همه دانش آموزان و معلمان و مشاوران در رشته تجربی، از اهمیت زیاد این درس در کنکور کاملا آگاه هستند. قبولی در بهترین رشته‌های شاخه تجربی کاملا به درس زیست شناسی بستگی دارد. درصد بالا در این درس، نیازمند مطالعه زیاد و اصولی، مرور، تست زدن، تمرین و تکرار زیاد و در نهایت جمع بندی است. جمع بندی زیست کنکور نیز  مانند همه مراحل آمادگی برای این آزمون حساس، باید اصولی و مرحله به مرحله باشد.

جمع بندی جزو مراحل آخر آمادگی برای کنکور است. با توجه به حجم زیاد مطالب کتاب زیست شناسی، احتمال موفقیت دانش آموزانی که برای جمع بندی این درس برنامه خاصی ندارند بسیار کم است. به همین منظور، در این مقاله به بررسی انواع مراحل و روش‌های مربوط به جمع بندی زیست کنکور پرداخته ایم.

دلایل اهمیت جمع بندی زیست کنکور

اگر چه مطالعه و تست زدن از شروط لازم آمادگی برای کنکور و موفقیت در کنکور هستند، اما کافی نیستند. نتیجه نهایی را جمع بندی دروس در روز‌های معین و همچنین هفته‌ها و ماه‌های پایانی تعیین می‌کند. زیرا جمع بندی، عامل اصلی برای تسلط بر دروس است.

دانش آموزانی در جمع بندی زیست کنکور موفق‌تر هستند که در طول سال، کلیه مطالب مطالعه شده را در ذهن خود سازمان دهی کرده باشند. این دانش آموزان نیازمند صرف مدت زمان کمتری در دوران جمع بندی هستند.

جمع بندی زیست کنکور

10 مورد از برترین روش‌های جمع بندی زیست کنکور

با توجه به مدت زمان محدود دانش آموزان در روز‌های جمع بندی، در ادامه قصد داریم روش‌هایی تضمینی و فوق العاده برای جمع بندی زیست کنکور به شما دانش آموزان عزیز ارائه دهیم:

مرو‌های متوالی و در طول سال برای تسلط بیشتر بر درس

مرور‌های متوالی و در طول سال، عامل اصلی برای سازمان دهی و طبقه بندی مناسب درس زیست در ذهن افراد است. مرور منظم درس زیست شناسی، باعث صرفه جویی در زمان جمع بندی است. همچنین به علت حجم زیاد مطالب و نکات این درس، تنها روش تثبیت مباحث در ذهن دانش آموزان مرور‌های متوالی و به دفعات زیاد است.

زمان لازم برای مرور هر درس، به اهمیت آن درس در کنکور و میزان تسلط افراد در آن درس بستگی دارد. مشاوران زیست پلاسم به دانش آموزان توصیه می‌کنند مهم‌ترین نکات هر درس را یادداشت کنند، در این صورت از اتلاف وقت زیاد در در دوران جمع بندی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

تعیین سطح تسلط دانش آموز بر هر یک از مباحث کتاب

دانش آموزان باید میزان تسلط خود بر هر قسمت از زیست شناسی و سایر دروس را مشخص کنند. دانش آموزان بعد از اطلاع از این موارد و شناخت خود در هر درس، می‌توانند کاملا واقع بینانه و نسبت به شرایط خود برنامه ریزی کنند. همچنین امکان تعیین مسیر درست و بهترین روش‌ها برای رسیدن به هدف برای دانش آموزان راحت‌تر است.

رفع اشکال

در این مرحله، دانش آموزان باید به رفع اشکال و حل تست‌هایی که قبلا جواب آن را نمی‌دانستند و یا به جواب آن شک داشته اند بپردازند. همچنین به دانش آموزان توصیه می‌شود نکته ها و مطالب مهم را علامت‌گذاری کنند و در روز‌های پایانی به آن‌ها مراجعه کنند. دانش آموزانی که شخصا قادر به حل مشکلات نیستند باید با معلمان خود مشورت کنند.

تسلط پیدا کردن بر مطالب کتاب زیست شناسی

دانش آموزانی که بر درس‌ها تسلط بیشتری دارند در دوران جمع بندی موفق‌تر عمل می‌کنند. تسلز کامل بر درس، با مطالعه دقیق و کامل متن و تصاویر کتاب امکان پذیر است. دانش آموزان باید برای مطالب و فصل‌‌های مهم‌تر زمان بیشتری صرف کنند. به همین جهت، مقاله همه چیز راجع به زیست کنکور می‌تواند برای شما مفید باشد.

مدیریت زمان

دانش آموزان باید بتوانند زمان خود را در دوران تست زدن و همچنین جمع بندی به خوبی مدیریت کنند. در غیر این صورت، علیرغم تسلط بر دورس، به علت عدم توانایی در مدیریت زمان امکان موفقیت در جلسه کنکور وجود ندارد. گروه آموزشی زیست پلاسم، مقاله زیر را جهت مدیریت زمان در کنکور تهیه کرده است:

نحوه مدیریت زمان در کنکور

تست زدن اصولی

تست زدن باید به صورت مرحله ای و اصولی باشد. تست‌های مناسب آمادگی برای کنکور شامل آموزشی، ارزیابی و جمع بندی هستند. دانش آموزان باید بعد از اتمام تست‌ها حتما پاسخنامه را برررسی کنند. همچنین مراجعه به مطالب مرتبط با تست برای تسلط کامل بر درس در کتاب توصیه می‌شود. برای یادگیری تست زدن اصولی مقالات زیر مفید هستند:

تکنیک‌های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی

نحوه تست زدن در کنکور

انتخاب بهترین منابع برای جمع بندی زیست کنکور 

در دوران جمع بندی نیز، بهترین منبع برای مطالعه درس زیست شناسی همان کتاب درسی است. خلاصه نویسی‌ها در حاشیه کتاب و همچنین برخی از درسنامه‌های منابع معتبر برای جمع بندی بسیار مفید هستند. برای اطلاع از منابع کنکور زیست مطالعه مقالات زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

بهترین منابع برای مطالعه زیست کنکور

جمع بندی، آخرین و مهم‌ترین مرحله مطالعه درس زیست است. با توجه به اهمیت این درس در کنکور رشته تجربی، بی توجهی به مرحله جمع بندی کنکور اشتباه محض است. جمع بندی زیست کنکور باعث ثبت دائمی این درس در حافظه بلند مدت دانش آموزان می‌شود. مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، آماده پاسخگویی به همه سوالات شما درباره کنکور هستند. ارتباط با ما از طریق تماس با شماره: 09384454600

 

2 دیدگاه برای “چگونه زیست شناسی را جمع بندی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید