اگر شما نیز یکی از دانش آموزان رشته تجربی هستید ممکن است بار‌ها و بار‌ها به حذف فصل های زیست شناسی کنکور فکر کرده باشید. این سوال، سوال مشترک بسیاری از داوطلبان کنکور است. پاسخ قطعی استاد حمیدرضا زارعی به این سوال منفی است! برای اطلاع از علت دقیق این جواب منفی، مطالعه ادامه مقاله را توصیه می‌کنم.

حتما همه شما از اهمیت و ضریب بالای درس زیست کاملا اطلاع دارید. علاوه بر ضریب 12 که ضریب بسیار بالایی برای درس زیست شناسی است، به علت ترکیبی بودن درس زیست نیز امکان حذف فصل‌های این درس وجود ندارد. اگر سایت‌های برتر آموزش زیست مانند قلمچی، گزینه دو، زیست پلاسم و… را به دقت بررسی کنید از میزان اهمیت این درس در کنکور تجربی باخبر می‌شوید. ممکن است بسیاری از دانش آموزان به علت کمبود وقت، قصد حذف برخی از فصل‌ها را داشته باشند. به همین منظور، در این مقاله فصل‌های مناسب مطالعه در مدت زمان محدود را نیز معرفی کرده‌ایم.

برای اطلاع از نحوه ترکیبی خواندن درس زیست به مقاله چگونه زیست شناسی را ترکیبی بخوانیم؟ مراجعه نمائید.

کدامیک از فصل های زیست شناسی کنکور قابل حذف هستند؟

بسیاری از دانش آموزان کنکوری، به حذف فصل های زیست شناسی کنکور علاقه زیادی دارند. شما می‌توانید برخی از فصل‌ها در سایر دروس را حذف کنید. درمورد درس زیست پیشنهاد ما این است که ریسک نکنید و با حذف فصل های زیست شناسی کنکور درصد و رتبه خود را به خطر نیندازید!

با این وجود هر سال سازمان سنجش در جهت کاهش اضطراب دانش آموزانی که کمبود وقت دارند، برخی از مباحث زیست شناسی که امکان حذف آن‌ها وجود دارد را معرفی می‌کند.

همچنین تعدادی از دانش آموزان به علت کمبود وقت و یا عدم تمایل به برخی از مباحث، به صورت خودسرانه نسبت به حذف برخی از قسمت‌های کتاب زیست اقدام می‌کنند.

مباحث قابل حذف در زیست شناسی کنکور شامل پاورقی‌های کتاب درسی و برخی از پاراگراف‌ها و صفحات هستند. اطلاع از این مباحث در برنامه ریزی دقیق برای کنکور تجربی نقش بسزایی دارند.

بیشتر بخوانید:

حذف فصل های زیست شناسی کنکور

دروغی بزرگ، با حذف فصل های زیست شناسی کنکور شانس رتبه برتر شدن دارید!

ممکن است عنوان بالا برای شما بسیار جذاب و در عین حال آشنا باشد. بسیاری از سایت‌ها و پیج‌های آموزش زیست برای جذب مخاطب، به شما حذف برخی از فصل‌های این درس را توصیه می‌کنند؛ اما لازم است بدانید که حذف فصل های زیست شناسی کنکور اشتباه محض است! در ادامه دو دلیل منطقی و قطعی برای این موضوع را ذکر می‌کنیم:

  • طراحان سوال در طرح سوالات کنکور تجربی می‌توانند بسیار مانور بدهند. هیچ قانون خاصی برای تعداد سوال از هر فصلی وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است از یکی از فصل‌ها 6 سوال طرح شود و از یکی از فصل‌ها هیچ سوالی مطرح نشود. به عنوان مثال در سال 98ُ، از فصل هورمون هیچ سوالی مطرح نشد ولی از فصل قبل از آن چهار الی پنج سوال مطرح شد.
  • به علت ترکیبی بودن مباحث و سوالات درس زیست امکان حذف فصل های زیست شناسی کنکور وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است ویژگی‌های یک جاندار یا یک مبحث در قالب یک سوال مطرح شود. بنابراین اگر هنگام مطالعه همه مباحث را پوشش ندهید، امکان پاسخ دادن به سوالات ترکیبی برای شما وجود ندارد.

با این وجود، برای دو دسته از داوطلبان در زمینه حذف برخی از فصل‌های زیست استثنا وجود دارد. دانش آموزانی که شرایط زیر را دارند، می‌توانند برخی از فصل‌ها را که دارای اهمیت کمتری هستند حذف کنند:

  • دانش آموزانی که قصد کسب درصد خیلی بالا در درس زیست را ندارند.
  • دانش آموزانی که بسیار دیر شروع به مطالعه برای کنکور کرده‌اند.

برای اطلاع از میزان اهمیت فصل‌های درس زیست شناسی، مطالعه مقاله فصل‌های مهم زیست کنکور را به شما دانش آموزان عزیز توصیه می‌کنیم.

حذف فصل های زیست شناسی کنکور

فصل‌های مناسب برای مطالعه در زمان محدود به توصیه زیست پلاسم

توصیه اکید استاد حمیدرضا زارعی، مطالعه و تسلط کامل بر کتاب زیست شناسی است. با این وجود اگر بنا به هر دلیلی، قصد حذف برخی از مباحث این درس را دارید می‌توانید مطالعه مباحث زیر را در اولویت خود قرار دهید. در ارتباط با حذف مباحث، هر دانش آموزی باید بر اساس زمان و شرایط خود تصمیم گیری کند. مطالعه مباحث زیر برای کسب درصد 40 الی 60 درصد در درس زیست شناسی مناسب و کافی هستند:

  • مطالعه فصل‌های جانوری دهم و یازدهم
  • فصل‌های گیاهی
  • فصل‌های یک و دو پایه دوازدهم و…

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین دلایل برای عدم حذف فصل های زیست شناسی کنکور را بیان کنیم. در عین حال، به ارائه راهکار مناسب برای حذف فصل های زیست شناسی کنکور پرداختیم. در حذف مباحث زیست شناسی باید زمان و شرایط شخصی خود را در نظر بگیرید. اصطلاحا “در هیچ کاری برای همه افراد یک نسخه پیچیده نمی‌شود!” با توجه به زمان خود و بودجه بندی کنکور در سال کنکور پیش رو، ابتدا مطالب آسان‌‌تر را مطالعه کنید و بعد سراغ مطالب سخت‌تر بروید. ما روش حرفه‌ای و رتبه برتر‌ها را برای آمادگی در کنکور به شما آموزش می‌دهیم. برای کسب مشاوره‌های بیشتر درباره کنکور تجربی با شماره 09384454600 تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید