تحلیل سوالات درس زیست شناسی کنکور تجربی از اهمیت ویژه ای برای دانش آموزان برخوردار است. دلیل اهمیت بالای این درس در رشته تجربی، ضریب بالای آن است. گروه آموزشی زیست پلاسم قصد دارد در این مقاله، با تحلیل زیست کنکور 1400 و همچنین ارائه راهکارهایی طلائی، دانش آموزان را جهت کسب رتبه دلخواه در کنکور 1401 راهنمائی نماید.

بررسی سطح سوالات زیست شناسی کنکور 1400

کارشناسان در روند تحلیل زیست کنکور 1400 به این نتیجه دست یافتند که: سطح سوالات زیست شناسی کنکور 1400 مشابه سوالات سال های گذشته بود. میزان سختی سوالات نیز، با کنکور سال 99 در یک سطح قرار داشت. اما تفاوت کلیدی سوالات زیست شناسی امسال نسبت به سال های گذشته، تمرکز بر زیست دوازدهم بود.

بررسی زیست کنکور 1400 از نظر استاندارد

پس از تحلیل زیست کنکور 1400، کارشناسان اعلام کردند که سوالات زیست شناسی کنکور 1400 نسبت به سوالات کنکور سال 99 از سطح استاندارد بالاتری برخوردار بود. این نتیجه گیری بر اساس وجود سه سوال اشتباه در زیست کنکور 99 بود. همچنین به گفته کارشناسان این سوالات از خارج از کتاب درسی مطرح شده بود.

میزان پراکندگی سوالات نسبت به فصل های مختلف

پس از تحلیل زیست کنکور 1400 توسط کارشناسان، میزان پراکندگی سوالات نسبت به فصل های مختلف کتاب به شرح زیر اعلام شد:

  • توجه و تمرکز زیاد طراحان سوال بر مباحث گیاهی هر سه پایه
  • توجه زیاد به مبحث ژنتیک دوازدهم
  • توجه فراوان طراحان به جزئیات شکل ها

بنابراین این موضوع باعث شد که درس زیست کنکور 1400 برای دانش آموزانی که به حذف این مباحث پرداخته بودند و یا وقت کافی برای مطالعه این مباحث اختصاص نداده بودند، بسیار سخت جلوه کند.

تحلیل کنکور 1400

بررسی سوالات زیست کنکور 1400 از نظر ترکیبی بودن

طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان، طرح سوالات ترکیبی زیست در کنکور 1400 همانند سال های گذشته از اهمیت ویژه ای برای طراحان سوال برخوردار بود. بر این اساس، مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم جهت تسلط کامل دانش آموزان در این درس بر سه اصل: نحوه ترکیبی خواندن درس زیست، مطالعه مفهومی درس زیست و همچنین مرور درس زیست تاکید دارند.

مهمترین عامل موثر بر کمبود وقت برخی از دانش آموزان در کنکور 1400

پس از تحلیل زیست کنکور 1400 از نظر مدیریت آزمون و زمان پاسخگویی به سوالات، کارشناسان ذکر کردند که درصد زیادی از دانش آموزان با کمبود وقت مواجه شدند. مهمترین علت این کمبود وقت، طرح سوالات مفهموی و طولانی توسط طراحان بود. لذا توصیه گروه آموزشی زیست پلاسم برای حل این مسئله، شرکت در بهترین آزمون های آزمایشی در طول سال است. به این ترتیب دانش آموزان توانایی لازم برای مدیریت زمان را کسب می‌کنند.

دسته بندی کلی سوالات از نظر تیپ

طبق بررسی های به عمل آمده، دسته بندی کلی سوالات از نظر تیپ به شرح زیر است:

  • تعداد سوالات شمارشی: 11 عدد
  • تعداد سوالات گیاهی: 11 عدد
  • تعداد سوالات جانوری: 7 عدد
  • تعداد سوالات ژنتیک: 7عدد
  • تعداد سوالات دارای شکل: 4 عدد
  • تعداد سوالاتی که به طور غیر مستقیم از شکل های کتاب استفاده شده است: 13 عدد

پراکندگی سوالات زیست کنکور 1400 بر اساس پایه تحصیلی 

در کنکور سال 99، بیشتر توجه طراحان سوال بر زیست شناسی یازدهم معطوف بود. اما در کنکور 1400 مرکز توجه طراحان سوال، زیست شناسی سال دوازدهم بود. جزئیات بیشتر درصد پراکندگی و تعداد سوالات مطرح شده از هر پایه در ادامه ذکر شده است:

  • زیست دهم: 28 درصد
  • زیست یازدهم: 34 درصد
  • زیست دوازدهم: 38 درصد

دسته بندی سوالات بر اساس سطح سختی

سوالات کنکور به طور معمول در سه سطح آسان، متوسط و سخت مطرح می‌شوند. پس از تحلیل زیست کنکور 1400، دسته بندی سوالات از نظر سطح سختی به شرح زیر اعلام گردید:

  • تعداد سوالات ساده: 4 سوال
  • تعداد سوالات متوسط: 22 سوال
  • تعداد سوالات سخت: 24 سوال

بنابراین طبق گفته اکثر دانش آموزان، بخش زیادی از سوالات زیست کنکور 1400 شامل سوالات با درصد سختی متوسط رو به بالا بوده‌است. بنابراین با توجه به شواهد، کسب درصد بالای 65 درصدی مناسب و ایده‌آل برای داوطلبان کنکور 1400 خواهد بود.

4 توصیه طلایی به داوطلبان کنکور 1401 با توجه به رویکرد طراحان در کنکور 1400 

گروه آموزشی زیست پلاسم با توجه به رویکرد طراحان سوال کنکور 1400، توصیه های طلایی زیر را جهت کسب موفقیت داوطلبان کنکور 1401 مطرح نموده است:

  •  با توجه به طرح تعداد زیادی از سوالات از بخش مفهومی درس زیست شناسی، دانش آموزان باید در قدم اول به یادگیری عمیق و مفهومی درس زیست بپردازند. اولویت بندی قسمت های مفهومی سه پایه باید با توجه به: گوارش، گردش مواد، تنظیم عصبی، تقسیم یاخته، تولید مثل و همچنین فصل گیاهی پایه های دهم و یازدهم. توجه به مفاهیم زیست دوازدهم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  •  بر اساس توجه زیاد طراحان سوال به جزئیات شکل ها هم در سال 99 و هم در سال 1400، دانش آموزان باید در هنگام مطالعه درس زیست به اهمیت زیاد شکل ها بسیار توجه کنند.
  •  مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم برای تسلط کامل دانش آموزان بر درس، به آن ها توصیه می‌کنند که در برنامه ریزی درس زیست، هر روز زمانی را به مطالعه این درس اختصاص دهند. در این صورت امکان پاسخگویی به سوالات غیر قابل پیش بینی کنکور بیشتر است.
  •  روش مطالعه و یادگیری درس زیست باید حتما به صورت کنکوری باشد. دانش آموزان باید همچنین تست زدن را جزو برنامه های اساسی خود قرار دهند. شرکت در آزمون های آزمایشی و یادگیری برترین روش های افزایش درصد زیست کنکور برای مدیریت آزمون و کسب موفقیت نیز از توصیه های مهم مشاوران است.

تحلیل سوالات زیست کنکور هر سال دید بسیار خوبی برای شرکت در کنکور سال های آینده به دانش آموزان می‌دهد. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، با بررسی دقیق سوالات زیست کنکور 1400 راهنمایی های لازم را جهت اصولی خواندن درس زیست برای کنکور 1401 را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند. برای دریافت مشاوره بیشتر با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید