انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی شماست و باید با دقت و مطالعه زیادی انجام شود؛ به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم رشته های برتر کنکور تجربی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین رشته مناسب خود را انتخاب و با مشخص کردن هدف خود به سمت آن قدم بردارید.

رشته پزشکی

رشته های برتر کنکور تجربی

رشته پزشکی بی‌شک یکی از رشته های برتر کنکور تجربی است. پزشک شخصی است که توانایی درمان و تجویز دارو برای بیماران در حوزه‌ی فعالیت خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت کرده است.  پزشکان می‌توانند پزشک مراقبت‌های اولیه باشند یا ممکن است تخصص‌هایی داشته باشند مانند پزشکی داخلی، پزشکی فوریت‌های پزشکی، زنان و زایمان، اعصاب و روان، اطفال، جراحی، روانپزشکی، غدد درون ریز، چشم پزشکی یا بیهوشی. پزشکی عمومی شامل 4 دوره تحصیلی می‌شود که به طور میانگین بین 7 تا 9 سال طول می‌کشد. این دوره‌ها شامل علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است؛ لازم به ذکر است که تنها با قبولی در هر دوره می‌توانید وارد دوره بعد شوید.

رشته پزشکی یکی از پردرآمدترین رشته‌های تجربی است. در این رشته شما یک پزشک عمومی به صورت میانگین 20 میلیون درآمد دارد. تخصص زیبایی، گوش، حلق و بینی و پوست و مو برای ادامه تحصیل بسیار پردرآمد هستند. این گرایشات به علت تمایل طبیعی مردم به زیبایی به پولسازترین رشته‌ها نسبت به سایر تخصص‌ها تبدیل شده‌اند. گرایش‌های قلبی و عروقی، مغز و اعصاب، بیماری‌های عمومی، بیماری‌های عفونی و گرمسیری و بیماری‌های گوارشی از دیگر گرایش‌های پردرآمد هستند.

دندانپزشکی جز رشته های برتر کنکور تجربی

کار متخصصان رشته دندانپزشکی تشخیص بیماری‌‌های دهان و دندان(پوسیدگی دندان، آبسه دندان، برفک دهان، التهاب لثه) و درمان آن است. با توجه به ماهیت این رشته دندان پزشکان معمولاً کسانی هستند که هم دانش، هوش و ذکاوت بالایی دارند و هم در کارهای عملی مهارت خوبی دارند؛ زیرا هرآنچه که به صورت تئوری و آزمایشگاهی به آن‌ها آموزش داده می‌شود قرار است در کارهای عملی مورد استفاده قرار گیرند. این رشته دارای طرح اجباری است.

رشته دنداپزشکی بی شک در برترین رشته‌های کنکور تجربی جای دارد؛ اما این رشته در مرز اشباع شدن است به همین دلیل افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید به این موضوع توجه کنند. حقوق و درآمد دندانپزشک در کشور ایران به صورت میانگین 20 میلیون در ماه است.

رشته داروسازی

رشته داروسازی مربوط به ساخت دارو برای بیماری‌های مختلف می‌باشد و با جان مردم در ارتباط است. به زبان ساده تر یک داروساز با استفاده از فرمولات شیمی مواد دارویی را به شربت، کپسول، قرص تبدیل می‌کند تا استفاده آن برای بیمار راحت‌تر باشد. به همین دلیل دانشجویان این رشته باید درک عمیقی از بیماری‌ها و روش‌های درمان داشته باشند تا بتوانند داروی مناسب با آن را بسازد.  با توجه به اینکه 90 درصد فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی جذب بازار کار می‌شوند این رشته جز رشته های برتر کنکور تجربی است. از میان 90 درصد از افرادی که جذب بازار کار می‌شوند 8 درصد جذب داروخانه‌ها و 10 درصد دیگر جذب صنایع داروسازی(صنعت ساخت و کنترل دارو) و کارخانه‌های آرایشی ـ بهداشتی می‌شوند. درآمد رشته داروسازی به صورت میانگین 15 میلیون در ماه است.

نکات مثبت و منفی رشته داروسازی

  • اجازه کار در داروخانه در دوران تحصیل
  • درآمدزایی با در دست داشتن مجوز داروخانه بدون نیاز به حضور در داروخانه
  • طول دوره تحصیلی کوتاه
  • ارتباط کمتر با بیمار نسبت به دیگر رشته های درمانی
  • گستره وسیع شغلی
  • دروس سخت و جذابیت کمتر
  • عدم تناسب آموخته ها با آنچه در محل کار انجام می‌شود.

رشته پرستاری یکی دیگر از رشته های برتر کنکور تجربی

پرستاری یکی از زیرگروه‌های رشته تجربی است که وظیفه مراقبت از بیمار را به عهده دارد. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی بر‌خلاف گذشته پرستاری نیازمند مدرک معتبر است و وظیفه‌ی یک پرستار تنها محدود به مراقبت از بیماران نمی‌شود. در تقسیم بندی آکادمیک پرستار هم‌رده با یک پزشک قرار گرفته است به دلیل اینکه بیمار و همراه‌های بیمار بیشترین ارتباط را با پرستار دارند. پرستاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها دانست که بزرگ‌ترین شغل مراقبت‌های بهداشتی در ایران و دنیا است.

فیزیوتراپی جز رشته های برتر کنکور تجربی

رشته های برتر کنکور تجربی

بازارکار رشته‌ی تجربی در زمینه‌ی فیزیوتراپی در ایران جایگاه مناسبی دارد و جز مشاغل پولساز به حساب می‌آید. با توجه به اینکه آمار پیری در کشور ایران بالا رفته است، پیش بینی شده است که تا چند سال آینده درآمد این رشته رشد 36 دردی داشته باشد. این رشته در واقع شاخه‌ای از پزشکی است که بدون نیاز به مواد شیمیایی و فقط با عوامل فیزیکی مانند: گرما، سرما، الکتریسیته، نور، عوامل مکانیکی و ورزش به درمان عضلات و اعصاب اندام‌های بدن بیماران کمک می‌کنند. یک فیزیوتراپ می‌تواند در بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی و فدراسیون‌های ورزشی مشغول به کار شوند.

دامپزشکی

دامپزشکی یکی دیگر از رشته‌های حوزه سلامتی است که به شناخت، تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری دام ها و حیوانات، شیوه‌های کنترل و بازرسی بهداشتی مواد غذایی و فرآورده‌های با منشأ حیوانی می‌پردازد. این دانش با بیماری‌های انسانی مربوط نیست و فقط آن به دسته از بیماری‌هایی که بین انسان و حیوان مشترک است می‌پردازد. همچنین در این رشته دانشجویان با بهداشت تغذیه دام‌ها آشنا می‌شوند. در بیانی کلی می‌توان بگوییم دامپزشکی رشته‌ای است که ناظر به همه‌ی ابعاد زندگی بهداشتی و سلامت دام‌ها و همه‌ی حیوانات است.

در این مقاله تعدادی از رشته‌ های برتر کنکور تجربی را به شما معرفی کردیم تا بتوانید با توجه به علاقه و توانایی‌های خود بهترین رشته را برای خود انتخاب کنید. اگر تصمیم خود ر گرفته‌اید حتما با یک فرد که در رشته شما تحصیل یا کار می‌کند صحبت کنید تا اطلاعات دقیق‌تری را از فضای آن رشته داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید