امروزه یکی از سوال های بسیار رایجی که ذهن داوطلبان کنکور را مشغول کرده، مربوط به قبول شدن در دانشگاه مورد علاقه‌شان است. با توجه به شرایط، این دغدغه وجود دارد که اگر قبول نشدیم پشت کنکور بمانیم یا نمانیم؟ باید بگویم که سوال خوب و سرنوشت سازی است؛ اما باید در زمان مناسب خود پرسیده شود. امروز در این مقاله می‌خواهیم پشت کنکور ماندن و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم، و بگوییم برای چه کسانی می‌تواند مضر و برای چه کسانی مفید باشد.

چه زمانی می‌توانیم به پشت کنکور ماندن فکر کنیم؟

زمانی که دانش آموزان به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود و رسیدن به هدفشان فکر می‌کنند، این سوال که پشت کنکور بمانیم یا نمانیم در ذهنشان پررنگ تر می‌شود. باید توجه داشت که این سوال زمان مخصوص به خود را دارد و اصلا نباید غیر از این زمان به این مسئله توجه شود. هرچه به اواخر زمان کنکور نزدیک تر می‌شویم، فشار روی دانش آموزان بیشتر می‌شود. بعضی از داوطلبان تصمیم می‌گیرند، پشت کنکور بمانند و بار دیگر برای موفقیت تلاش کنند.

باید تاکید کنیم که در این زمان تصمیم گرفتن، برای پشت کنکور ماندن اشتباه ترین کار ممکن است. دانش‌آموزان در چند ماه آخر با یک برنامه ریزی درست و جمع بندی مطالب، می‌توانند نتیجه‌ی مطلوبی کسب کنند. در نتیجه تا زمان پایان کنکور دست از تلاش برندارید و فکر کنید آخرین فرصتی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. بعد از اعلام نتایج و بررسی شرایط، بهتر می‌توانید برای آینده خود تصمیم گیری کنید.

پشت کنکور بمانیم یا نمانیم؟

این سوال یکی از سخت ترین و دشوار ترین سوال ها برای پاسخ دادن است. زیرا این سوال به شرایط هر داوطلب بستگی دارد. خود داوطلب باید پس از دریافت راهنمایی و بررسی شرایط تصمیم بگیرد. داوطلبان با توجه به برنامه ای که برای آینده خود دارند باید تصمیم بگیرند. از این رو نمی‌توانیم پاسخ مثبت یا منفی به این سوال بدهیم.

بعد از شرکت در کنکور 3 حالت برای داوطلبان اتفاق رخ می‌دهد.

  1. داوطلب با موفقیت کنکور را پشت سر گذاشته است، که در این صورت مسئله ای باقی نمی‌ماند.
  2. داوطلب نمی‌داند در چه وضعیتی قرار گرفته است، که در این حالت تا اعلام نتایج باید صبر کند و سپس با توجه به نتایج تصمیم بگیرد.
  3. اگر داوطلب می‌داند کنکور را خراب کرده‌ است و می‌خواهد پشت کنکور بماند‌. بهتر است یک الی سه هفته بعد از کنکور طبق روشی درست برنامه ریزی درسی سال جدید را شروع کند.

آیا کنکور را خراب کرده‌اید؟

اگر فرض کنیم حالت سوم برای داوطلبی رخ داده باشد. داوطلبان در این حالت، بر سر دو راهی پشت کنکور ماندن یا نماندن، می‌مانند. نکته اول و مهم این است که با این مسئله عاطفی برخورد نشود. شاید شما داطلب عزیز کنکور سراسری، سال ها به فکر یک رشته و دانشگاه خوب بوده‌اید؛ اما باید بدانید که همه چیز به این دو ختم نمی‌شود. شما با پیدا کردن استعداد و توانایی های خود و یا تلاشی دوباره برای کنکور بهترین راه برای ساختن آینده‌تان را پیدا خواهید کردید.

نکته دوم این است که بر‌اساس صحبت و نظر‌های دیگران تصمیم نگیرید. دیگران طبق دیدگاه خود و محدوده زندگی خودشان نظر می‌دهند. درصورتی که ویژگی های فردی شما، توانایی های شما و ایده های شما برای آینده کاملا متفاوت از دیگران است. در نتیجه از کمک و راهنمایی افراد با تجربه استفاده نمایید؛ ولی طبق نظر آنها تصمیم نگیرید.

پشت کنکور ارشد و دکترا بمانیم یا نمانیم؟

موضوع پشت کنکور ماندن حتی در مقاطع دکتری و ارشد نیز وجود دارد. خیلی ها با خواندن حتی یک مقاله، تصمیم می گیرند پشت کنکور بمانند. این تصمیم ممکن است به دلایل مختلفی از جمله علاقه نداشتن به رشته، بد بودن بازار کار و یا دلایل شخصی باشد. در این‌باره خوب فکر کنید و تحقیق کنید، که بعدا پشیمانی این موضوع سراغتان نیاید. اگر شما به هدفتان و خودتان ایمان دارید و می‌دانید با خواندن رشته دیگر بعدا پشیمان می‌شوید، به شما توصیه می‌کنم پای هدفتان بایستید و سخت تلاش کنید. در غیر این صورت جز اتلاف وقت کاری نکرده‌اید.

پشت کنکور بمانیم یا نمانیم؟

محدودیت های پشت کنکور ماندن

اگر تصمیم شما برای پشت کنکور ماندن یا نماندن، مثبت است و شما داوطلب خانم هستید باید بگویم که مشکلی سر راه شما قرار ندارد. اگر داوطلب اقا هستید، این موضوع بستگی به وضعیت نظام وظیفه شما دارد. اگر وضعیت نظام وظیفه شما مشکلی ندارد هیچ محدودیتی برای پشت کنکور ماندن ندارید. در غیر این صورت فقط یک سال می‌توانید پشت کنکور بمانید، برای سال های دوم و سوم و حتی سال های بعدی باید در یک دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و یا آزاد ثبت‌نام کنید.

در این حالت شما می‌توانید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و پس از قبولی در کنکور سراسری از دانشگاهی که ثبت نام کرده‌اید انصراف دهید.

 مزایا و معایب پشت کنکور ماندن

اگر تصمیم به پشت کنکور ماندن گرفته‌اید این مطالب می‌تواند به درد شما بخورد. همچنین به شما توصیه می‌کنم در زمان آماده شدن برای کنکور اخبار مرتبط با آن را در سایت های معتبر، مانند سازمان سنجش دنبال کنید.

مزیت

  1. وقت زیاد: زمانی که دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند، زمان کمی برای خواندن درس های کنکور و تست زدن دارند. داوطلبانی که پشت کنکور می‌مانند، زمان زیادی برای مطالعه در اختیار دارند. در این شرایط دیگر نگران حجم زیاد مطالب و وقت کم نباشید. از این فرصت مناسب برای مطالعه مفهومی و افزایش سرعت تست زدن استفاده کنید.
  2. تسلط بر مطالب: داوطلبان در سال گذشته مطالعاتی بر روی دروس داشته‌اند. همیشه خواندن بار اول دروس کار دشواری بوده‌است. این در حالی است که خواندن دوباره درس ها موجب افزایش تسلط بر روی مطالب می‌شود.
  3. آزمون و خطا: شما دیگر در این ازمون از خطاهای خود درس گرفته‌اید و با مسیر کنکور به خوبی آشنا شده‌اید. ممکن است اشتباهاتی را در سال گذشته انجام داده باشید، که از مسیر کنکور باز بمانید. پس از شناخت خطاها باید از تکرار آنها در سال آتی جلوگیری کنید.

معایب

  1. کاهش انرژی و انگیزه: داوطلبان پشت کنکوری ممکن است دچار افت انگیزه شوند. این مساله در جایگاه خود حائز اهمیت است. خیلی از داوطلبان کار خود را با انگیزه و انرژی بسیاری شروع می‌کنند؛ اما در اواسط کار دیگر توانایی و انرژی ادامه دادن ندارند. با شناخت این چند مورد مطمعن شوید که دچار این مشکل نمی‌شوید. اول اینکه اراده خود را قوی کنید. دوم اینکه بین درس و تفریح تعادل برقرار کنید. سوم اینکه به دنبال کسی باشد که در مواقع نا امیدی بتواند انرژی شما را چند برابر کند.
  2. مشکلات اطرافیان: اطرافیان شما ممکن است حرفی را غیر عمد و ناخواسته به شما بزنند، که باعث نا امیدی و سرد شدن شما می‌شود. در این مواقع تنها از اراده خود کمک بگیرید و در برابر این حرف‌ها بایستید. یادتان نرود در این راه فقط شما مهم هستید و ایمان داشتن به خود و هدفتان برای شما کافی است.
  3. تصور داشتن وقت زیادی: در مزایای کنکور خواندیم که وقت زیادی در اختیارتان دارید. اما باید به این نکته توجه کنید که این وقت زیاد تا یک جایی با شما همراه است. پس برای آن برنامه ریزی کنید و از روش های افزایش سرعت مطالعه استفاده کنید.

حرف پایانی

امیدوارم تا اینجا توانسه باشیم به سوال شما در مورد پشت کنکور بمانیم یا نمانیم، به خوبی پاسخ داده باشیم. قطعا متوجه شدید که هیچ پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد. شما داوطلبان تنها با شناخت خود و بررسی های لازم  باید به جواب این سوال برسید. آینده و خودتان را همیشه در اولویت قرار بدهید و نگذارید چیزی باعث اشفتگی ذهن شما بشود.

پشت کنکور ماندن قضیه پیچیده‌ای است. هم می‌توانید از آن سربلند بیرون بیایید هم می‌تواند باعث شکست شما شود. همه اینها تنها به یک نفر، که خود شخص داوطلب است بستگی دارد. با اراده و قوی راه خود را ادامه دهید و هرگز به شکست فکر نکنید. من اطمینان دارم که اگر انسان بخواهد، هرچقدر سخت و دشوار، یک روز به تمام انچه می‌خواهد می‌رسد. در این راه، تله های کنکور را بشناسید و فقط روی پیروزی تمرکز کنید.

هدفی که سخت و ترسناک نباشد، هیچ وقت شما را به چالش نمی‌کشد. برای هدفتان سخت بجنگید و به یاد داشته باشید برای پیروزی باید از منطقه امنتان بیرون بیایید. همچنین زندگی و اینده شما در گرو یک امتحان نیست. خودتان را بشناسید، توانایی های خود را پیدا کنید و به دور از حرف ها و دیگران  برای خوشبختی و سربلندی خودتان تلاش کنید.

 

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید