یکی از مهم ترین سوالاتی که برای دانش آموزان کنکور تجربی در درس زیست شناسی به وجود می‌آید، این است که چگونه زیست شناسی را فراموش نکنیم؟. برعکس چیزی که به نظر می‌آید، این مشکل با کمی حوصله و دنبال کردن راه حل ها، به راحتی قابل حل کردن میباشد.

باید بدانید که اغلب دانش آموزان با مسئله فراموشی مطالب روبرو می شوند، پس نگران نباشید چون شما تنها کسی نیستید که مطالب خوانده شده را فراموش می کنید. این مقاله درباره این موضوع است که چگونه زیست شناسی را فراموش نکنیم؟

با ما همراه باشید تا ریشه این مشکل را بررسی کنیم و راهکار هایی به شما ارائه دهیم.بیایید اول متوجه شویم حافظه چگونه کار میکند؟

روند حافظه انسان

حافظه انسان دارای 3 مرحله می باشد که عبارتند از:

  • حافظه حسی : اطلاعات در این حافظه فقط تا حداکثر چند ثانیه ذخیره می‌شوند.
  • حافظه کوتاه مدت: اطلاعات در این حافظه نیز تا مدت خیلی کمی حداکثر یک دقیقه ذخیره می‌شوند و بعد از آن در صورت نیاز به حافظه بلند مدت منتقل می‌شوند.
  • حافظه بلند مدت: اطلاعات در این حافظه تا مدت طولانی ذخیره می‌شوند و ظرفیت نا محدودی نیز دارد.

پس دلیل فراموش کردن مطالب و اطلاعات خوانده شده، منتقل نشدن آنها از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است. در واقع میتوان گفت در بهترین حالت، نصف مطالب خوانده شده امروز تا فردا در ذهن می‌مانند و بعد از یک ماه حدود 80 درصد مطالب از ذهن پاک می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر: چگونه زیست شناسی را مرور کنیم؟

 

چگونه زیست شناسی را فراموش نکنیم؟

چگونه زیست شناسی را فراموش نکنیم؟

مرور درست مطالب:

علت اصلی فراموشی اطلاعات و منتقل نشدن آنها به حافظه بلند مدت، مرور نکردن یا نداشتن مرور درست است. برای اینکه مطالب در ذهن شما بماند شما باید در بهترین زمان ممکن آنها را مرور کنید. بهترین زمان برای مرور درس خوانده شده همان روز یا فردای آن روز و قبل از شروع به خواندن درس جدید است. همچنین هفته بعد و یک ماه بعد از آن نیز بهترین زمان برای مرور اطلاعات در ذهن شما می‌باشد. با این روش درس هایتان را مرور کنید تا مطالب به حافظه بلند مدت‌تان منتقل شده و در هنگام تست زدن کنکور براحتی به ذهن‌تان بیاید. همچنین به یاد داشته باشید که رمز یادگیری در تکرار و مرور مطالب است.

درک مفهومی مطالب:

 یادگیری و درک مفهومی و عمیق مطالب باعث می‌شود تا مدت طولانی آن را به یاد داشته باشید. سعی کنید مطلبی که آموختید را برای کسی دیگر توضیح دهید. این کار باعث می‌شود متوجه شوید چقدر خوب آن را یاد گرفته اید و مباحثی که در آن مشکل دارید را پیدا کنید و یادگیری عمیق تری داشته باشید. همچنین آموزش به دیگران باعث می‌شود 90 درصد مطالب در ذهن شما باقی بماند.

تصویر سازی ذهنی: 

ساختن تصویر و مدل از درس ها به خصوص زیست شناسی باعث پر رنگ تر شدن آن در ذهن می‌شود. شما می‌توانید تصویری را در ذهن بسازید یا روی کاغذ ترسیم کنید.استفاده از این روش نیز بسیار موثر است زیرا ذهن تصویر را راحت تر به یاد می‌آورد.

کد گذاری مطالب:

یکی از روش های ساده و پرکاربرد برای درس زیست شناسی، کدگذاری کلمه ها یا اصطلاحات می‌باشد. برای مثال می‌توانید اولین حرف از کلماتی که میخواهید به یاد آورید را به یک کلمه تبدیل کنید. مثلا سویا و یونجه و نخود هرسه از تیره پروانه واران هستند که میتوان از آنها کلمه “سین” را  تولید کرد و به خاطر سپرد. این روش برای کلماتی که حفظ کردن آنها سخت به نظر می‌رسد بسیار موثر است و براحتی به ذهن می‌رسد.

تمرین تست زنی:

 تست زدن بعد از هر مطلب درسی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید درس را به خوبی یاد گرفتید یا خیر؟ همچنین می‌توانید حافظه خود را محک بزنید تا ببینید آن مطلب چقدر در ذهنتان مانده است.  در صورت نداشتن توانایی پاسخگویی دوباره آن را بخوانید.

نت برداری کردن:

یادداشت برداری کردن از مطالب مهم هنگام مطالعه، عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. سعی کنید هنگام خواندن زیست شناسی، مطالب را خلاصه نویسی کنید یا برای خودتان تصویر بکشید.  برای خودتان درس ها را توضیح دهید تا برای مدت طولانی در ذهن‌تان بماند.

با استفاده از این راهکار ها دیگر درس زیست شناسی را در کنکور فراموش نخواهید کرد. گروه آموزشی زیست پلاسم با ارائه آموزش های زیست کنکور، تا رسیدن به درصد دلخواه تان در این درس همراه شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید