بی شک یکی از مهم‌ترین عامل‌های قبولی و موفقیت شما در یک رشته علاقه شما است. به همین دلیل می‌خواهیم شما را با رشته‌های متفاوت آشنا کنیم تا بتوانید بهتر رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنیم. در این مقاله به معرفی رشته دندانپزشکی می‌پردازیم در مقاله قبلی نیز رشته پزشکی را به طور کامل برای شما کنکوری‌های عزیز معرفی کردیم.

معرفی رشته دندانپزشکی

جایگاه رشته‌های پزشکی در کشور ما بسیار بالاست  افراد زیادی برای رسیدن به آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند. این رشته‌ها مثل پزشکی و دندانپزشکی معمولا بازار کار خوبی دارند و بیشتر افراد سعی می‌کنند در این رشته‌ها یا زیرشاخه‌های پزشکی مشغول به تحصیل شوند.

کار متخصصان رشته دندانپزشکی تشخیص بیماری‌‌های دهان و دندان(پوسیدگی دندان، آبسه دندان، برفک دهان، التهاب لثه) و درمان آن است. با توجه به ماهیت این رشته دندان پزشکان معمولاً کسانی هستند که هم دانش، هوش و ذکاوت بالایی دارند و هم در کارهای عملی مهارت خوبی دارند؛ زیرا هرآنچه که به صورت تئوری و آزمایشگاهی به آن‌ها آموزش داده می‌شود قرار است در کارهای عملی مورد استفاده قرار گیرند. این رشته دارای طرح اجباری است.

توانمندی‌های فردی لازم برای دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

همان طور که اشاره شد علاقه و توانایی فردی اهمیت بالایی در موفقیت شما در یک رشته دارد. اگر شما رتبه و تراز مناسب برای رشته دندانپزشکی را داشته باشید حتما به این معنی نیست که باید در این رشته تحصیل کنید. شما باید با توجه به ویژگی‌های متفاوت رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های یک دندانپزشک را بررسی خواهیم کرد.

یک دندانپزشک نیاز دارد فردی آرام، پر تلاش، صبور، با دقت و خلاق باشید. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند کارهای سخت را در دهان بیمار انجام دهید. به دلیل اینکه دهان فضای کوچکی است و نیاز به ظرافت و خلاقیت شما دارد تا بیمار به بهترین شکل درمان شود. ویژگی بعدی شرایط جسمانی شما است اگر به سرعت خسته می‌شوید و علاقه به رشته دندانپزشکی دارید باید بدن خود را قوی کنید چون دندانپزشکی نیاز به اصطکاک بدنی بالایی دارد. شما باید مراقب بیماری‌هایی مثل آرتروز و دیسک کمر باشید.

یک دندانپزشک نیاز دارد ارتباط اجتماعی بالایی داشته باشد تا بتواند بیمار خود را در شرایط مختلف تحت کنترل بگیرد و درمان را پیش ببرد. دندانپزشکان باید بتوانند موقعیت‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و راه‌ حل مناسب برای نیازهای هر بیمار را محاسبه کنند. یکی دیگر از ویژگی‌ها مهارت‌های عالی شناختی است که به دندانپزشک کمک می‌کند موقعیت‌های مختلف را مدیریت کند.

اگر فکر می‌کنید شما این ویژگی‌ها را دارید و علاقه کافی نیز به این رشته دارید پس همراه ما باشید تا به ادامه معرفی رشته دندانپزشکی بپردازیم. یکی از دروس مهم برای قبولی در رشته دندانپزشکی درس زیست یکی از درس‌های بسیار مهم است برای آشنایی با 10 روش مطالعه زیست رتبه‌های برتر به این مقاله مراجعه کنید.

واحد درسی رشته دندانپزشکی

واحدهای اختصاصی رشته دندانپزشکی به دو دسته تقسیم می‌شوند به یک دوره 2 ساله علوم پایه و یک دوره 4 ساله کارآموزی.

علوم پایه

دسته‌ای اول علوم پایه است که شامل دروس پایه بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی و … می‌شود. پس از گذراندن این دوره باید در آزمون علوم پایه شرکت کنند. در رشته‌های پزشکی و داروسازی هم این آزمون برگزار می‌شود و قبولی در این آزمون شرط ورود به دوره تخصصی بعدی است.

کارورزی

بعد از دو سال علوم پایه شما وارد دوره تخصصی دندانپزشکی می‌شوید و دروس اختصاصی خود را در زمینه آسیب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت ، پریودنتولوژی، ترمیمی و مواد دندانی، بیماری‌های دهان و دندان، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت می‌گذرانید.

عده‌ای دندانپزشکی را فقط کار علمی و تکنیکی می‌دانند؛ در صورتی که یک دنداپزشک اگر فقط کار عملی و کار روی دهان و دندان را آموخته باشد یک دندانساز است و از دانش پزشکی بهره‌ای نبرده است. از نظر دشواری شاید بتوان گفت دروس رشته دندانپزشکی کمی از رشته‌های پزشکی و داروسازی آسان‌تر هستند اما از طرفی هم فشار جسمی و فیزیکی روی دانشجویان دندانپزشکی بیشتر است.

تخصص‌های رشته دندانپزشکی

رشته های تخصصی شامل جراحی فک و دهان، تخصص اندودونتیکس(ریشه درمانی)، تخصص ترمیمی، تخصص پاتولوژی، تخصص رادیولوژی، تخصص پروتزهای دندانی (شامل ایمپلنت و پروتزهای کامل،پارسیل و ثابت)، تخصص پریودونتیکس (بافت های اطراف دندان)، تخصص بیماری‌های دهان و دندان و تخصص ارتودنسی می‌باشد که طبق شرایط امروز جامعه آینده کاری تخصص ارتودنسی و پروتز‌های دندانی به نظر بهتر است.

آینده شغلی رشته دندان‌پزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

با وجود اینکه بازار کار رشته دندان‌پزشکی در سال‌های اخیر کاهش یافته اما هنوز نسبت به خیلی از رشته‌ها بیشتر است. امروزه بیشتر افراد به سلامت دهان و دندان خود رسیدگی می‌کنند. در گذشته افراد تنها برای کارهای ضروری به دندان پزشکان مراجعه می‌کردند اما امروزه افراد علاوه بر کارهایی مانند پر کردن، کشیدن، جرم گیری و ….، به دندانپزشکانی که تخصص کارهای زیبایی مانند بلچینگ، کامپوزیت، لمینت، اصلاح خط لبخند، ایمپلنت و ….، مراجعه می‌کنند. البته این تخصص‌ها در کلان شهرها تقاضا بیشتری دارد و در شهرهای کوچک‌تر جای پیشرفت دارد.

دانشجویان این رشته بعد از گذراندن طرح 2 ساله، امکان فعالیت در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی را دارند. اغلب دندانپزشکان ترجیح می‌دهند برای خود مطبی شخصی داشته باشند. دندانپزشکانی که علاقه‌مند به آموزش هستند می‌توانند با دریافت تخصص و بورد تخصصی در دانشگاه‌ها به تدریس بپردازند و یا تحقیقات علمی انجام دهند.

د راین مقاله به معرفی کامل رشته دندانپزشکی پرداختیم. اگر می‌خواهید در این رشته پراهمیت و پر متقاضی کنکور تجربی قبول شوید نیاز دارید درصدهای خوبی داشته باشید برای دروس عمومی و اختصاصی. برای آشنایی با بهترین زمان تست زدن دروس عمومی همراه سایت زیست پلاسم و آقای حمیدرضا زارع مدرس جوان و مجرب درس زیست باشید؛ تا در درس زیست درصد حداقل 70 را که برای قبولی در دندانپزشکی لازم دارید کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید