پایه دهم به عنوان یکی از پایه های مهم کنکور می‌باشد. یادگیری مفهومی، پایه ای و تسلط کامل بر درس زیست پایه دهم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سال تحصیلی یازدهم و دوزادهم محدویت زمانی زیادی وجود دارد. به همین علت زمان مناسب برای مطالعه پایه دهم، تابستان قبل از شروع سال تحصیلی یازدهم است. بر اساس این موضوع، دانش آموزان باید روش درست برنامه ریزی برای کنکور داشته باشند. در این مقاله به بیان راه های برنامه ریزی درس زیست دهم پرداخته ایم.

5 دلیل اهمیت زیست دهم 

  • اولین و مهمترین دلیل اهمیت این درس در کنکور تجربی، درصد سوالاتی است که از این پایه مطرح می‌شود. حدود 30 الی 35 درصد سوالات زیست متعلق به این پایه است
  • موضوعی که همیشه در مورد درس زیست مطرح است، ترکیبی بودن مطالب و مرتبط بودن آن ها به یکدیگر است. همچنین برخی از مطالب زیست دهم درپایه های بعد تکمیل می‌شود
  • بسیاری از دانش آموزان نیز بخاطر تغییر مقطع تحصیلی از متوسطه اول به متوسطه دوم ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. یکی از این مشکلات، عدم آشنایی با روش مطالعه اصولی و کنکوری زیست است. در نتیجه دانش آموزان مطالب و مفاهیم پر اهمیت را به خوبی فرا نمی‌گیرند. بنابراین تابستان بهترین فرصت برای جبران یادگیری و رفع نواقص سال دهم است. لذا دانش آموزان در برنامه ریزی درس زیست دهم، باید به اهمیت مطالعه زیست در تابستان، توجه نمایند

دسته بندی دانش آموزان پایه دهم بر اساس سطح مطالعه و دانش  

دسته اول :

دانش آموزانی که هیچگونه برنامه ریزی، مطالعه و آمادگی برای کنکور ندارند. برنامه ریزی درس زیست دهم برای این دسته، باید به صورت دقیق و مختص هر شخصی انجام شود. موفقیت این دسته، مستلزم یادگیری کامل مطالب سال دهم و همچنین تقویت مهارت تست زنی می‌باشد. به همین منظور، دانش آموزان بایستی تکنیک های تضمینی افزایش سرعت در تست زنی را آموزش ببینند.

پیشنهاد ما برای تسریع در روند یادگیری، استفاده از آموزش های درست و اصولی است. به همین منظور دانش آموزان می‌توانند به آموزش های سایت زیست پلاسم مراجعه نمایند. استفاده از آموزش ها باعث یادگیری مفهومی درس زیست و همچنین استفاده بهینه از زمان می‌شود. یادگیری آموزش ها در کاهش درصد آزمون و خطا نیز موثر می‌باشد.

در زمان شروع، ممکن است عده ای به ساعت مطالعه طولانی مدت عادت نداشته باشند. در این شرایط دانش آموزان باید با حداقل ساعت مطالعه (دو الی سه ساعت در روز) شروع کنند. میزان ساعت مطالعه در روز باید تا زمان رسیدن به ساعت و کیفیت مطالعه مد نظر فرد به مرور زمان افزایش پیدا کند. لذا دانش آموزان و یا مشاوران آن ها در برنامه ریزی درس زیست دهم، باید نسبت به افزایش تدریجی ساعت مطالعه توجه کافی داشته باشند.

دسته دوم :

دانش آموزانی که درس زیست دهم را، به صورت کاملا تشریحی و صرفا برای شرکت در آزمون های مدرسه مطالعه نموده اند. عملکرد این دانش آموزان برای آمادگی در کنکور باید به صورت زیر باشد:

  • در مرحله اول، باید دانش آموزان روش مطالعه مناسب کنکور داشته باشند. یکی از این روش ها، نحوه ترکیبی خواندن درس زیست می‌باشد
  • در مرحله دوم، دانش آموزان باید به کسب مهارت های تست زنی بپردازند. در این مرحله پیشنهاد مشاوران، افزایش درجه سختی تست ها به مرور زمان است
  • در مرحله سوم، مرور مطالب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مرور درس زیست، می‌توانید به مقاله چگونه زیست شناسی را مرور کنیم مراجعه نمائید

دسته سوم :

دانش آموزانی که تقریبا تمام مراحل لازم جهت آمادگی در کنکور نظیر شرکت در آزمون های آزمایشی و تست زدن را، طی نموده اند. 3 توصیه کلیدی گروه آموزشی زیست پلاسم در برنامه ریزی درس زیست دهم برای این دسته از دانش آموزان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قدم اول، اختصاص دادن زمان بیشتری به تست زدن برای تقویت نقاط ضعف در تست زنی و همچنین تسلط کامل بر تست ها است
  • قدم دوم، مطالعه هدفمندتر است. در جهت هدفمند کردن مطالعه دانش آموزان باید سه آزمون از فصل های مرتبط به هم و همچنین از کل کتاب را از خود بگیرند. این روش، به تحلیل بهتر و دقیق تر تست ها توسط دانش آموزان کمک شایانی می‌کند
  • ممکن است تعدادی از دانش آموزان تمایل زیادی به مطالعه داشته باشند و یا طبق برنامه مدرسه باید بخشی از زمان خود را صرف مطالعه پایه یازدهم کنند. لذا دانش آموزان باید در برنامه ریزی درس زیست دهم، بخشی از زمان خود را به از پیش خواندن درس زیست یازدهم اختصاص دهند. در واقع باید یک الی سه فصل از یازدهم را مطالعه کنند

نکته حائز اهمیت این است که با توجه به زحمات دانش آموزان در طول سال، باید زمان مناسبی را برای استراحت و تجدید انرژی قرار دهند. در این صورت،  انگیزه و انرژی آن ها برای ادامه مسیر حفظ می‌شود.

برنامه ریزی درس زیست دهم

5 نکته مهم در زمان مطالعه فصل تابستان

1- توجه همیشگی به هدف اصلی، مطالعه زیست دهم 

هدف اصلی دانش آموزان پایه دهم همان مطالعه و یادگیری زیست دهم به بهترین شکل ممکن است. رسیدن به این هدف با انجام موارد زیر محقق می‌شود:

  • بعد از تسلط کامل بر درس، مرور مطالب به دفعات، برای به خاطر سپردن آن ها در حافظه بلند مدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مرحله برگ برنده در دست دانش آموزانی است که با نحوه مرور درس زیست آشنایی کامل داشته باشند.
  • دانش آموزان همچنین با تمرین تست زنی باید مهارت تست زنی خود را تقویت کنند

2- حفظ تمرکز اصلی بر پایه دهم 

به طور معمول، دانش آموزان پایه دهم باید بیشتر زمان خود در تابستان را به مطالعه و رفع اشکال و تست زنی اختصاص دهند. در واقع برای یادگیری پایه یازدهم نیازی به عجله نمی‌باشد. زیرا زمان کافی جهت یادگیری کامل زیست پایه یازدهم در طول سال تحصیلی وجود دارد.

به عبارتی نقطه کانونی و مرکز توجه دانش آموزان در این برهه زمانی، زیست دهم است. شروع مطالعه پایه یازدهم، شرکت در کلاس های آموزشی و برنامه های مدرسه باید بر مبنای تمرکز بر این نقطه کانونی باشند.

3- شناسایی فصل های مهمتر زیست دهم

به طور کلی همه فصل های درس زیست از اهمیت ویژه ای در کنکور برخوردار هستند. در حقیقت از تمامی فصل ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سوال مطرح می‌شود. اما سوالات بیشتر و مفهومی تر مربوط به فصل های گوارش، گردش مواد و فصل های گیاهی است.

4- در نظر گرفتن زمان مناسب برای استراحت در روند برنامه ریزی درس زیست دهم

با توجه به میزان ساعت مطالعه دانش آموزان دهمی به مدت 4 الی 7 ساعت در روز، طبق یک برنامه ریزی منظم دانش آموزان باید زمانی را برای استراحت نیز در نظر بگیرند.

5- تعادل برقرار کردن بین درس و استراحت 

دانش آموزان باید با یک برنامه خوب، میان زمان مطالعه و استراحت خود تعادل برقرار کنند. در این صورت، مطالعه کاملا با انرژی و انگیزه امکان پذیر است. همچنین افراط و تفریط هم در درس خواندن و هم در استراحت به دانش آموزان آسیب وارد می‌کند. زیرا فقط پرداختن به تفریح باعث دوری دانش آموزان از درس و فراموشی مطالب می‌شود. در نتیجه شروع دوباره مطالعه، با کمی دشواری همراه است. از طرفی فقط درس خواندن نیز ممکن است باعث احساس خستگی در سال های یازدهم و دوازدهم می‌شود. بنابراین رعایت تعادل بین این دو الزامی است.

با توجه به حساسیت مقطع دهم در کنکور، برنامه ریزی درس زیست دهم باید به صورت دقیق انجام شود. گروه آموزشی زیست پلاسم با ارائه مشاوره تخصصی در زمینه برنامه ریزی کنکور در خدمت شما عزیزان می‌باشد. جهت دریافت مشاوره به صفحه درخواست مشاوره مراجعه نمائید.

 

جهت عملکرد بهتر در کنکور سراسری به لینک های زیر مراجعه نمائید:

کدام یک از آزمون های آزمایشی را شرکت کنیم؟

چگونه زیست را مفهومی بخوانیم؟

برترین روش های افزایش سرعت مطالعه

برترین روش های افزایش درصد زیست کنکور

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید