یکی از راه حل های موفقیت در کنکور، یادگیری روش های افزایش سرعت مطالعه است. البته تصوری غلط در ذهن اکثر افراد درباره سرعت بالای درس خواندن وجود دارد. امروزه این تصور که بالا بردن سرعت مطالعه باعث پایین آمدن درک مطلب می‌شود، بسیار رایج است. در ادامه مقاله به بیان راه های افزایش سرعت مطالعه جهت افزایش بازدهی و نتیجه می‌پردازیم. یادگیری و انجام این روش ها بسیار آسان است و همه افراد قادر به انجام آن هستند. با انجام این راه کارها می‌توانید درصدی بالا در رشته زیست کسب کنید. 

دلایل اهمیت افزایش سرعت مطالعه

استفاده از روش های افزایش سرعت مطالعه نتایج بی‌نظیری را در دراز مدت به دنبال دارد. این نتایج عبارتند از: 

  1. استفاده بهینه از زمان و پیشگیری از هدر رفتن وقت
  2. پرورش مغز در خواندن سرعتی درس ها و افزایش تمرکز
  3. درک بیشتر مطالب
  4. بالا رفتن خودباوری و اعتماد به نفس
  5. کسب انگیزه بیشتر برای مطالعه درس

3 گام اولیه برای افزایش سرعت مطالعه

روش های افزایش سرعت مطالعه در منابع و سایت های مختلف با تنوع و بیان های مختلف ذکر شده‌اند. تمامی این روش ها نیازمند مقدمات و گام های اولیه ای هستند.این سه گام به شرح زیر است:

  • گام اول: تعیین هدف و مقصد، در حقیقت شما باید در این مورد هدف گذاری کنید. شما باید برای رشته دلخواه، ساعت مطالعه تعیین شده در هر روز و هر هفته هدف گذاری کنید. این کار مستلزم برنامه ریزی درست و اصولی است.
  • گام دوم: از بین بردن افکار منفی، در این روش شما باید توانایی از بین بردن “من نمی توانم های” ذهنی خود را داشته باشید. در غیر این صورت همیشه سدی ذهنی مانع از موفقیت شما خواهد شد. 
  • گام سوم: بالا بردن تمرکز ذهنی، شاید یکی از مهمترین زمینه های افزایش سرعت مطالعه همین مورد باشد. زمانی که شما تمرکز کافی بر خواندن داشته باشید، یادگیری سریع تر می‌شود. علاوه بر این سرعت خواندن نیز بالاتر است.

روش های افزایش سرعت مطالعه

 

راه های تضمینی افزایش سرعت مطالعه تا رسیدن به رتبه رویایی شما

گام های که در قسمت قبلی بیان کردیم تنها مقدمات اولیه افزایش سرعت مطالعه بودند. در این قسمت سعی داریم اصلی ترین راه های افزایش سرعت مطالعه را ذکر کنیم. با انجام این روش ها شما صددرصد تضمینی به رتبه دلخواه خود دست خواهید یافت.

  1. مطالعه کلی و روزنامه وار درس ها: قبل از شروع مطالعه اصلی به صورت روزنامه وار و کلی به مطالعه کتاب بپردازید. در این روش شما صرفا عنوان ها، ستون و جدول ها را با نگاهی کلی مرور می‌کنید. در این روش نیازی نیست که درس را به خاطر بسپارید.
  2. پرهیز از خواندن درس ها با صدای بلند: یکی از مهمترین عوامل از دست رفتن تمرکز و کاهش سرعت مطالعه خواندن بلند درس ها است. زیرا سرعت چشم و قدرت بینایی بسیار بیشتر از سرعت حرف زدن شما است. این اختلاف سرعت باعث کم شدن تمرکز می‌شود.
  3. عدم برگشت به عقب و دوباره خوانی: یکی از مهمترین عواملی که با سرعت مطالعه شما ارتباط مستقیم دارد تمرکز است. درصد زیادی از دانش آموزان به علت اضطراب و وسواس زیادی که دارند هنگام درس خواندن به صورت مداوم به عقب برمی‌گردند. این کار باعث پایین آمدن سرعت و تمرکز می‌شود. مرور دروس باید بعد از مطالعه کامل و اصولی انجام شود.
  4. روش خط بری: در این روش با استفاده از انگشت و قلم و خودکار خط های کتاب را همراهی کنید. در این صورت چشم و مغز شما نیز خود را با این همراهی هماهنگ می‌کنند و سرعت آن ها افزایش می‌یابد.
  5. ترکیبی خواندن و خلاصه نویسی: این مورد بیشتر مختص دانش آموزان رشته زیست است. دانش آموز باید ضمن خواندن ترکیبی پایه های مختلف خلاصه برداری نیز انجام دهد. خلاصه برداری و مطالعه ترکیبی مهمترین عوامل افزایش سرعت در زمان مرور هستند.

2 عامل محیطی موثر

  1. محل مطالعه: یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش سرعت مطالعه محل آن است. فضایی که دانش آموز برای درس خواندن در نظر می‌گیرد باید آرام و فاقد هر گونه عامل مزاحم باشد. این عوامل شامل سر و صدای زیاد، تلویزیون، موبایل و غیره می‌باشند. همچنین این فضا باید به دور از هر گونه تنش باشد.
  2. زمان درس خواندن: این زمان نسبت به شرایط خود دانش آموز متفاوت است. مهمترین نکته در انتخاب زمان مناسب برای مطالعه آمادگی کامل ذهن برای یادگیری مطالب جدید است. به این معنی که ذهن، زمان شروع مطالعه خسته نباشد. معمولا بهترین زمان صبح ها و در ساعات ابتدایی شروع روز است.

گروه آموزشی زیست پلاسم با مشاوران با تجربه و متخصص قدم به قدم همراه شما عزیزان می‌باشد. جهت دریافت مشاوره با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید