یکی از سوالات و دغدغه‌های اصلی دانش آموزان کنکوری به ویژه در سال دوازدهم، نقش و تاثیر هوش در قبولی کنکور است. به نظر شما هم دانش آموزان فقط با داشتن هوش بالا موفق به قبولی در کنکور می‌شوند؟ آیا با داشتن پشتکار و تلاش زیاد در کنار هوش متوسط و یا ضعیف، امکان قبولی در کنکور وجود دارد؟

ما به هیچ وجه منکر تاثیر هوش در قبولی کنکور و سایر موفقیت‌ها نمی‌شویم؛ اما افراد برای موفقیت در اهداف زندگی علاوه بر داشتن ضریب هوشی نرمال نیازمند فاکتور‌های دیگری مانند تلاش و پشتکار و… هستند. در این مقاله قصد داریم به بیان همه عوامل و فاکتور‌های مناسب موفقیت در کنکور بپردازیم.

عوامل موثر برای قبولی در کنکور

اگر شما نیز مانند درصد زیادی از افراد تصور می‌کنید که قبولی در کنکور، فقط مستلزم ضریب هوش بسیار بالا است مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. باید به شما بگوییم که شما برای قبولی در کنکور، علاوه بر ضریب هوشی(IQ)، نیازمند داشتن دو عامل دیگر هوش هیجانی(EQ) و تلاش و پشتکار هستید. در ادامه، به تعریف این سه عامل می‌پردازیم و تاثیر هر کدام را در قبولی کنکور بیان می‌کنیم:

ضریب هوشی(IQ) چیست؟

ضریب هوشی(IQ)، مخفف عبارت Intelligence Quotient است و عددی است که بیانگر توانایی‌ها و قابلیت‌های ذهنی افراد است. ضریب هوشی هر فردی، فقط باید با افراد هم سن و سالش سنجیده ‌شود. عدد سنی ضریب هوشی چگونه به دست می‌آید؟ سن عقلی افراد، بعد از پاسخ به سوالات آزمون هوش به دست می‌آید. از تقسیم این سن بر سن واقعی و تقویمی شما عددی به دست می‌آید که برای محاسبه ضریب هوشی باید این عدد در 100 ضرب شود.

تست هوش از سال 20 میلادی وجود دارد و روانشناسان با گذشت زمان، به محدودیت‌های موجود در این تست پی برده‌اند. این تست، بیشتر در سنجیدن توانایی و هوش ریاضی افراد موثر است. برای پی بردن به میزان دقیق ضریب هوشی افراد، باید همه توانایی‌ها و رفتار‌های آن‌ها نیز بررسی شود. بنابراین برای موفقیت در کنکور، باید بدانیم که علاوه بر تاثیر هوش در قبولی کنکور، موارد موثر دیگری نیز وجود دارند.

تاثیر هوش در قبولی کنکور

تاثیر هوش هیجانی(EQ) در قبولی کنکور چقدر است؟

هوش هیجانی مخفف عبارت(Emotional Intelligence) است. حتما برای شما هم جالب است که تفاوت ضریب هوشی و هوش هیجانی را بدانید. هوش هیجانی نوعی از هوش است که بر خلاف ضریب هوشی فقط محدود به علم ریاضیات و منطق نیست. روانشناسان درباره این هوش تحقیقات زیادی انجان داده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش هیجانی می‌توان به قابلیت رشد و افزایش اشاره کرد. هوش هیجانی، معمولا موارد زیر را در برمی‌گیرد.

خویشتن شناسی: خویشتن شناسی به معنی آگاهی از خود است. این مورد شامل اعتماد به نفس و توانایی ارزیابی خود در شرایط مختلف زندگی است.

استقلال ذاتی: افرادی که اسقتلال ذاتی دارند، از انگیزه کافی برای رشد و پیشرفت برخوردارند. همچنین این افراد، قابل اعتماد هستند و کاملا بر خود مسلط هستند و روی خوشان کنترل دارند.

شعور اجتماعی: شعور اجتماعی و یا اصطلاحا آگاهی اجتماعی، به معنی توانایی همدلی با دیگران است. افرادی که دارای این توانمندی هستند، در زمینه آگاهی بخشی و خدمت‌رسانی به دیگران بسیار موفق هستند.

مهارت‌های اجتماعی: مهارت‌های اجتماعی شامل توانایی رهبری، مدیریت بحران و… است.

افراد برای تقویت هوش هیجانی خود باید سایر مهارت‌ها را نیز آموزش ببینند. هوش هیجانی بالا در کنترل و مدیریت شرایط سخت و به ویژه مدیریت زمان در کنکور بسیار موثر است. همچنین هوش هیجانی بالا، در غلبه بر استرس در جلسه کنکور نیز نقش بسیار مهمی دارد.

تاثیر هوش در قبولی کنکور

نقش و تاثیر پشتکار و تلاش در قبولی کنکور

اگر زندگی‌نامه بسیاری از دانشمندان و افراد معروف جهان را بخوانید، در زندگی همه این افراد یک وجه اشتراک وجود دارد. تمام این افراد، از ضریب هوشی معمولی و یا حتی پایین برخوردار بوده‌اند و فقط با تلاش و پشتکار زیاد به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌اند. در واقع مهم‌ترین و موثر‌ترین عامل موفقیت افراد، تلاش و پشتکار است.

البته لازم است به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است برخی از افراد با وجود تلاش زیاد دچار شکست شوند. این شکست‌ها، معمولا به علت عدم شناخت صحیح استعداد‌ها، حواس پرتی و… باشد. بنابراین علاوه بر تلاش و پشتکار زیاد، حذف عوامل مزاحم و باعث شکست ضروری است. بنابراین مطالعه مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

روش‌های طلایی افزایش تمرکز هنگام مطالعه

تاثیر هوش در قبولی کنکور بیشتر است و یا تلاش و پشتکار؟

بر اساس تحقیقات و گفته‌های روانشناسان، تاثیر هوش در قبولی کنکور و دو عامل دیگر به شرح زیر است:

تاثیر ضریب هوش در قبولی کنکور: 20%

تاثیر هوش هیجانی در قبولی کنکور: 40%

تاثیر پشتکار و تلاش در قبولی کنکور: 40%

بنابراین اگر شما هوش متوسط و یا پایینی دارید هرگز برای قبولی در کنکور ناامید نشوید. شما می‌توانید با تقویت مهارت‌های خود در زمینه هوش هیجانی و همچنین تلاش و پشتکار زیاد، به ویژه در زمینه تست زنی جزو نفرات برتر کنکور شوید.

برای حرفه‌ای شدن در تست زنی می‌توانید به مقالات تکنیک‌های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی، روش ‌های صحیح تست زدن در کنکور چه هستند؟ گروه آموزشی زیست پلاسم مراجعه نمائید.

آیا با وجود ضریب هوشی(IQ) پایین، امکان قبولی در کنکور وجود دارد؟

ضریب هوشی، فقط یکی از عوامل موثر در قبولی کنکور است. حتی اگر ضریب هوشی شما پایین است شما می‌توانید با افزایش تلاش و تقویت برخی از مهارت‌‌ها، نتیجه مورد نظر خود را در کنکور کسب کنید. برعکس اگر شما به علت ضریب هوشی پایین دست از تلاش کردن بردارید، نتیجه‌ای به جز حسرت و پشیمانی برای شما به همراه نخواهد داشت.

با تلاش و پشتکار زیاد هر غیر ممکنی در زندگی، ممکن می‌شود. رتبه‌های برتر به جای تمرکز بر تاثیر هوش در قبولی کنکور، تمرکز خود را بر برنامه ریزی صحیح در دوران کنکور، تست زدن زیاد و اصولی، کنترل و غلبه بر استرس، شرکت در آزمون‌های آزمایشی معتبر و از همه مهم‌تر تلاش و پشتکار زیاد گذاشته‌اند.

پس برای موفقیت در کنکور نیاز به نابغه بودن نیست. 90 درصد از افراد جهان، از هوش معمولی و سالم برخوردارند، اگر شما نیز جزو این 90 درصد هستید، قبولی شما در کنکور فقط مستلزم پشتکار مداوم است. در این مسیر پر فراز و نشیب، گروه آموزشی زیست پلاسم با ارائه بهترین روش‌های موفقیت در کنکور در خدمت شما دانش آموزان عزیز است. کافی است با یک تماس، زیست پلاسمی شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید