اگر شما هم دانش آموز کنکوری هستید، حتما تابحال با فراموشی مطالب بسیار برخورد کرده‌اید. در واقع این مسئله‌ای مشترک بین همه دانش آموزان کنکوری است. ممکن است داوطلبان رشته تجربی به ویژه هنگام مطالعه درس زیست شناسی بیشتر با این مسئله روبه‌رو شوند. به نظر شما بهترین روش های تثبیت مطالب در ذهن چیست؟ اگر شما نیز هنگام مطالعه درس زیست شناسی به علت فراموشی دروس بارها از خود ناامید شده‌اید، حتما مطالعه این مقاله را به شما دانش آموزان عزیز پیشنهاد می‌کنیم. ما در این مقاله قصد داریم روش های تثبیت مطالب در ذهن را به ویژه در درس زیست شناسی بیان کنیم.

روش های رتبه‌های برتر برای تثبیت مطالب در ذهن

بارها اهمیت درس زیست شناسی را در مقالات مختلف سایت بیان کرده‌ایم. مهم‌ترین و بهترین روش برای جلوگیری از فراموشی دروس و ثبت آن‌ها در حافظه بلند مدت، مرور مکرر و مداوم است. با یک مرتبه مطالعه، مطالب در ذهن شما ثبت نمی‌شود. تنها راه حل تثبیت مطالب در ذهن و انتقال دروس به حافظه بلند مدت، مرور است. برای مرور درس زیست، مطالعه مقاله چگونه زیست شناسی را مرور کنیم؟ توصیه می‌شود. همچنین مقاله چگونه زیست شناسی را فراموش نکنیم؟ برای تثبیت مطالب در ذهن بسیار موثر است.

برای تثبیت مطالب در ذهن، مرورهای منظم و مداوم داشته باشید

یکی از راز‌های موفقیت همه رتبه‌های برتر برای ثبت بهتر و بیشتر مطالب در ذهن، مرور متوالی است. این مرور باید در فواصل زمانی مشخص و به صورت زیر باشد:

  • اولین مرور: نظرات متفاوتی درباره زمان مناسب جهت مرور اولیه وجود دارد. این مرور می‌تواند 20 دقیقه بعد از مطالعه اولیه باشد. همچنین مشاوران، چند ساعت بعد از مطالعه اولیه و یک روز بعد از آن را نیز زمان مناسبی برای مرور اولیه می‌دانند. به توصیه مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم، این مرور حتما باید حداکثر تا 24 ساعت بعد از مطالعه اولیه انجام شود. در این مرور، مطالب و نکات به راحتی به ذهن سپرده می‌شوند. در غیر این صورت، 80 درصد از مطالب فراموش خواهند شد. پس با استفاده از مروری کوتاه و چند دقیقه‌ای، زحمات خود را به هدر ندهید.
  • دومین مرور: دومین مرور باید سه روز بعد از اولین مطالعه انجام شود.
  • سومین مرور: بهترین زمان برای مرور سوم، یک هفته بعد از اولین مطالعه است.
  • چهارمین مرور: به توصیه کارشناسان، دانش آموزان باید مرور چهارم را 10 روز بعد از مطالعه اولیه انجام دهند.
  • پنجمین مرور: پنجمین و آخرین مرور، باید یک ماه بعد از مطالعه اولیه باشد. دانش آموزانی که این مرور را انجام می‌دهند، در تثبیت مطالب در ذهن کاملا موفق هستند.

شیوه مرور درس زیست شناسی

مرور این درس باید به صورت روزانه باشد. زمان مناسب برای مرور‌های روزانه درس زیست، ساعات پایانی شب است. مدت زمان مناسب برای این نوع مرور، 30 دقیقه به همراه حل تست‌های آموزشی است. همچنین حل نمونه تست‌های سال‌های گذشته نیز بسیار مفید است. برای تقویت در تست زنی می‌توانید از مقالات زیر کمک بگیرید:

برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت، خلاصه نویسی را فراموش نکنید!

یکی از روش های تثبیت مطالب در ذهن، نوشتن است. روشی که مانند معجزه عمل می‌کند! همچنین دانش آموزانی که هنگام مطالعه از خلاصه نویسی استفاده می‌کنند، مدت زمان کمتری را به مرور اختصاص می‌دهند. خلاصه نویسی در یادگیری عمیق دروس و مفاهیم نیز بسیار موثر است. برای اطلاع از سایر فواید خلاصه نویسی، می‌توانید به مقاله 5 گام طلایی برای خلاصه نویسی درس زیست مراجعه نمائید.

روش های تثبیت مطالب در ذهن

برای تثبیت مطالب در ذهن، قصد زمان را طولانی قرار دهید!

حتما همه شما از میزان توانایی زیاد ذهن اطلاع کافی دارید. ذهن بسیار قدرتمند است و می‌توان با استفاده از همین قدرت فوق العاده ذهن، بسیاری از رویا‌ها و آرزو‌های محال را محقق کرد. به نظر شما نقش قدرت فکر در تیثبیت مطالب در ذهن چیست؟

طبیعت ذهن انسان‌ها به گونه‌ای است که معمولا مطالب و دروس را برای نزدیک‌ترین آزمون و امتحان مطالعه می‌کنند و به خاطر می‌سپارند. به ویژه دانش آموزان کنکوری به طور معمول، ذهن خود را برای شرکت در اولین آزمون آزمایشی آماده می‌کنند و بعد از شرکت در این آزمون معمولا درصد زیادی از مطالب را فراموش می‌کنند. همانطور که پیشتر از قدرت بی‌نظیر ذهن گفتیم، شما می‌توانید قصد زمان را در ذهن روز کنکور در نظر بگیرید. بنابراین مطالعه مفهومی‌تر و عمیق‌تری دارید و همچنین مطالب تا مدتی طولانی‌تر در ذهن شما ثبت می‌شوند.

به همین منظور، مطالعه مقالات کدام یک از آزمون‌های آزمایشی را شرکت کنیم و چگونه زیست را مفهومی مطالعه کنیم؟ به شما دانش آموزان عزیز پیشنهاد می‌کنیم.

خودباوری، اصل اساسی و اصلی تثبیت مطالب در ذهن

بخش زیادی از موفقیت افراد در زندگی، به باور آن‌ها نسبت به خودشان بستگی دارد. بنابراین یکی از روش‌های تثبت مطالب در ذهن، خودباوری و ایمان داشتن به ذهن و توانایی‌های خودتان است. اگر شما تمام طول روز را به درس خواندن اختصاص می‌دهید اما باور منفی نسبت به خود دارید نمی‌توانید در کنکور موفق شوید. بنابراین باور‌های خود را تغییر دهید و شاهد نتایج شگفت انگیز آن در کنکور باشید!

برای رسیدن به اهداف خود، جدی عمل کنید!

برای تثبیت مطالب در ذهن، سعی کنید به صورت جدی مطالعه کنید. شما باید این هدف خود را با جدیت دنبال کنید، به همین منظور باید برنامه ریزی درست و منظمی برای مطالعه کنکور داشته باشید. مطالعه فعال نیز در ثبت مطالب در ذهن بسیار موثر است. یکی از موارد موثر در مطالعه فعال، درست نشستن هنگام مطالعه است.

مطالعه مستمر و پیوسته داشته باشید

یکی از روش‌های تثبیت مطالب در ذهن، مطالعه مستمر و پیوسته است. اگر شما برای مطالعه دروس به ویژه درس زیست شناسی برنامه منظمی نداشته باشید، همیشه مطالب را فراموش می‌کنید. بنابراین در دوران آمادگی برای کنکور باید به صورت پیوسته دروس را مطالعه کنید. این شیوه مطالعه، جهت موفقیت در آزمون‌های مدرسه نیز بسیار موثر است.

تثبیت مطالب در ذهن با مطالعه مفهومی دروس

تثبیت مطالب در ذهن، با مفهومی خواندن دروس رابطه کاملا مستقیمی دارد. بنابراین برای ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه، از حفظ کردن بپرهیزید. حفظ کردن باعث نیاز به دوباره خوانی و تکرار مطالب می‌شود. برعکس مطالعه مفهومی، باعث درک عمیق‌تر مطالب و صرفه جویی در زمان می‌شود.

توصیه همیشگی ما به شما برای رسیدن به رتبه دلخواه، انجام دقیق و اصولی روش‌ها و تکنیک‌های موثر برای موفقیت در کنکور است. افرادی که برنامه منظمی برای مطالعه ندارند، مطالب را به راحتی فراموش می‌کنند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید با کمی نظم و ترتیب در مطالعه و مرور در دوران کنکور، به رتبه دلخواه خود برسید. کافی است برای موفقیت در کنکور اراده کنید، مشاوران گروه آموزشی زیست پلاسم همیشه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود، شماره موبایل خود را وارد کنید