب عمیق است اما بخش مهمی از خواب مربوط به مرحله 5 یعنی ثبت دائمی مطالب در حافظه است.

میانگین خواب لازم در طول شب، باید بین 6 الی 8 ساعت باشد. خواب دانش آموزان کنکوری، نباید از این مقدار بیشتر و یا کمتر شود.

نفرات برتر کنکور نیز برای خود ساعت مطالعه و خواب منظمی دارند و هیچوقت بخاطر مطالعه ساعت استراحت و خواب خود را کاهش نمی‌دهند. بنابراین رتبه‌های برتر در زمان مطالعه، کاملا سرحال و بدون احساس خواب آلودگی مطالعه‌ای باکیفیت دارند.

تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه

فواید و تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه

کیفیت خواب شبانه بر کلیه عملکرد و فعالیت‌های افراد در طول روز تاثیر دارد. به ویژه با توجه به اهمیت زیاد تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه، دانش آموزان کنکوری باید ساعت خواب خود را تنطیم کنند. سایر موارد تاثیر میزان خواب بر کیفیت مطالعه، شامل موارد زیر هستند:

  • تنظیم ساعت بیولوژیک بدن: ساعت درونی بدن که نقش زیادی در تعیین ساعت خواب و بیداری دارد. تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن، باعث افزایش ساعت فعالیت‌های روازانه و همچنین خواب راحت‌تر شبانه می‌شود
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ، بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن و اصلاح و بازسازی نورون‌ها
  • بهبود حافظه ویادگیری
  • جلوگیری از احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه
  • دفع سموم و مواد زائد از اندام‌های مختلف بدن: دفع سموم از هر یک از اندم‌ها در ساعت خاصی از شب انجام می‌شود
  • ثبت اطلاعات و مطالب خوانده شده در حافظه بلند مدت

تاثیرات و مضرات کم خوابی بر کیفیت مطالعه 

کم خوابی در طول شب، تاثیرات بسیار بدی بر بدن افراد دارد. از جمله این تاثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قدرت تمرکز و یادگیری
  • احساس خستگی و کسل بودن در طول روز و در زمان درس خواندن
  • احساس افسردگی و عصبانیت: معمولا افرادی که بیشتر از دو هفته بی خوابی دارند دچار احساس افسردگی و عصبانیت زیادی می‌شوند
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن

بنابراین با توجه به تاثیرات و مضرات بسیار بد کم خوابی برای بدن افراد، به دانش آموزان کنکوری توصیه می‌شود برای خواب منظم دوران کنکور، برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

فعالیت‌های بدن در ساعات مختلف خواب شب و روز

دما و فعالیت‌های بدن در ساعات مختلف خواب شب و روز متفاوت است. در ادامه همه فعالیت‌ها و دما‌های مختلف بدن در طول شبانه روز ذکر شده است:

6-7 صبح: در این ساعت از شبانه روز، دمای و سوخت و ساز بدن بسیار زیاد و در حداکثر میزان خود است.

10-11 صبح: در این ساعت، هوشیاری فرد بسیار زیاد است. این ساعت، بهترین زمان برای ثبت مطالب در حافظه کوتاه مدت همین ساعت است.

12-1 بعدازظهر: در این ساعت، سطح انرژی و آدرنالین بسیار کاهش می‌یابد و فرد احساس خواب آلودگی زیادی دارد.

3 عصر: در این ساعت، سطح دما و آدرنالین بدن مجددا افزایش می‌یابد. این ساعت برای یادگیری و ثبت مطالب در حافظه بلند مدت بسیار مناسب است.

5-7 عصر: دما و آدرنالین در بیشترین حد ممکن است، به همین دلیل این ساعت کاملا مناسب ورزش و فعالیت‌های بدنی است.

9 شب: در این ساعت، ملاتونین افزایش یافته و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد.

10 شب:  میزان خستگی، خواب آلودگی و احساس کسل بودن بسیار زیاد است.

3-5 صبح: در این ساعت، سطح هورمون‌ها و دمای بدن در حداقل مقدار ممکن هستند و خواب فرد نیز در عمیق‌ترین حالت ممکن است.

کیفیت خواب خوب در دوران کنکور یکی از موارد تضمینی مطالعه با کیفیت و خوب است. دانش آموزان باید در دوران کنکور، علاوه بر مطالعه به سلامتی جسم و روح نیز بسیار توجه کنند. از جمله راه‌های رسیدن به سلامتی در این دوران، ورزش در دوران کنکور و همچنین خواب خوب در طول شب است. گروه آموزشی زیست پلاسم جهت آمادگی شما برای کنکور، برنامه‌های متفاوت و متنوعی را در همه زمینه‌ها ارائه می‌دهد. ارتباط با مشاوران ما از طریق تماس با شماره 09384454600 امکان پذیر است.

همچنین مطالعه مقاله آسان‌ترین و موثر‌ترین روش‌های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه برای شما دانش آموزان عزیز بسیار مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید